InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Trendy taarten om zelf te maken

Trendy taarten om zelf te maken

Trendy taarten om zelf te maken Taart kan verrukkelijk smaken, maar eerst vindt toch een feestelijk visueel contact plaats. Dat is in ieder geval zo bij het bekijken van de foto's in het boek Trendy Taarten. Bij het maken van zo'n mooie taart komt wel het een en ander kijken. Maar met de stap-voor-stap begeleiding in Trendy Taarten gaat het lukken om een echte taartenarchitect te worden.

Trendy taarten

Het boek Trendy Taarten van Linda Lomelino verscheen in april 2013 bij Kosmos Uitgevers, prijs: 19,95 , ISBN: 9789021553542. Linda Lomelino woont in Halmstad, Zweden, maar heeft Portugese roots. Toen ze klein was bakten haar moeder en oma altijd lekkere koekjes en taarten. De passie voor zelfgemaakt gebak is haar dus letterlijk met de paplepel ingegoten. Nu nog steeds sturen haar tantes uit Portugal haar met de Kerst een bolo de mel, een soort honingkoek. De auteur van Trendy Taarten begon haar carrière met haar blog Call me cupcake. Het boek staat vol met praktische adviezen over gereedschap, ingrediënten, werkbeschrijvingen en natuurlijk met recepten van de allerlekkerste taarten.

Gereedschap om taarten te bakken

Wat heb je allemaal voor hulpmiddelen nodig om zo'n zoet bouwwerkje te kunnen maken? Een heleboel, maar waar het écht op aankomt is een goede bakvorm en die moet dan van aluminium zijn. Want aluminium vormen zijn dun en verdelen daardoor de warmte goed tijdens het bakken. Verder zou je moeten beschikken over een elektrische mixer, een blender en staafmixer, een keukenweegschaal, een maatlepelset, een pannenlikker, bakpapier, een draaischijf (dit is een taartplateau, waarop je gemakkelijker een taart kunt vullen, bekleden en decoreren). En verder een paletmes om de taart te bekleden, een smoother om - als de taart klaar is - alles glad te strijken, uitstekers voor bijvoorbeeld bloemen of harten, een bakkersspuitzak met spuitmonden, prikkers (satéh stokjes of metalen pennen), dowel rods - een soort rietjes die moeten voorkomen dat een stapeltaart in elkaar zakt. Je begrijpt wel dat het hier niet over een standaard appeltaart o.i.d. gaat.

Ingrediënten

Goede ingrediënten zijn een perfecte basis voor het bakken van lekkere taarten, luidt het advies van de auteur. We hebben het hier over eieren, boter, olie, room, chocolade, suiker, bloem, roomkaas, soorten vruchten, voedingskleurstoffen, vanille, drop, noten, rolfondant en bloemenpasta e.d., die de revue passeren. En dat alles geselecteerd op beste kwaliteit. Linda Lomelino geeft er twee recepten bij van zelfgemaakt vanille-extract en zelfgemaakte vanillesuiker.

Technieken

Taartbodems bakken en taartbodems snijden. Taarten vullen en bekleden, spuittechnieken, decoraties. De schrijfster gaat uitgebreid op deze technieken in en de foto's maken de werkwijze nog duidelijker. Het prettige is dat je taartbodems altijd de dag van tevoren kunt bakken en invriezen tot gebruik, dan hoef je niet alles achter elkaar te doen. Vooral als je een stapeltaart gaat bakken en je dus een aantal bodems nodig hebt. Ze sluit af met haar beste tips voor het bakken van lekkere en mooie taarten.

De taarten

Na het lezen van alle goede adviezen, tips en trucs kun je de theorie in de praktijk gaan brengen. Je hebt de keuze uit een scala aan prachtige taarten, smulpaleisjes om te zien. De recepten zijn alle uitgebreid beschreven. De hoge chocolade- en espressotaart is voor de echte choco-liefhebbers. De regenboogtaart (zie foto) is aan de buitenkant wit, maar vanbinnen zie je meerdere lagen roze taartbodems. De chocoladetaart met drop - een verrassende smaakcombinatie - is gehuld in een turquoise jasje met opgespoten rozetten. De Black Forest taart heeft iets weg van de schwarzwalderkirschtorte, maar hier wordt met kersen in rum en mascarponefrosting gewerkt. Als je de foto ziet, is er letterlijk sprake van de kers op de taart: op de sneeuwwitte hoge taart met een drip chocolade accent liggen dieprode kerzen met groene steeltjes naar je te lonken. De koffietaart met walnoten bevat de Mexicaanse likeur Kahlúa en de ahornsirooptaart maak je nog mooier door er witte rozen op te leggen. De cookies-'n-cream taart lijkt een supergrote oreo, gegarneerd met kleine oreo koekjes. De chocoladedroom met macarons is een echte droom, de donkere chocoladekleur die mooi contrasteert met de pistache-kleurige macarons. De ruches-taart lijkt wel een baljapon. En zo kun je nog wel even doorgaan, want in totaal staan er zo'n 27 bijzondere taarten beschreven en afgebeeld. Allemaal even bewerkelijk, maar de echte artistieke taartenbakker laat zich hierdoor waarschijnlijk niet afschrikken. Het enige wat niet moeilijk is, is om taarteters te vinden als het pronkstuk op tafel staat. Maar dat is dan bijna zonde!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trendy taarten om zelf te maken"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 30-04-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!