Is koosjer hetzelfde als halal

Vaak wordt er gedacht dat koosjer en halal voedsel hetzelfde zijn en tegenwoordig hoor je soms zelfs dat mensen de twee termen door elkaar gebruiken. Dit is echter niet geheel waar. Koosjer voedsel is voedsel dat binnen het jodendom als rein wordt beschouwd en halal voedsel is voedsel dat binnen de islam als rein wordt beschouwd. Doordat de regels met betrekking tot koosjer voedsel strenger zijn, is het echter voor moslims wel toegestaan om koosjer te eten, maar voor joden is het niet toegestaan om halal te eten.

Overeenkomsten tussen koosjer en halal voedsel

  • Varkensvlees is zowel in de islam als in het jodendom streng verboden.
  • Veel dieren die koosjer zijn, zijn ook halal, zoals bijvoorbeeld runderen en kippen.
  • Het eten van amfibieën, zoals kikkers, is streng verboden binnen de islam en het jodendom.
  • Bijna alle insecten zijn niet koosjer en halal. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals sommige soorten sprinkhanen.
  • Gelatine wordt meestal gemaakt van varkensproducten en is daarom zowel binnen de islam als in het jodendom verboden.

Verschillen tussen koosjer en halal voedsel

  • Binnen de islam worden alle schepselen van de oceaan of de zee als halal beschouwd. Binnen het jodendom is dit echter niet het geval. Om koosjer te zijn, moeten waterdieren zowel schubben als vinnen bevatten. Het jodendom verbiedt dus alle schelpdieren, zoals krab, kreeft, garnalen, mosselen en oesters.
  • Om halal te zijn, mag een voedingsmiddel geen alcohol van welke aard dan ook bevatten. Binnen het jodendom zijn de regels rondom alcohol veel soepeler. Alcohol is toegestaan, zolang de ingrediënten koosjer zijn. Druivensap en wijn op basis van druiven mag echter alleen onder joods toezicht worden geproduceerd om koosjer genoemd te mogen worden.
  • De lijst van verboden diersoorten om te eten is een stuk kleiner binnen het jodendom omdat de regels strenger zijn. Om koosjer te zijn, moeten zoogdieren herkauwen en gespleten hoeven hebben. Halal dieren hebben de vereiste dat ze (over)leven op gras en bladeren. Hierdoor zijn sommige dieren, zoals de kameel, wel halal maar niet koosjer.
  • Volgens koosjer voedingsregels moeten zuivel en vleesproducten strikt van elkaar gescheiden zijn, zelfs wanneer ze afzonderlijk koosjer zijn.

Waarom mogen moslims koosjer eten, maar mogen joden niet halal eten?

De reden hiervoor is simpel te verklaren. Zoals eerder aangegeven, zijn er veel gelijkenissen wat koosjer en halal voedsel betreft. Wat vastgesteld kan worden, is dat de regels voor koosjer voedsel strenger zijn dan voor halal voedsel, maar dat deze regels tot op een bepaald punt bijna hetzelfde zijn. Wat hiermee wordt gezegd, is dat koosjer voedsel in principe dezelfde regels heeft als halal voedsel maar hierin nog veel verder gaat. De regels voor koosjer voedsel dekken dus alle regels met betrekking tot halal voedsel (met uitzondering van alcoholgebruik), maar de regels voor halal voedsel dekken niet alle regels voor koosjer voedsel. Om deze reden mogen moslims wel koosjer eten (met uitzondering van koosjer alcohol), maar mogen joden niet halal eten.

Tips bij het koken voor moslims en joden

Het is vaak lastig om te koken voor een gezelschap met verschillende culturele achtergronden. Immers, mensen met een verschillende achtergrond hebben vaak uiteenlopende voorkeuren op het gebied van voedsel. In een gemengd gezelschap waarbij moslims en joden mee-eten is dit vaak lastiger, omdat men rekening moet houden met de voedingsvoorschriften van twee verschillende religies. Er zijn drie manieren om een succesvolle maaltijd te bereiden voor zowel moslims als joden.

Vis

Een vismaaltijd is een slimme keuze bij het bereiden van een maaltijd voor joden en moslims, aangezien vis zowel koosjer als halal is. Houd er echter rekening mee dat schelpdieren verboden zijn binnen het jodendom.

Koosjer vlees

Het is voor moslims toegestaan om koosjer vlees te eten, maar voor joden is het niet toegestaan om halal vlees te eten. In een gemengd gezelschap gaat de voorkeur dus uit naar koosjer vlees. Houd wel rekening met het feit dat binnen het jodendom zuivel en vleesproducten strikt gescheiden moeten zijn.

Vegetarisch

Een andere optie is het kiezen voor een lekkere en gezonde vegetarische maaltijd. De bereiding van een vegetarische maaltijd brengt de minste religieuze beperkingen met zich mee en is daarom een prima keuze wanneer er wordt gekookt voor een gezelschap met joden en moslims.

Lees verder

© 2014 - 2020 Nataliya, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen Halal en HaramMoslims hebben te maken met dingen die ze wel mogen en mogen eten en drinken en zaken die niet zijn toegestaan. Halal (i…
Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten?Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten?Moslims eten alleen het vlees op van dieren die halal geslacht zijn. Dit staat ook wel bekend als halal vlees. Tegenwoor…
Halal shampoo, douchegel en bodylotion ook voor veganistenSahfee Halal Care uit Lelystad heeft de eerste shampoos en douchegeld van de wereld ontwikkeld die een officieel halal k…
Waarom psychedelica halal zijnWaarom psychedelica halal zijnIn de jaren 90 deed VV-leider Frits Bolkestein een uitspraak waarin hij betoogde dat de islam als jonge religie zon zes…

Lijst met gezonde tussendoortjesIeder mens krijgt wel eens honger en wil deze zo snel mogelijk stillen met een lekkere snack. Helaas zijn veel van deze…
Groenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenGroenten invriezen niet net zo gezond als diepvriesgroentenDiepvries groente zijn net zo gezond als verse groenten. Maar dat geldt niet als mensen hun eigen groenten invriezen. Di…
Bronnen en referenties
  • http://www.isaiowa.org/content/Halal-Information/Halal-Education/Why-Kosher-is-not-Halal.aspx
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Islamic_and_Jewish_dietary_laws

Reageer op het artikel "Is koosjer hetzelfde als halal"

Infoteur: Nataliya
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Vragen over islam beantwoord
Schrijf mee!