InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Gezonde suikervervangers

Gezonde suikervervangers

Gezonde suikervervangers Suiker, het witte vergif. Suiker is de laatste jaren in een verdomhoekje geplaatst. Het zou een belangrijke, zo niet de oorzaak zijn van obesitas en overgewicht. Toch kan ons lichaam niet zonder suiker functioneren. Het is beter om onbewerkte, natuurlijke suikers te consumeren. Gezonde suikervervangers zijn stevia, kokosbloesemsuiker (palmsuiker). Geraffineerde suikers, die je het beste zoveel mogelijk kunt vermijden, zijn witte suiker en rietsuiker.

Suiker vervangen

Suiker staat in een kwaad daglicht. Niet alleen wordt de witte smaakmaker, die aan allerlei producten wordt toegevoegd, in verband gebracht met overgewicht, maar ook zou het een verslavend effect hebben en grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken. Om nog maar te zwijgen van de gaatjes die je krijgt in je tanden. Het is niet voor niets dat er gezocht wordt naar gezonde suikervervangers.

Suikervrij eten

Suikervrij eten is hip, maar niet bepaald gezond. Je lichaam functioneert onder andere op suikers. Wel is het goed om te kijken naar het soort suiker. Bewerkte suikers zorgen ervoor dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Ze bevatten veel calorieën, tasten je gebit aan en komen vaak voor in combinatie met veel vet.

Gezonde suikers

Een gezonde suikervervanger heeft een lage glycemische waarde en bevat geen lege calorieën, maar ook andere waardevolle voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Daarnaast worden suikervervangers vaak op milieuvriendelijke en biologische wijze geproduceerd.

Palmsuiker

Palmsuiker is hetzelfde als kokosbloemsuiker. Het wordt gemaakt van een kokosnectar dat gewonnen wordt door inkepingen te maken in de knip van de kokosbloemnoot. Palmsuiker bevat veel vitaminen en mineralen, zoals magnesium, kalium, ijzer, zink, zwavel, koper en vitamines B1, B2, B3 en B6. De glymische index is laag: de calorieën worden daardoor veel langzamer opgenomen in de bloedbaan dan bij gewone, geraffineerde suikers.

Stevia

Verreweg de bekendste, natuurlijke zoetstof is stevia. Stevia is 300 maal zoeter dan suiker. Stevia is een Zuid-Amerikaanse plant, waarvan de bladeren al generaties lang als zoetstof worden gebruikt door de Buarani-stam. Stevia is veilig voor diabetici. Natuurlijke stevia is groen en wordt gemaakt van het blad van de steviaplant. Dit is, na het daadwerkelijke steviaplantje, de meest natuurlijke vorm van stevia. Het heeft echter een bittere smaak, volgens veel mensen. Echter; de meeste stevia die te koop is in supermarkten, is geraffineerd en ziet eruit als wit poeder. Deze stevia zit vol met e-nummers en vulstoffen. Je kunt ook je eigen Stevia-plantje kopen.

Lucuma

Lucumapoeder wordt gemaakt v an de vruchten van de lucumaboom, een subtropisch gewas uit het Andesgeberte. Net als stevia is deze zoetstof erg zoet. Ook lucumapoeder is rijk aan voedingsstoffen.

Ahornsiroop

Een bekende suikervervanger, die vooral wordt gebruikt bij bakproducten, is ahornsiroop. Ahornsiroop wordt gemaakt van houtsappen die gewonnen worden uit de esdoorn. Pure ahornsiroop bevat wel twintig stoffen die bijdragen aan een goede gezondheid. Ze bevatten stoffen die de kans op kanker en diabetes verlagen. De suikervervanger ahornsiroop smaakt lekker op onder andere pannenkoeken, warme wafels, havermoutpap en wentelteefjes.

Fruit

De meest natuurlijke suikervervanger is fruit. Fruit kun je eten als tussendoortje, maar je kunt het ook als suikervervanger gebruiken in verschillende gerechten, zoals banana bread en havermoutmuffins. Vooral banaan wordt vaak in dit soort recepten gebruikt. Als 'fruitsuikers', zoals fructose, wordt onttrokken uti de vrucht, dan is dit ook geraffineerde suiker. Dat komt omdat er vezels, vitaminen en mineralen verloren gaan. Laat je dus in de winkel niet misleiden door de naam 'fruitsuiker'.

Gedroogde vruchten

Gedroogde vruchten zijn een geschikte suikervervanger door de yoghurt of door taarten en koekjes. Rozijnen, abrikozen, dadels, pruimen, krenten et cetera.

Honing

Pure honing vind je in natuurvoedingswinkels. Die is ook nog biologisch. In de supermarkt is er echter suikerwater aan de honing toegevoegd. Neem niet teveel van de biologische honing. Hoe gezond deze ook lijkt, je bloedsuikerspiegel stijgt er behoorlijk van.

Kunstmatige zoetstoffen

Het nadeel van natuurlijke suikers is toch wel de prijs, die veel consumenten dan ook afschrikt. Kunstmatige zoetstoffen zijn goedkoper, maar geen gezond alternatief, omdat de behoefte aan suiker alleen maar verder toeneemt. Veel stoffen zijn kankerverwekkend of hebben andere bijwerkingen. Zo wordt aspartaam in verband gebracht met klachten als buikpijn en hoofdpijn.

Slechte suikers

Suikers en zoetstoffen die je beter kunt vermijden, omdat ze geraffineerd zijn, alleen 'lege' calorieën leveren en geen waardevolle voedingsstofen bevatten, zijn de volgende:
  • Witte suiker
  • Basterdsuiker
  • Rietsuiker
  • Agavestroop
  • Appelstroop
  • Gertmoutstroop
  • Glucose-fructosestroop
  • Maisstroop
  • Aspartaam
Gerelateerde artikelen
Wat doet suiker met je?Wat doet suiker met je?Steeds meer mensen beginnen eraan; suikervrij eten. De supermarkten liggen vol met suikervrije, koolhydraat arme product…
Verschillende soorten suikers en zoetstoffenVerschillende soorten suikers en zoetstoffenEr zijn heel veel verschillende soorten suiker en zoetstoffen. Daarbij wordt vaak een indeling gemaakt op basis van de s…
Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker. Stevia, Agave en Kokos!Gezonde alternatieven voor suiker zijn een absolute must. Het overvloedige gebruik van suiker in de dagelijkse voeding k…
Zoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenZoetstoffen en suiker: de voor- en nadelenOm verschillende redenen zijn zoetstoffen die suiker vervangen steeds meer in gebruik. Algemeen wordt gesteld dat altern…
Suikervrij dieet: Suikervrij etenSuikervrij dieet: Suikervrij etenWanneer u het suikervrij dieet volgt, dient u geen suikers meer te eten. Suiker wordt tegenwoordig naast vet gezien als…
Bronnen en referenties
  • Ikeetsuikervrij.nl
  • Gezondheid.net
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Gezonde suikervervangers"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-03-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!