InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedingstrends in 2015

Voedingstrends in 2015

Wat zijn de allernieuwste trends op het gebied van voeding in 2015? Vorig jaar, in 2014, was quinoa helemaal in, net als raw foods als chiazaad en goijbessen. Ook de groene smoothies waren niet aan te slepen. In 2015 is 'clean eating' in. Een andere food trend is home cooking; thuis koken met pure ingrediënten. En Kaniwa is het nieuwe quinoa.

Superfoods

De superfoods zijn op hun return. Quinoa, goijbessen, chiazaad en tarwegras stonden volop in de belangstelling. Maar zo langzamerhand gaan we weer meer normale producten eten, zoals noten, zaden, groenten, fruit en peulvruchten. Ook super gezond, natuurlijk.

Clean eating

Biologisch eten was al een tijdje in de mode, maar tegenwoordig duikt steeds vaker de term 'clean eating' op. Dat klinkt alsof je een appel uitgebreid schoon moet boenen voor je hem op eet, maar dat is het niet. ,Clean eating houdt in: back to basis. Producten zonder e-nummers en geraffineerde suikers. Zo onbewerkt mogelijk, is de gouden regel. In Amerika is dit al een grote hype, het is bijna onvermijdelijk dat die overwaait naar Nederland.

Homecooking

Thuis koken is een trend die zich verder doorzet in 2015. We gebruiken minder ingrediënten met meer smaak. Het is gedaan met de pakjes en zakjes die bomvol e-nummers zitten. In plaats van tomatenpoeder aan te lengen met water, gebruiken we tomatenpuree. Of liever nog: handmatig gepureerde tomaten. Groenten halen we uit eigen moestuin of van de fruitbomen of anders bij de boer. We kiezen het liefst producten waarvan we het verhaal kennen. Bij 'homecooking' hoort ook de nadruk op duurzaamheid. We gebruiken restjes, want weggooien van eten is not done.

Kaniwa

Kaniwa is het nieuwe quinoa. Eigenlijk is het een broertje van de quinoa. Het is een erg voedzaam zaad, dat groeit in het Andesgebergte in Peru. Het zaad kan dan ook uitstekend worden gebruikt als vervanger van rijst, couscous of aardappelen. Kaniqa is iets fijner, kookt sneller en bevat meer proteïne. Qua smaak is het vergelijkbaar met quinoa.

No waste

Er komen steeds meer initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Een doggy bag vragen in een restaurant, is dat niet raar? Misschien nu nog wel, maar dat gaat steeds normaler worden. Duurzaamheid is het nieuwe lekker. Plastic zakjes uit supermarkten worden vervangen door milieuvriendelijke plastic exemplaren. Ook opent de eerste verpakkingsvrije supermarkt in 2015 haar deuren in Utrecht.

Groente vs vlees

Groenen gaat niet langer een bijrol spelen. De broccoli, boerenkool of bloemkool krijgt een prominente plaats op ons bord. We zijn ons steeds beter bewust van de ecologische voetafdruk van het tartaartje of het kippenpootje. Ook restaurants spelen in op deze trend. Ook de vergeten groenten als knolselderij komen terug op ons bord. In plaats van vlees, kiezen we steeds vaker voor vegetarische vervangers, zoals tofu en eieren. Maar ook noten verwerken we steeds vaker in onze gerechten.

Insecten

2015 is niet alleen het jaar van minder vlees, maar ook het jaar waarin het steeds normaler wordt om een handje insecten weg te knabbelen in plaats van een handje popcorn. Rijk aan eiwitten vormen deze beestjes een prima vleesvervanger. De Jumbo heeft ze al in het assortiment opgenomen. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voor andere supermarkten volgen.
Gerelateerde artikelen
Alles over Google Hot trendsAlles over Google Hot trendsOp zoek naar populaire zoekopdrachten op het internet? Trends en trendwatchers: er is weer een nieuwe dienst van Google.…
Google Flu Trends voorspelt griep in NederlandGoogle Flu Trends voorspelt wereldwijd de verspreiding van de Mexicaanse griep . Sinds 8 oktober 2009 kunnen we in Neder…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Kerst: trends, kleuren en stijlen 2012Het einde van het jaar komt alweer in zicht, de bladeren vallen van de bomen en we gaan langzaam maar zeker alweer richt…
Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Trendwatchen - wat is het en wat houdt het in?Een trendwatcher verzamelt informatie en kan daarmee nieuwe trends voorspellen. Deze informatie wordt gebruikt voor het…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnet
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Voedingstrends in 2015"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 17-01-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!