InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Voedselverspilling en Wastewatchers BV

Voedselverspilling en Wastewatchers BV

Voedselverspilling en Wastewatchers BV De voedselmarkt is één van de meest ‘levendige’ markten in de wereld. Om goed en gezond te kunnen leven hebben vrouwen gemiddeld 2000 kilocalorieën uit voedsel per dag nodig en mannen gemiddeld 2500 calorieën per dag. Voedsel hebben we dus dagelijks nodig. Natuurlijk blijft er voedsel over. Weggooien maar? De Nederlandse Wastewatcher helpt onder ander zorginstellingen, bedrijfsrestaurants en cateraars om dit te voorkomen door advies op maat te geven en tips voor elke kok om overgebleven voedsel te hergebruiken.

Waste

Voordat ons dagelijks eten op het bord ligt, heeft het al een lange weg afgelegd. De weg van ploeg tot bord wordt met vele schakels mogelijk gemaakt. Schakels als:
  • telen;
  • bewerken;
  • oogsten;
  • verpakken;
  • leveren;
  • de consument of horeca als afnemer.

Het eindresultaat is helaas dat 40% van het voedsel in de prullenbak gaat. Mede door ons eigen ‘gebruik’. Waste of voedselverspilling! Ook in de horeca is waste een groot probleem. Jaarlijks wordt er in totaal voor één miljard euro aan voedsel verspild. Gasten laten gemiddeld tien tot dertig procent van het bestelde gerecht weer mee naar de keuken nemen. Koks verspillen zo’n vijf tot tien procent van de ingekochte producten. Voor restaurants is het mogelijk om minder weg te gooien. De eerste Wastewatchers van Nederland kunnen hierin helpen. Door een nulmeting worden de voedselstromen en economische stromen onderzocht en concreet gemaakt. Dit inzicht geeft vervolgens mogelijkheden om aanpassingen te doen die de kwaliteit, bewustwording en economisch gewin zullen verbeteren. Zowel de beroepskok als ook de moeder of vader van een gezin, verspillen voedsel! We gooien te veel voedsel weg in de groene kliko. Waste! Voedselverspilling! Zo helpen we onbewust mee aan het voedseltekort, wereldwijd.

Oorzaken van waste of voedselverspilling

De verschillende oorzaken van voedselverspilling kunnen zijn:
  • Mensen kopen te veel;
  • Houdbaarheidsdatum;
  • Seizoenen;
  • Wettelijke regels;
  • Te veel koken.

Mensen kopen te veel

Iedereen die boodschappen doet bij welke supermarkt dan ook, zal moeten toegeven soms of geregeld meer te kopen dan de bedoeling is. De supermarkten spelen hier slim op in, door:
  • brood en bloemen te plaatsen bij de ingang. Het zijn de producten met een hoge winstmarge en producten met geur. Producten die de gemoedstoestand van de klant moeten aanspreken. Je wordt er vrolijk van en de bedoeling is om dan meer te kopen.
  • zuivelproducten achter in de winkel te laten staan. De klant moet de hele winkel doorlopen voor melk of yoghurt en kan zo ‘verleid’ worden om impulsief meer te kopen.
  • goedkopere artikelen onderin te leggen. Huismerken moet je als klant voor bukken en A-merken liggen op ooghoogte. Het snoepgoed daarentegen, ligt vaak op kindhoogte.
  • de kassa, de meest ideale plek voor impulsinkopen. Lekkernijen staan uitnodigend uitgestald. Erg moeilijk wanneer je wacht voor de kassa om niet snel even iets in de kar te gooien. Erg moeilijk ook voor kinderen.

De houdbaarheidsdatum

Sinds de invoering van de houdbaarheidsdatum (tenminste houdbaar tot of T.H.T.) in 1991, blijkt dat 48%van de Nederlanders het product weggooien op de aangegeven datum. De gemiddelde consument gooit zo tien procent van het voedsel in de kliko. Dit is ruim 400 euro per huishouden en jaarlijks €1,4 miljard weggegooid geld aan eetbaar voedsel!

Seizoenen

Aardbeien staan bekend als zomerkoninkjes en peren en appels worden in de herfst geoogst. De eerste sla hoort bij het voorjaar en boerenkool kan na de eerste nachtvorst geoogst worden! En toch kunnen we bijna het hele jaar aardbeien eten. Dankzij de kassen wordt dit mogelijk gemaakt. Dankzij de import kunnen we producten van ver halen en is het mogelijk om bijvoorbeeld het hele jaar meloenen te eten. Ook een vorm van waste! Indirecte verspilling!

Wettelijke regels

Vroeger kwam de schillenboer langs restaurants en particulieren om het groene afval op te halen: het swill genoemd. Een win-win situatie. De restaurants en burgermensen betaalden hier niets voor en de schillenboer hoefde geen varkensvoer te kopen. Een ideale oplossing. Echter, sinds de gekkekoeienziekte (BSE), varkenspest en mond en klauwzeer (MKZ) mag dit niet meer. In 2011 heeft het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in artikel 2.9 (bijzonder voervoederingsdoeleinden) namelijk de wet aangepast. Het voederen met swill/keukenresten aan landbouwdieren is vanaf toen verboden!

Te veel koken

Hoe vaak koken we niet te veel? Liever te veel dan te weinig, is dan ook de gedachte hierachter. Niet alleen in de privésector maar ook in de ziekenhuizen, zorginstellingen, cateringbedrijven en de horeca.

Wastewatchers BV

Met lede ogen zag Thomas Luttikhold aan dat er in de horeca jaarlijks circa €1 miljard euro aan goed voedsel werd weggegooid. Dit moet anders was zijn drijfveer en na afgestudeerd te zijn als bedrijfseconoom begon hij in 2013 als Wastewatcher om de voedselverspilling een halt toe te roepen en is Luttikhold de eigenaar van Wastewatchers BV. De voedselverspilling in de professionele horeca wordt d.m.v. de diensten van Wastewatchers BV bestreden. Diensten als een:
  • wastewatchers-scan;
  • actieplan;
  • spreeksessie.

Wastewatchers-scan

Een scan waarin de vraag is:
  • hoe hoog is de voedselverspilling;
  • wat bespaart het de organisatie uit;
  • hoe pakken we dit aan?

De scan houdt in dat;
  • de gebruiker van een locatie (hotel, restaurant of carteraar), dagelijks de bezoekersaantallen, het aanbod en de verspilling registreert en invoert op de computer;
  • er minstens twee bezoeken van de Wastewatcher op locatie te verwachten is om te inventariseren en om uitleg te geven;
  • duidelijk is hoe hoog de verspilling is en wat de oorzaak van de verspilling kan zijn;
  • een plan van aanpak wordt gemaakt om de verspilling terug te dringen.

Actieplan

Een actieplan (of plan van aanpak) volgt na de Wastewatchers-scan. Een actieplan wordt op maat gemaakt omdat de grootte en de aard van elke organisatie anders is. De doelstelling van het actieplan is om de verspilling zichtbaar te maken door een tool (softwaregereedschap) op de computer met als eindresultaat dat de voedselverspilling gereduceerd wordt. Deze tool is voor en door chefs ontwikkeld, en helpt de horeca om voedselverspilling te meten, te registreren, te analyseren en te reduceren.

Spreeksessie

Wastewatcher Luttikhold geeft op verzoek een spreeksessie en komt vertellen over goed, eerlijk, heerlijk en duurzaam voedsel. Hij laat de luisteraar kennismaken met het beroep Wastewatcher, voedselverspilling tegengaan en duurzaamheid.

Wat is er zelf aan te doen om voedselverspilling tegen te gaan?

  • kook niet meer dan de eters op kunnen.
  • zet de temperatuur van de koelkast op vier graden, zo blijft voedsel langer goed.
  • maak een boodschappenlijst! Koop niet meer dan wat er op het lijstje staat.
  • vertrouw op de zintuigen. Over de houdbaarheidsdatum? Ruik, kijk en proef! Alles goed? Gewoon gebruiken!

Tips om voedselresten te hergebruiken

Gooi de resten niet weg! Er zijn talloze mogelijkheden om te veel voedsel te hergebruiken, zowel op grote schaal als in een gezin. Bijvoorbeeld:
  • gebruik de koffieprut om champignons te kweken;
  • van overgebleven rijst, borrelhapjes maken;
  • appelijs maken van niet langer smakelijk uitziende appels;
  • van (k)oud geworden koffie een smakelijk dessert maken;
  • van (k)oude patat een heerlijke pannenkoek bakken.
Gerelateerde artikelen
Kan thee bederven?Kan thee bederven?Kan thee bederven en is het dan schadelijk voor je gezondheid? Misschien heb je wel eens thee gekocht, vergeten dat je h…
Houdbaarheidsdatum op levensmiddelenDe houdbaarheidsdatum is een vermelding op levensmiddelen welke door de warenwet is voorgeschreven. Deze datum geeft de…
8 vormen van waste, Lean managementDe filosofie achter lean management is meer doen met weinig door te werken vanuit waarde. Werken vanuit de lean filosofi…
Trouwen op SchiermonnikoogOp zoek naar een bijzondere trouwlocatie? In dit artikel vind je een overzicht van de verschillende mogelijkheden die op…
Dieet en uit etenJe kent het wel, je hebt je heel de week braaf aan je dieet gehouden. Je hebt alleen mager vlees en gegrilde groente geg…
Bronnen en referenties
  • https://wastewatchers.eu/
  • https://www.facebook.com/WasteWatchersNL
  • http://www.christenunie.nl/nl/zoeken?art551138q=voedselverspilling
  • http://adviesopmaat.milieucentraal.nl/MC-AoM2/MC_AoM/kb_Voedselverspilling?init=true&utm_source=mc&utm_medium=tekstlink&utm_campaign=Doe-de-weggooitest

Reageer op het artikel "Voedselverspilling en Wastewatchers BV"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 18-09-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!