InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Koffie Douwe Egberts

Koffie Douwe Egberts

Koffie  Douwe Egberts Het is een bekende naam in Nederland; wie koffie zegt, zegt al gauw Douwe Egberts. Douwe Egberts is de zoon van Egbert Douwes uit Joure in Friesland en daar begon het allemaal voor DE. Het familiebedrijf werd in de twintigste eeuw overgenomen door Amerikanen. In de eenentwintigste eeuw keerde DE terug naar Nederland. Bekend is de reclamekreet van DE: 'En dan is er koffie, Douwe Egberts koffie, lekkere koffie.'

Joure, de basis van Douwe Egberts

Douwe Egberts

In het midden van de achttiende eeuw, 1753 om precies te zijn, opent Egbert Douwes samen met zijn vrouw Akke Thijssen hun kruidenierswinkel De Witte Os in koloniale waren in Joure aan de Midstraat. Het is het begin van wat tegenwoordig DE heet, Douwe Egberts. Egbert en Akke verkopen producten die 'tot de genoegens van het dagelijks leven behoren'. Lekkere dingen die van ver komen. Tot ver in de twintigste eeuw verkopen ze koffie, tabak en thee. Daarnaast gaat er kandij, suiker, kaneel, saffraan, chocola en zuidvruchten over de toonbank. Douwes wist wat lekker was en hij vond er tot in de Eerste Wereldoorlog een markt voor. Zoon Douwe Egberts breidde de zaak uit en keek verder de provincie en het land in. Elk huishouden in Nederland leerde de koffie, thee en het tabak van DE kennen. Hele volksstammen spaarden met de DE bonnen voor mooie geschenken.

Verkoop

In 1978 werd het familiebedrijf verkocht. Voedingsconcern Consolidated Foods, dat later Sara Lee werd, kocht de belangen. De tabaktak werd in die tijd afgestoten en investeringen in koffie en thee bleven uit. In 2012 keerde het bedrijf terug naar Nederland, tot grote vreugde van Friese en Nederlandse DE-adepten. In juni 2012 splitste DE zich als DE Master Blenders 1753 af van het Amerikaanse Sara Lee. In 2015 volgt er een fusie tussen DE Master Blenders 1753 en het koffiebedrijf van Mondelēz International. De nieuwe naam van het bedrijf is Jacobs Douwe Egberts.

Koffie van DE Master Blenders

Na de lancering van DE Master Blenders werd er weer goede koffie beloofd. Onder het regime van Sara Lee was daar de klad in gekomen. Er werd bijvoorbeeld door Sara Lee iets minder koffie in de Senseo koffiepads gestopt, waardoor het drinken van Senseo een gevoelige klap kreeg. DE Master Blenders brengen de inhoud van de koffiepads weer op peil. DE Master Blenders zet, naast het klassieke roodmerk, de volgende koffies in de markt:
Bron: Freaky, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Freaky, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Decafé;
  • Halfcafeïne;
  • Mildcafé.
Daarnaast komen er mooie koffies met klinkende namen:
  • Douwe Egberts Blend 1753;
  • Select Arôme;
  • Douwe Egberts Arôme Exceller;
  • Douwe Egberts Arôme Mocca;
  • Douwe Egberts Decafé Intens;
  • DE Ice Coffees.

Beurs

In maart 2012 ging DE naar de beurs. Het bedrijf wilde snel groeien en markaandeel veroveren om niet binnen de kortste keren slachtoffer van overname te worden. Een snel groeiend beursbedrijf is al gauw te duur voor de meeste investeerders en een duur bedrijf wordt minder snel door de concurrent opgeslokt. Die snelle groei van DE ging over vele hobbels, waardoor de groei net niet snel genoeg ging. DE Master Blenders kreeg het een en ander voor de kiezen:
  • Boekhoudfraude in Brazilië;
  • kleine winstmarges;
  • innovatie die niet snel genoeg ging;
  • aantrekken van op groei gerichte managers.

Overname ligt op de loer

Begin 2013 blijkt er een bedrijf op de loer te liggen om DE Master Blenders over te nemen. Duitse investeerders, de investeringsmaatschappij van de familie Reimann Joh. A. Benckiser (JAB), heeft in een paar maanden tijd 15 % van de aandelen in handen. Eind maart 2013 doet het een bod.
JAB heeft al twee Amerikaanse koffiebedrijven in handen en ziet wel toekomst in de recessiebestendige koffiemarkt.
De wereldmarkt wordt beheerst door:
  • Nestlé met het topmerk Nespresso;
  • Mondelez, met Jacobs Kaffee en Hag;
  • DE Master Blenders 1753. Met DE en Senseo.

Overgenomen

In april 2013 neemt JAB het imperium van DE over. Of het hoofdkantoor in Amsterdam blijft en of DE het roodmerk blijft houden is de vraag.

DE winkels

In september 2014 wordt bekendgemaakt dat DE haar winkels, waar ondermeer zegels kunnen worden omgeruild voor artikelen, sluit en de verkoop onderbrengt bij de Blokker. De DE Café's gaan ook dicht. De Nederlandse koffieproducent wil voortaan doen waarvoor ze is opgericht: Koffie maken en verkopen. Een jaar later volgt de fusie met Mondelēz International.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedrijf: Douwe EgbertsDouwe Egberts. Er zullen maar weinig mensen zijn die nooit een product van dit merk in hun handen hebben gehad. Al jaren…
Philips Senseo: een koffie hit!Philips Senseo: een koffie hit!Douwe Egberts en Philips hebben samen voor een hit gezorgd op het gebied van koffie. In 2001 werd de eerste Senseo koffi…
Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?Als je een koffiefan bent en graag thuis een lekkere kop koffie, espresso of cappuccino drinkt, zijn er veel mogelijkhed…
Kosten koffie met Senseo of NespressoDe Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen maken gebruik van een ouderwets koffie…
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Bronnen en referenties
  • www.de.nl
  • Leeuwarder Courant
  • http://www.z24.nl/ondernemen/douwe-egberts-sluit-winkels-en-cafes-495318 geraadpleegd op 27 oktober 2014
  • Afbeelding bron 1: Freaky, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Koffie Douwe Egberts"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-10-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: Koffie
Schrijf mee!