InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Swapignon, een simpele en gezonde kooktechniek

Swapignon, een simpele en gezonde kooktechniek

Veel vlees eten is niet altijd even gezond. Voor de fervente vleeseters is er nu een alternatief: minder vlees eten en meer groente dankzij een simpele kooktechniek: swapignon. Hierbij wordt een gedeelte van het vlees vervangen door champignons zonder veel aan de vleessmaak in te boeten. Een gezonde en voedzame keuze, die ook nog eens goedkoper is.

Vleeseter, flexitariër of vegetariër?

Vlees is de leverancier van belangrijke eiwitten, vitaminen B, mineralen en ijzer. Maar vlees bevat ook ongezonde soorten vet: dikmakend en slecht voor hart- en bloedvaten. Orgaanvlees zoals bijvoorbeeld lever staat bovendien nog eens bol van de cholesterol. Het is dus niet verstandig om iedere dag vlees te eten en dat geldt zeker voor biefstuk en ander rood vlees. Je kunt de vleesinname tot 2 á 3 dagen per week beperken en de rest van de dagen vleesvervangende producten eten; dan ben je een zogenaame flexitariër. Of je voert een vaste dag in dat je geen vlees eet; Meatless Monday is een uit Amerika en Engeland, waar obesitas hoogtij viert, overgewaaid idee. Je kunt natuurlijk ook het vlees helemaal laten staan en vegetariër worden. Maar in alle gevallen geldt dat we die eiwitten e.d. natuurlijk wel nodig hebben. Die krijg je binnen door het eten van vleesvervangende producten: vis, eieren (pas op voor cholesterol!), vegetarisch: soya, tofu, zuivel of tarwe, bonen, peulvruchten, noten en zaden. En ...... paddenstoelen! Want daar gaat het hierover: de champignon als gedeeltelijke vleesvervanger. Er zijn van die mensen, die als carnivoor in de wieg zijn gelegd en zich tot het einde der tijden aan hun dagelijkse stukje vlees blijven vastklampen. Als deze personen toch ook een beetje om hun gezondheid willen denken, kunnen ze overwegen om de champignon in te schakelen als metgezel van hun dagelijkse vleesbehoefte: minder vlees zonder veel aan vleselijkheid in te boeten.

Paddenstoelen

De wilde paddenstoel op de menukaart kent een lange historie. Voor de Azteken en de Egyptische Farao's was het godenvoedsel. Een beetje het principe van voedsel voor de rijken en eten voor de armen. Ook de Romeinen waren al met de consumptie van paddenstoelen bekend. Het eten van wilde paddenstoelen was echter niet van gevaren ontbloot. "Wat een gokspel is het om deze dodelijke planten te proeven", schrijft Plinius in Naturalis Historia. "Als er een schoenspijker, een stuk roestig ijzer of een smerig vod bij de groeiplaats van de paddenstoel ligt, zet deze meteen al het vreemde sap en de smaak om in vergif". Plinius rekent de paddenstoelen dan ook tot de voedingswaren die mensen roekeloos eten, ook al beschrijft hij ze als heerlijk en voedzaam. Hij kan het niet nalaten te melden dat keizer Tiberius Claudius met dit middel is vergiftigd door zijn echtgenote Agrippina, de moeder van Nero.

In Europa wordt de witte champignon sinds de tweede helft van de 17e eeuw geteeld dankzij de ontdekking van een Franse meloenteler. En sindsdien kunnen we de geteelde champignon zonder gevaar voor eigen leven eten. Dit godenvoedsel is eigenlijk een soort superfood: calorie- en vetarm, rijk aan vezels en vol vitaminen en mineralen. Net als vlees bevatten champignons veel eiwitten en geven daardoor net als vlees eerder een verzadigingsgevoel. Bovendien hebben ze ook een vlezige structuur.

Swapignon, eenvoudige techniek

‘Swapignon’ is een samentrekking van het Engelse woord ‘Swap’ – dat inruilen betekent – en champignon. Met deze simpele techniek kun je een gezonde en voedzame maaltijd op tafel zetten met minder koolhydraten en vet. De techniek bestaat eruit om een deel van het vlees te vervangen door fijngesneden champignons zonder aan de vleessmaak te tornen.

Drie stappen

  • champignons fijn hakken
  • champignons in boter of olie goudbruin bakken
  • mixen met een kleiner stukje vlees

Je kunt natuurlijk nog allerlei andere manieren bedenken om de champignon als (gedeeltelijke) vleesvervanger in te zetten, zoals in pastagerechten, soepen en sauzen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Champignonidee
  • www.champignonidee.nl
  • www.gezondheidsnet.nl
  • Plinius, Naturalis Historia

Reageer op het artikel "Swapignon, een simpele en gezonde kooktechniek"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 05-09-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!