InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Wat is clean eating?

Wat is clean eating?

Wat is clean eating? Clean eating is een belangrijke voedseltrend in 2015. De foodies hebben er hun mond vol van. Maar wat is clean eating? En welke producten zijn wel clean en welke niet? Het principe van clean eating is zo veel mogelijk onbewerkt eten. Voedingsmiddelen zonder E-nummers, toegevoegde suikers of smaakstoffen. Weg met de pakjes en zakjes, clean eating is het nieuwe biologisch. We hadden al biologisch, toen kwam er ecologisch eten en de nieuwste food trend is clean eating. Nee, dit betekent niet je groenten extra goed wassen voor je het opeet. Clean eating is een aanduiding voor 'schone' producten: voedsel dat onbewerkt is, waaraan geen geraffineerde suikers of E-nummers zijn toegevoegd.

Het is gedaan met de pakjes en zakjes. Met poeder een saus maken? No way, je draait je hand straks niet om voor het maken van een tomatensaus op basis van verse tomaten. In de praktijk betekent clean eating dat je zo weinig mogelijk producten uit blikken, potjes, pakjes of zakjes eet. Puur en vers, daar gaat het om. Met minder zout, suiker en andere toevoegingen.

Basis van clean eating

Groenten en fruit vormen de basis van clean eating. Het liefst onbespoten, biologische fruit- en groentesoorten. Vlees is ook toegestaan, maar met mate. Waarbij de groene slager de voorkeur geniet boven supermarktvlees, dat vaak vol zit met antibiotica. Verder vormen volkoren producten een belangrijk bestanddeel van clean eating. Zilvervlies rijst, volkoren brood. Toch is het nog een hele zoektocht: zelfs aan brood worden allerlei middelen toegevoegd om bijvoorbeeld de houdbaarheid te verlengen.

Producten clean eating

  • Welke producten mag je eten als je de trend van clean eating wilt volgen? De lijst is eigenlijk eindeloos.
  • Groenten, vers of uit e diepvries
  • Fruit, vers of uit de diepvries
  • Alison brood: bevat alleen volkoren meel, zout en water
  • Eieren
  • Groente thee of kruidenthee
  • Volkoren pasta
  • Zaden
  • Honing
  • Kokos
  • Kruiden en specerijen
  • Zeezout
  • Noten, ongebrand en ongezouten
  • Volkoren graanproducten
  • Zuivel (meningen zijn hierover verdeeld)
  • Amandel, soja of rijstmelk
  • Zilvervliesrijst
  • Olijfolie, kokosolie, zonnnebloemolie, sesamolie
  • Vis (maar geen gepaneerde soorten als vissticks)
  • Vlees als kipfilet en mager rundergehakt

De hoofdmaaltijden

Hoe kan clean eating er concreet uitzien? Het onderstaande menu geeft een beeld.

Ontbijt

Snee roggebrood met jam en een gekookt ei en een glas versgeperste jus d'orange.

Tussendoor

Fruit

Lunch

Maaltijdsalade van volkoren rijst, groenten en kipfilet.
Of een vegetarische salade met geitenkaas en groenten.

Tussendoor

Handje ongebrande nootjes, stuk fruit.

Avondeten

Volkoren spaghetti met zelfgemaakte pastasaus, groenten en visfilet.

Past zuivel in een clean eating dieet?

Over zuivel zijn de meningen verdeeld. Past het nu wel of niet bij een clean eating levensstijl? Het advies is om matig te zijn met zuivel. Je lichaam heeft moeite met het verteren hiervan. Daardoor kunnen er darmklachten ontstaan. Vooral melk is zijn gezonde imago zo langzamerhand aan het verliezen. Als je dan toch zuivel wilt nemen, kies dan voor magere kaassoorten en yoghurt. Vermijd in elk geval vruchtenyoghurt en vla. Deze producten zitten boordevol toegevoegde suikers en kleurstoffen.

Richtlijnen clean eating

Bij clean eating is het belangrijk om kleine porties te eten, om de bloedsuikerspiegel hoog te houten. Eet voldoende onverzadigde vetzuren. Deze vind je onder andere in vette vis en noten. Verder past het binnen clean eating om complexe koolhydraten te nuttigen. Probeer alles met witte suiker en gefrituurde of gepaneerde snacks te vermijden. Cola en andere frisdranken zijn uit den boze. Wees ook spaarzaam met vruchtensappen. Je kunt het beste water drinken of versgeperste sap, met vers fruit. Een goede richtlijn is acht glazen water per dag.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kiwienzo.nl
  • www.fitnessmagazine.com

Reageer op het artikel "Wat is clean eating?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 20-01-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!