InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Rupsen op het menu

Rupsen op het menu

Rupsen op het menu In Nederland is het nog niet zo ingeburgerd, maar in diverse landen staan rupsen regelmatig op het menu. In Mexico en Zambia, om maar twee landen te noemen, lusten ze er wel pap van. De zwarte en bruine rupsen gaan in grote hoeveelheden van de hand. De FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, is doordrongen van het belang van insecten voor de voedselzekerheid.

Zambia, het land van de mopane rups

Weerstand

In Nederland voelen de meeste mensen weerstand bij het zien van rupsen op het bord. Over het algemeen zijn we hier nog niet klaar voor de consumptie van insecten. In Zambia worden rupsen op de hoek van de straat aangeboden. Waar in Nederland de haringkar staat, kun je voor Zambia de rupsenverkoopster invullen. Uit grote zakken kan een maaltje rupsen geschept worden. De insecten worden beschouwd als een eiwitrijke delicatesse en Zambianen vinden ze erg lekker. Ze zitten boordevol vitamines en de smaak laat zich vergelijken met die van vis. De rupsen kunnen zó gegeten worden, maar je kunt ze ook pletten en stampen tot een papje. Dat wordt in Zambia wel aan baby’s gegeven, die de pap lekker weg smakken.

Mopaneboom

De rupsen die in Zambia als etenswaar worden aangeboden leven op de mopaneboom in het noorden van het land. De beestjes worden met de hand van de takken en bladeren geplukt. Ze worden daarna zachtjes uitgeknepen om de resten van de verorberde bladeren uit de diertjes te verwijderen. Voor consumptie worden de rupsen geroosterd op een zacht vuurtje. Ze worden ook wel gedroogd in de zon. De rupsen worden in grote hoeveelheden vanuit het noorden naar de andere delen van het land vervoerd. Het is een goede handel voor de lokale bevolking. De mopanerups is in Botswana ook populair.

Snack

De Zambianen zijn er echte liefhebbers van. Ze eten de bruine of zwarte rupsen als tussendoortje, met ui en tomaat. Samen met maïsmeel worden er lekkere stoofpotjes van gekookt. Toeristen worden verleid om de lekkernij te proberen. Enkele restaurants hebben ze op het menu staan. In de regio van de Victoriawatervallen worden ze aan vakantiegangers geserveerd. Rupsen hebben een hoge voedingswaarde en volgens de VN-voedselorganisatie zouden een paar miljard mensen al regelmatig rupsen eten.

Eetbaar

Niet alleen rupsen, maar heel veel insecten zijn eetbaar. Er zijn bijna 2000 verschillende soorten geteld die op een menu niet zouden misstaan. Eten van insecten geeft vele voordelen:
Bron: Simon / PixabayBron: Simon / Pixabay
  • Ze hebben hoge voedingswaarde;
  • ze stoten weinig broeikasgassen uit;
  • ze nemen weinig land in beslag;
  • ze zetten voedsel efficiënt om;
  • ze zijn veel minder milieubelastend dan vee.

Voedingswaarde

Honderd gram gedroogde rups is goed voor:
  • 30 tot 70 procent eiwit;
  • 15 procent vet, goede vetzuren;
  • 17 procent koolhydraten;
  • vitamines;
  • mineralen;
  • calcium;
  • ijzer;
  • zink.

Rupsenkeurmerk

Rupsen maken met hun eigenschappen een goede kans om een belangrijk onderdeel van het voedsel op de wereld ook te worden. Eiwitrijke voeding ligt als het ware voor het grijpen. Voor het zover komt moeten er regels worden opgesteld om te garanderen dat de productie en het vervoer van de eetbare waar op verantwoorde wijze gebeurt. Controle van voedselinspecties moet er voor zorgen dat de eisen nageleefd worden en dat het product verantwoord is: zeg maar een rupsenkeurmerk zoals dat er ook is voor vlees en vis.

Handelswaarde

De vraag naar vlees zal de komende jaren groeien en is waarschijnlijk in 2050 ten opzichte van 2013 verdubbeld. De vleesproductie gebruikt erg veel landbouwgrond en daarom is het goed om naar alternatieven te zoeken. In de tropen verzamelt men sinds jaar en dag insecten en ze worden daar ook aangeboden op de markt. Dat betekent dat de handelswaarde van de rups zal groeien. Als er een methode wordt ontwikkeld waarbij de rupsen eenvoudig te kweken zijn, dan levert dat goedkoop voedsel èn een inkomstenbron voor Afrikaanse families op. Rupsen gaan bijdragen aan de voedselzekerheid in de wereld.
Het duurt niet meer zo lang en dan kopen we ook in Nederland naast patat friet in de snackbar een portie rups op de hoek van de straat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rupsen op het menu"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-04-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Bijzonder voedsel
Schrijf mee!