InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Probiotica: bacteriën uit babypoep in ons eten?

Probiotica: bacteriën uit babypoep in ons eten?

Probiotica: bacteriën uit babypoep in ons eten? Yoghurt en kwark kunnen in principe bacteriën uit babypoep bevatten. In babypoep zitten meer bacteriën van het type Lactobacillus en Bifidobacterium en deze bacteriën kunnen worden gewonnen door de industrie uit de luiers van baby´s. Ze kunnen volgens wetenschappelijk onderzoek worden gebruikt als starter van een fermentatieproces waardoor de melk die wordt gebruikt om yoghurt en kwark dikker van substantie wordt. Vroeger werden alleen melkzuurbacteriën uit melk gebruikt maar sinds de 21e eeuw weten fabrikanten dat het sneller en goedkoper is om melkzuurbacteriën uit babypoep te gebruiken. Het is nog onduidelijk of deze kennis wordt omgezet in de praktijk; het is alleen duidelijk dat de mogelijkheid bestaat dat probiotica uit babypoep worden gewonnen voor commerciële doeleinden.
Bron: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Gebruikt men echt babypoep?

Begin 21e eeuw zijn er diverse onderzoeken verschijnen waaruit blijkt dat bacteriën uit babypoep prima door het eten kan worden gedaan. Het is vooralsnog onbekend of deze bacteriën daadwerkelijk in onze voeding zitten. Fabrikanten doen daarover niet automatisch uitlatingen. Het is logisch dat men niet te koop loopt met bacteriën uit babypoep als ingrediënt in voedsel. Niemand zou meer yoghurt of kwark eten als bekend is dat er bacteriën uit babypoep in is verwerkt..

Babypoep kan ook in worst zitten

Uit een Spaans wetenschappelijk onderzoek dat in 2012 is afgerond maar pas in augustus 2014 beschikbaar kwam op internet, is gebleken dat babypoep helpt om een worst minder vatbaar te maken voor overgroei aan ziekmakende bacteriën. Probiotica uit poep van baby´s kunnen volgens wetenschappers niet alleen de yoghurt gezonder maken maar ook vleeswaar. Sommige worst wordt gemaakt door het vlees te fermenteren. Dat gebeurt met dezelfde bacteriën als waarmee yoghurt wordt gefermenteerd. Het onderzoek werd gedaan in Spanje. Men maakte een chorizo waarin de bacteriën uit babypoep zijn toegevoegd. De babypoep is verzameld uit de luiers door vrouwen die jonge moeders ondersteunen in hun nieuwe taak.

Baby´s zijn producenten van probiotica

Probiotische culturen worden in wetenschappelijke onderzoeken al langere tijd gemaakt op basis van babypoep. Yoghurt, kwark en alle zuivel waarin allerlei melkzuurbacteriën zitten, zijn in feite gemaakt op basis van bacteriën die zijn geïsoleerd uit babypoep. Het blijkt een stuk goedkoper om deze manier toe te passen dan de natuurlijke, ouderwetse manier; het gebruik van melkzuurbacteriën uit melk. Om de productie van bacteriën door baby´s te verhogen deed de universiteit van Wageningen in 2006 een onderzoek naar het toedienen van bacterieculturen aan baby´s. Men voedde de baby´s onder andere met Bifidobacterium animalis, een bacterie die in de darmen van dieren en mensen voorkomt. Deze bacteriën werden ´formules´ genoemd en het bleek dat wanneer een kind met een ´formule´ was gevoed, het nog meer bacteriën produceerde. Hierdoor was de babypoep die de baby´s produceerde nog rijker aan bacteriën zodat de industrie meer ´probiotica´ kon winnen.

Probiotica en melkzuurbacteriën kunnen worden gemaakt van babypoep. Dat roept vragen op. Willen we dit als consument? Is het ethisch verantwoord om baby´s als producenten van melkzuurbacteriën te gebruiken? Is babypoep als probiotica geschikt voor vegetariërs?

Prebiotica

Behalve probiotica zijn er ook prebiotica. Dat zijn plantaardige stoffen. De meest bekende prebiotica zijn inuline, fructo-oligosaccharide en galacto-oligosaccharide. Prebiotica zijn nuttig voor het spijsverteringssysteem. Ze stimuleren de groei van cytokinen; dat is een stof die een belangrijke rol speelt in het immuunsysteem. Kinderen die geen borstvoeding krijgen hebben vaak meer ziekmakende bacteriën in hun darmen. Door ze te voeden met prebiotica, worden de ziekmakende bacteriën, zoals e.coli en salmonella, gereduceerd tot niveaus die gelden voor moeders die hun kind met borstvoeding groot brengen.

Goed voor immuunsysteem

Er is anno 2014 bescheiden maar geen doorslaggevend openbaar bewijs voor het feit dat probiotica effect hebben op het immuunsysteem. Probiotica kunnen wel de darmflora verbeteren. Daarmee in verband is er sterk bewijs dat medicijnen de darmflora vernietigen. Vooral antibiotica maar ook ontstekingsremmende pijnstillers, NSAID´s zoals diclofenac en ibuprofen hebben een funeste uitwerking op de darmflora. Dat kan tot allerlei ziekten leiden en bovenal tot een verminderde samenstelling van de darmflora. Aangezien iedereen wel in aanraking is gekomen met deze medicijnen kun je ervan uitgaan dat deze medicijnen de toevoeging van probiotica, bacteriën die van nature in de darmen voorkomen een heilzame werking heeft omdat het da darmflora herstelt. Het is echter de vraag of deze kennis te gebruiken valt om dagelijkse producten met probiotica te maken. Misschien is het verstandiger om probiotica slechts medicinaal in te nemen om de darmflora te herstellen. Een medicinaal gebruik is iets heel anders dan gebruik voor dagelijkse consumptie. Maar er is nog een belangrijke vraag: Zou het geen idee zijn om naar alternatieven te zoeken voor antibiotica en NSAID´s zodat de darmflora in de eerste plaats niet wordt verstoord?

Het zit ook in melk en kaas

In een onderzoek uit 2001 wat in Griekenland is gehouden, bleek dat bacteriën uit feta kaas en babypoep ongeveer dezelfde kwaliteiten hadden. Beide bacteriën kunnen worden gebruikt als een starter van industriële fermentatieprocessen. Melkzuurbacteriën zitten van oorsprong in melk van dieren en mensen. Deze melkzuurbacteriën zijn bedoeld om jonge dieren en mensen sterker te maken tegen ziekten van buitenaf en om het spijsverteringsproces op gang te brengen. Vandaar deze bacteriën in babypoep zitten. Omdat babypoep makkelijker geproduceerd wordt dan feta-kaas, gebruikt de industrie uit het oogpunt van geldelijk gewin liever het goedkope babypoep, als men het winstoogmerk in ogenschouw neemt. daarom is het een reële mogelijkheid dat de probiotica in voeding reeds uit babypoep wordt gewonnen of dat dit in de nabije toekomst gebeurd. Wanneer de probiotica daadwerkelijk uit babypoep worden gewonnen, is het logisch dat voedselfabrikanten daar geen ruchtbaarheid aan geven.

Flesvoeding / Bron: Smmchapman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Flesvoeding / Bron: Smmchapman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Keizersnede en geen borstvoeding

Probiotica zijn dikwijls onderzocht. Ze blijken geneeskrachtige eigenschappen te kunnen vertonen maar er valt wel wat af te dingen op deze wetenschappelijke bevindingen. Soms worden we ziek, door een verstoorde darmflora, van fabrieksvoeding en kan dit ziektebeeld hersteld worden via probiotica. Kinderen die worden geboren met een keizersnede en kinderen die geen borstvoeding krijgen ondervinden daar nadelige gevolgen van voor het immuunsysteem en de darmflora. Volgens sommige onderzoeken kan dat worden opgelost door het geven van probiotica. Dat is een selecte groep baby´s die voordeel hebben van probiotica; je kunt het zien als een compensatie voor het feit dat ze geen melkzuurbacteriën op normale wijze binnen kregen. Dat betekent echter niet dat probiotica voor volwassenen goed zijn. Volwassenen hebben een verstoorde darmflora met een andere oorzaak; met name medicijngebruik. Zou het niet verstandig zijn de oorzaak van de darmfloraverstoring uit te sluiten en op zoek te gaan naar andere methoden en medicamenten?

Probiotica kunnen medicinale waarde hebben; je kunt een probioticakuur doen na een antibioticakuur. Het effect van dagelijks probiotica eten is niet per sé goed voor de gezondheid; dagelijks probiotica eten heeft geen voedingswaarde.

Er is geen bewijs

Een Zuid-Afrikaans onderzoek wat gepubliceerd is in 2012, zegt dat er onvoldoende klinisch bewijs is om baby´s te voeden met probiotica. In deze formules zitten zowel probiotica als prebiotica. Er is geen bewijs dat ziekten worden tegen gehouden, hoewel is bewezen dat er een significante verandering (lees: verbetering) van samenstelling in de darmflora van baby´s is. Dit onderzoek, wat gedaan is door wetenschappers die onafhankelijk van een industrieel bedrijf werken, zegt dat er meer onderzoek moet worden gedaan. Alle onderzoeken die gebruikt zijn om probiotica aan baby´s te geven is 28 dagen of 30 dagen oud. Het zou goed zijn om onderzoeken uit te voeren voor een meer langdurige periode, teneinde de lange-termijneffecten in kaart te brengen.

Baby formules met probiotica

In de praktijk zijn er anno 2014 reeds enkele jaren lang speciale formules voor baby´s in de winkel die door ouders veel langer worden gegeven dan slechts een maand terwijl het onbekend is of daar gezondheidsrisico´s aan kleven. Datzelfde geldt voor de producten die allerlei yoghurtfabrikanten maken waarin melkzuurbacteriën of probiotica zitten. Nestlé kreeg in 2013 in de V.S. ongelijk in een proces over of het juist is dat Nestle probiotica heeft aanbevolen als goed voor het immuunsysteem. De rechter achtte het bewezen dat probiotica volgens wetenschappelijke data geen bijdrage leveren aan het immuunsysteem. De rechter betichtte fabrikant Nestlé ervan valse gezondheidsclaims te maken. Met andere woorden: fabrikanten mogen niet meer zeggen dat probiotica goed zijn voor het immuunsysteem, of deze probiotica uit babypoep worden gehaald of niet is niet relevant voor de rechter.
Gerelateerde artikelen
Prebiotica, probiotica en darmfloraOnze gezondheid begint in onze buik weten we tegenwoordig. Probiotica en prebiotica zijn dan ook booming business. Er wo…
Wat doet probiotica?Wat doet probiotica?Een probioticum is een voedingsmiddel met levende micro-organismen. Aan deze micro-organismen wordt een gezondheidsbevor…
Probiotica: De wonderen zijn de wereld nog niet uit!Iedereen kent wel de flesjes van Yakult, Optimel of Actimel. Wie snapt er echter nog echt iets van als het gaat om Bifid…
Eenvoudige zoete dessertsEenvoudige zoete dessertsVreemd, maar veel mensen besteden weinig tot geen aandacht aan het desserts. Als het al geserveerd wordt. Als men aan ee…
Probiotica een must voor (top)sporters?Probiotica een must voor (top)sporters?Zowel topsporters als amateursporters willen een zo gezond mogelijk werkend lichaam. Met een gezond lichaam kan namelijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Azad kamil, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://timesofindia.indiatimes.com/home/science/Bacteria-from-baby-poop-used-to-make-probiotic-sausages/articleshow/30925008.cms
  • Spaans onderzoek 2012: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0740002013001548
  • Wageningen 2006: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16618363
  • Grieks onderzoek 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11589551
  • Zuid-Afrikaans onderzoek 2012: http://www.nutritionj.com/content/11/1/58#
  • Goed voor immuunsysteem: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0078111
  • Amerikaans onderzoek 2011: http://pen.sagepub.com/content/36/1_suppl/106S.abstract
  • Nestlé: http://www.dairyreporter.com/Manufacturers/Nestle-stands-by-Gerber-infant-formula-probiotic-health-claims
  • Foto´s; wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Smmchapman, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Probiotica: bacteriën uit babypoep in ons eten?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!