InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vragen over kosjer eten

Vragen over kosjer eten

Voor mensen die kosjer eten komen altijd wel een aantal vragen naar boven over wat wel of niet kosjer is en of kosjerslachten gunstig is voor dieren. In dit artikel aandacht voor het eten van niet-kosjere dieren door kosjere dieren en de verwerping van wreedheid. Vraag: De Joodse wijzen leggen uit dat niet-kosjere dieren negatieve kenmerken hebben die we zouden opnemen door hun vlees te eten. Maar veel kosjere dieren eten niet-kosjere dieren. Als 'we zijn wat we eten', absorberen we dan niet indirect deze negatieve elementen wanneer we deze dieren eten?

Vraag: Veel Joden benadrukken dat kasjroet vaak gebaseerd wordt op de verwerping van wreedheid (bijvoorbeeld vlees van een levend dier mag niet worden gegeten; en een dier wordt pijnloos geslacht). Kalfsvlees is kosjer. En iedere dierenrechtactivist zal je vertellen dat kalfsvlees het meest wrede vlees is: gemartelde kalven die in een kleine stal staan alleen gevoed door melk. Hoe kan kalfsvlees kosjer zijn als kasjroet zoveel medeleven toont richting dieren.

Kasjroetwetten

Voordat op de vragen ingegaan wordt is het van belang om te realiseren is dat de Joden geen kasjroetwetten hebben gemaakt. Net zoals ze geen vissen hebben geschapen. Joden hebben nooit beweerd dat ze de kasjroetwetten hebben begrepen. Wanneer Joodse wijzen redenen verschaffen voor deze wetten maken ze altijd duidelijk dat ze niet een gehele verklaring geven. Het zou absurd zijn te denken dat God ons de Tora gaf als een soort verband voor Zijn fouten.

Eerst de Tora

Eerst kwam de Tora, pas daarna werd de wereld ontworpen. Zoiets als dit: De Schepper verlangde een wereld waar we als schepsels een keuze zouden hebben met Hem in contact te staan of onze eigen weg te kiezen. Hij schiep ons als wezens die voedsel consumeren en dat dit één van de gebieden is waar we deze keuze hebben. Als dat zo is zijn er dieren waarvan God wil dat we die niet eten en dieren die we mogen eten.

Handeling naar boven

Wanneer we iets eten met gedachte aan onze Schepper en Goddelijk doel, dan is onze handeling van eten een handeling met contact naar Boven. De energie die we uit dat voedsel ontvangen wordt zelf verheven naar dat hoger doel.

Aan de ander kant, als we slechts voedsel eten om onze honger te stillen, zonder contact te maken met God, dan blijven wij en het voedsel slechts een andere brok van deze gefragmenteerde wereld.

Zo werkt het met kosjer voedsel. Als het het soort voedsel is waarvan de Schepper niet wil dat we het eten, dan is de aard van het voedsel zo dat het niet verheven kan worden door het te eten. Het maakt niet uit wat we doen, het blijft vastzitten aan deze wereld.

Negatieve spiritualiteit

Sommige van deze dieren reflecteren deze negatieve spiritualiteit in hun werkelijke aard en gedrag. Dus Nachmanides spreekt van de negatieve karaktertrekken ingezogen met het vlees van niet-kosjere soorten. In veel gevallen geldt dat wat niet gezond is voor de ziel is duidelijk ook niet gezond voor het lichaam. Dus we hebben voedingsdeskundigen die bevestigen dat kosjer eten gezonder is. Mooie woorden, maar het is niet de onderliggende factor.

Wreedheid

Wat betreft wreedheid jegens dieren verbiedt de Tora dit uitdrukkelijk. We worden alleen toegestaan een dier te doden wanneer het noodzakelijk is voor direct menselijk voordeel -en zelfs dan moet het gedaan worden met zoveel mogelijk medeleven. Het verbod van wreedheid tegen dieren bestaat onafhankelijk van het verbod niet-kosjer voedsel te eten -een dier dat op een humane manier gedood is kan nog steeds niet-kosjer zijn, en het feit dat een bepaalde procedure een dier ongeschikt verklaart voor consumptie betekent niet dat de procedure verboden is voor redenen van wreedheid tegen dieren. Deze laatste soort wreedheid is een gebied dat tegenwoordig moet worden gecorrigeerd, zoals velen zich realiseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vragen over kosjer eten"

Reactie

Sarit, 02-01-2014 19:39 #1
Ik kan toch kip eten en melk drinken? kip is een vogel en geen zoogdier.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom - voeding
Reacties: 1
Schrijf mee!