InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kindervoedsel is ongezond, onzinnig en gevaarlijk
mijn kijk op

Kindervoedsel is ongezond, onzinnig en gevaarlijk

Kindervoedsel is onzin. Vroeger aten kinderen hetzelfde als volwassenen alleen in kleinere porties. Dat is zeer lange tijd in de evolutie goed gegaan. Sinds halverwege de 20e eeuw is de opvatting ontstaan dat er zoiets als kindervoedsel in het leven moet worden geroepen. Dat is een marketingsactie; het heeft niets met de gezondheid van het kind van doen. Bovendien is het een feit dat kinderen steeds meer ziekten krijgen zoals ADHD, kanker en diabetes mellitus type 1 en 2. Het is hoogstwaarschijnlijk dat het verschijnsel kindervoedsel aan de prevalentie van deze ziekten hebben bij gedragen.

Inhoud:

Kinderen bestoken met reclame

In de 21 e eeuw zijn reclamemakers zo ver gedaald dat kinderen worden bestookt met marketing. Hoewel ze niet of zelden producten kunnen kopen proberen ze hun ouders te overreden. Daarop spelen de marketeers, dat zijn afgestudeerde psychologen die exact weten hoe de geest van een mens gekneed moet worden, op in. In een supermarkt, biologisch of niet, wordt snoep bij de kassa neer gezet. Kinderen zullen bij hun ouders vragen om een snoepje terwijl ze in de rij staan. Ouders zwichten al te snel onder de sociale druk om hen heen; men wil niet als een strenge, onaardige ouder worden aangezien.

De onzinnige kinderproducten

Er is kinderyoghurt, kindervla, kindersnackgoed, kinderbeleg, kindervleeswaar, babyvoeding in de vorm van potjesvoeding, kindercola, kinderchips, kindersnoep, kinderdrinken, kinderpap, kinderthee, kinderchocolade en kinderontbijtgranen. Deze producten bevatten allemaal of te veel suiker of te veel zout. Daarnaast zitten ze tjokvol met E-nummers en transvetten. Het is geen wonder dat kinderen ADHD krijgen; ouders laten hen inferieur supermarktvoedsel eten. Echt voedsel met echte smaken zijn groente, fruit, noten, zaden en granen. Er is niets mis met deze voedselsoorten.

Kinderhersens kneden

De fabrikanten huren marketinglieden in die alles uit de kast halen om de jonge hersens van een kind te kneden. Men zet tekenfilmfiguren in, geeft gratis knuffels weg, introduceert online spelletjes, creëert apps en geeft allerhande speelgoedkadootjes weg om de kinderen te lokken om hun ouders ertoe te bewegen een product te kopen. Superblije apen, giraffes, zebra’s, olifanten, dolfijnen, draken, honden, tijgers, katten, vogels, schildpadden, kikkers en allerlei andere dieren worden gebruikt om de harten van kinderen te winnen. Voedselfabrikanten zijn de grootste kinderlokkers van de 21e eeuw geworden. Wat zien ze in een kind? Een kind is de consument van de toekomst. Men wil een kind laten wennen aan synthetische smaken en merken. Men wil een kind merkentrouw maken. Een jong kind kan nog niet zelfstandig nadenken; daarom is een investering om het kinderbrein om te turnen in een economische verantwoorde beslissing voor later. Voor een fabrikant is een kind een jonge, toekomstige melkkoe.

Merkenbewustzijn opwekken

Psychologen zijn erachter gekomen dat tussen het zesde en het achtste levensjaar het kind een merkenbewustzijn ontwikkeld. Tenminste zo wordt dat genoemd. In feite is het zo dat kinderen op die leeftijd erachter komen dat ze zelf keuzes kunnen maken die hun leven kunnen inrichten. De psychologen maken van deze cognitieve ontwikkeling gebruik door de kinderen te voeden met het idee jezelf associëren met een merk extra cool is. Vele kinderen zien vanuit het autoraampje de gele bogen van de letter ´M´ opdoemen die ze van de tv-reclames herkennen en zullen direct vragen om naar McDonald’s te gaan. Het zou verstandig zijn als jonge kinderen geen televisie kijken. Eens per week samen een DVD-film kijken zorgt ervoor dat het kind niet door reclames wordt overspoeld. Verder is het verstandig om de McDonald’s volledig te negeren. Als je uit eten gaat, ga je naar een echt restaurant, hoewel je bij vrijwel elk restaurant een smaaktechnisch gezien mager maar technisch gezien dikmakend kindermenu krijgt. Zeg gewoon tegen de ober dat je kind mee-eet van jouw bord en vraag om een leeg bordje. Bestel gezonde dingen zoals een salade.

3500 reclames per maand

De consumentenbond deed een onderzoek en concludeerde dat een kinderbrein elke maand 3500 keer door een reclame wordt gekneed. Vaak gaat het hier om snoep en snacks. Kinderen zijn bezig hun smaakpapillen te ontdekken. Fabrikanten spelen hierop in door allerlei snoepgoed te fabriceren die de smaakpapillen van kinderen overdondert. Men gebruikt extra veel suiker, druivensuiker, glucosestroop en aspartaam, vaak allemaal in één product om de kinderen te overvoeren met zoetheid. Dat wordt vergroot door smaakversterkers. Fabrikanten stoppen zelfs zeer goedkope en eerder schadelijke dan nuttige vitaminen in snoepwaar om het te afficheren als: ´bevat vitamine C´, om het een illusie van gezond mee te geven.

Het is onnodig duurder

Supermarktartikelen als kindermelkproducten zijn een stuk duurder dan gewone melkproducten. De kleurrijke yoghurt mag een stuk duurder zijn als het voor kinderen is gemaakt. Verstandige ouders kopen biologisch-dynamische yoghurt en doen daar zelf vruchten in. In een liter vruchtenyoghurt met aardbeismaak zit niet meer dan één enkele aardbei! Soms zit er nog geen halve aardbei in. De rest is kunstmatige smaak- en geurstof.

Enkele uitzonderingen

In het begin van dit artikel wordt gesteld dat kinderen volwassenvoedsel kunnen eten. Enkele producten zoals rode peper zijn te scherp voor kinderen. Daarom moet dat niet worden gegeten. Het drinken van rauwe melk is niet erg goed voor baby’s maar die hebben gelukkig moedermelk. Wanneer een kind iets ouder is kan het zonder problemen rauwe melk drinken; rauwe melk is zelfs gezonder dan supermarktmelk. Verder is het niet handig om een kind vissen met graat te laten eten; een visfilet is verstandiger. Over het algemeen kan elk saus- of soepproduct wat in de winkel te koop is zelf worden gemaakt.Dan weet je zeker dat er niet teveel suiker, zout en E-nummers in zitten. Er bestaat gezond snoep, zonder suiker. Zelfs lolly’s zonder suiker kun je kopen, bijvoorbeeld een biologische bakker zoals Iambe of een biologische winkel.

Kindermarketing

Foodwatch is een organisatie die onder andere de gezondheid van voeding onderzocht. Ze is operatief in verschillende landen Zowel Foodwatch Nederland als Foodwatch Duitsland concluderen dat slechts 7% van de voedsel in de categorie ‘vast voedsel’ door de beugel kan. Een voorbeeld hiervan is de rijstwafel. Foodwatch noemt kindermarketing ongereguleerd en onverantwoord.

In het boek de Supermarktleugen schrijft Jörg Zipprick over kindervoedsel en allerlei andere dubieuze praktijken van de supermarkt.In het boek de Supermarktleugen schrijft Jörg Zipprick over kindervoedsel en allerlei andere dubieuze praktijken van de supermarkt.

Waarom kindermarketing niet verboden is

Kindermarketing zou kunnen verboden worden door de overheid. Als de overheid onderzoeksresultaten hadden serieus genomen, had men dat allang gedaan. Maar de overheden leggen geen verband tussen ADHD en voedsel of diabetes type bij jonge kinderen en de overdadige marketing op snoepgoed. Daarnaast zijn de bedrijven in feite aan de macht. Een bedrijf als Unilever dat met meerdere producten aan kindermarketing doet, heeft zelfs eens een premier van Nederland (Rutte) geleverd. Zolang de belangen van politici zwaar verstrengeld zijn met die van het bedrijfsleven zullen de marketeers vrij spel blijven houden.

Jörg Zipprick

De meeste van de hier verwerkte feiten zijn ontleend aan het boek ‘De Supermarktleugen’ van Jörg Zipprick. In dit boek doet Zipprick uit de doeken hoe de consument in de maling genomen wordt door de supermarkt door met allerlei kunstgrepen te strooien. Hieronder vallen het verspreiden van geuren van vers brood, het inspelen op de ouder-kindrelatie en het verkopen van kwalitatief inferieure producten die met synthetische stoffen een beter aanzien zijn gegeven.
Gerelateerde artikelen
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
HBO Marketing - opleidingHBO Marketing - opleidingMarketing is een populaire term, die vooral gebruikt wordt om activiteiten aan te duiden die zich afspelen binnen de zak…
Toerisme trends Europa: MarketingMarketing heeft te maken met het kopen en verkopen van diensten en producten aan klanten. Men promoot deze diensten en p…
Bronnen en referenties
  • Boek: Jörg Zipprick, de supermarktleugen
  • Bezoek aan bakkerij Iambe in Amsterdam
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "Kindervoedsel is ongezond, onzinnig en gevaarlijk"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!