InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Granen, informatie over bekende soorten

Granen, informatie over bekende soorten

Granen, informatie over bekende soorten Granen zijn de zaden van gecultiveerde planten. Het gebruik ervan is sinds mensenheugenis bekend. Doordat telkens de beste korrels van de oogst opnieuw zijn ingezaaid, heeft er een geleidelijke veredeling van de graansoorten plaatsgevonden. Bekende graansoorten zijn tarwe, rogge, haver, gerst, mais en gierst. Ook boekweit rekenen we tot de granen omdat het vaak als graan wordt gebruikt.

Granen kunnen als volgt worden onderscheiden

Deze indeling is gekozen omdat er op deze manier de granen en bindmiddelen in de keuken worden gebruikt. Het begint als basis en eindigt als een eindproduct.
  • De soorten granen.
  • De soorten basisproducten: Meel en Bloem.
  • De soorten halfproducten: Deegwaren.
  • De soorten eindproduct: Brood.

Veelvoorkomende granen

Boekweit

  • Omschrijving: Driekantige gevormde korrel. Bevat geen gluten dus niet geschikt voor brood. Verhandeld als korrels, grutten, vlokken en meel.
  • Toepassing: Bindmiddel in pappen en soepen.

Gerst

  • Omschrijving: Wordt vooral gebruikt als mout bij bierbrouwerij. Moet eerst geschild en geslepen worden en wordt dan gebruikt als gort.
  • Toepassing: Voornamelijk bier.

Gierst

  • Omschrijving: Goudgeel van kleur, groeit in pluimen en kolven. We kennen de soorten Sorghum en Millet.
  • Toepassing: Veevoeder, zetmeelwinning voor o.a. pap en soep. Het wordt ook gebruikt voor brood.

Mais

  • Omschrijving: Komt oorspronkelijk uit Mexico. Behoort met de tarwe tot de belangrijkste granen. Het kent enorm veel toepassingsmogelijkheden, maar blijft qua voedingswaarde achter bij andere granen.
  • Toepassing: Veevoeder, bindmiddel (maizena), olie, gepoft als popcorn en vaak als ontbijtproduct.

Rogge

  • Omschrijving: Wordt gebruikt voor het bakken van brood. Het is een veelverbouwde graansoort welke zich ook op koude en arme grond laat volgroeien.
  • Toepassing: Voornamelijk brood.

Tarwe

  • Omschrijving: Meest verbouwde en gebruikte graansoort met een uitstekende bakeigenschap. Enige meelsoort die een glutennetwerk kan maken.
  • Toepassing: Voornamelijk bakproducten.

Haver

  • Omschrijving: Een graansoort met zeer hoge voedingswaarde. We kennen haver en havervlokken of havermout.
  • Toepassing: Muesli en/of ontbijtproducten.

Granen kunnen groeien in

  • Aren: Tarwe, rogge en gerst.
  • Pluimen: Gierstkorrels en haver.
  • Kolven: Mais.
  • Vruchtje: Boekweitkorrel (eigenlijk geen graan).

Granen algemeen

Granen zijn voedzaam omdat deze rijk aan koolhydraten zijn, maar ze bevatten ook grote hoeveelheid voedingsvezels, vitaminen. In mindere maten komen mineralen en eiwitten voor.

De onderdelen van een tarwekorrel zijn:

  • Meelichaam: Zetmeel, gluteneiwitten (Ongeveer 80% van de korrel).
  • Aleuronlaag: Eiwitrijk, B vitaminen en mineralen.
  • Zemel: Cellulose en mineralen (Ongeveer 15-18% van de korrel).
  • Kiem: Rijk aan vet, vitamine E en B en mineralen (ongrveer 2% korrel).

Wij gebruiken de granen vooral voor:

  • Tarwe: Bloem, meel en gries - brood, zetmeel, deeg, meel
  • Rogge: Roggemeel - roggebrood
  • Haver: Havervlokken - havermoutpap, muesli
  • Gerst: Gort - bier
  • Mais: Maisbloem - olie, veevoeder, zetmeel
  • Gierst: Gepeld - pap, soep
  • Boekweit: Boekweitgrutten - blini's
© 2006 - 2019 Webchef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bruin brood is gezondBij de warme bakker kan je dagelijks kiezen uit meerdere soorten brood. Een groot of een klein brood, rond of lang, wit…
Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Jodendom en voeding: matzes (matza) op Pesach (Paasfeest)Tijdens Pesach (Joods paasfeest) mogen Joden geen chameets (gerezen graanproducten) eten. Het gaat om het verbod op het…
Brood en tarwe, zijn geschiedenisBrood en tarwe, zijn geschiedenisBrood is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van Europa en het Nabije Oosten. Dat geldt zeker voor het gerezen b…
Graansoorten en soorten bloemWeinig kokkerellers, die graag in de keuken staan, zullen zich afvragen wat precies het verschil is tussen allerlei soor…
Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Glutenallergie: Wat betekent dat nou?Bij een voedselallergie reageert het immuunsysteem extra gevoelig op bepaalde stoffen. Voorbeelden zijn allergieën voor…

Reageer op het artikel "Granen, informatie over bekende soorten"

Infoteur: Webchef
Gepubliceerd: 04-10-2006
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!