InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Meer dan 80 Spannende Salades

Meer dan 80 Spannende Salades

Meer dan 80 Spannende Salades In het boek Meer dan 80 Spannende Salades van de Zweedse auteur Caroline Hofberg staan kleurrijke salades voor alle seizoenen. De fraaie sfeerfoto's getuigen van Nordic charm met bijna een mediterraan tintje. Geen moeilijke recepten. Wel veel aandacht voor de kwaliteit van de seizoensproducten en het appetijtelijk opmaken van een mooie salade.

Caroline Hofberg

Caroline Hofberg (1966) is een Zweedse kookboekenschrijfster. Ze won twee keer de Gourmand World Cookbook Award. In februari 2013 verscheen in Nederlandse vertaling haar boek Meer dan 80 spannende salades, bij Kosmos Uitgevers, ISBN: 9789021553344, prijs: 17,50. Dat is tevens het eerste boek van deze schrijfster in onze taal. Ze heeft al zo'n 9 andere kookboeken op haar naam staan. Haar voorlaatste boek Italia Amore verscheen in 2009 in Zweden, maar de productie daarvan is (om onbekende reden) door de uitgever stopgezet.

Meer dan 80 Spannende Salades

Salades voor elk seizoen

Bij een salade hoef je niet meteen aan tomaten, komkommers en ijsbergsla te denken. De natuur heeft oneindig veel andere voedzame variaties in huis voor een salade. En dat is ieder seizoen weer verschillend. In de herfst en de winter eet je anders dan in de lente en de zomer. Een voedzame salade in de winter kan een compositie zijn van wortelgroenten en paddenstoelen, kool, graansoorten, pasta, linzen of bonen.
In het voorjaar en de zomer moet het allemaal wat lichter en luchtiger; je kunt dan gebruik maken van het prachtige zomerfruit. In het boek staan niet echt ingewikkelde recepten, maar de kwaliteit van de ingrediënten staat garant voor een mooie salade.

Nordic charm

En dat niet alleen: het is ook een kwestie van hoe je de salade opmaakt en serveert. Op de foto's wordt veel gebruik gemaakt van salad bowls op voet: robuust, romantisch, fragiel, vintage met Delfts Blauw motief (wat weer erg "in" is trouwens). En een echte eye catcher: een azuurblauw mini-badkuipje (gevuld met mihoensalade met mango en sesamzalm).
De rustieke foto's zijn veelal in groen en blauw afgewisseld met wat roze en rood, afhankelijk van de ingrediënten van de salades. Het roept Scandinavische sferen op maar dan met een mediterraan sausje. In ieder geval gaat het over het goede, landelijke leven. De foto's in de omslag laten meteen al een lekker rommelig stukje tuin zien; met een grote werktafel, potten en planten, lekkere ijzeren gieters en gekke vogelkooitjes; en in de weelderig groene tuin een mooi gedekte tafel (Ikea style).

Niet vegetarisch

Die Nordic charm laat zich ook zien in de samenstelling van de salades: er wordt veel gebruik gemaakt van o.a. zalm. En rendiersteak is natuurlijk heel typisch voor Scandinavië. Het boek is zeker niet bedoeld voor vegetariërs of veganisten. Er wordt volop gewerkt met vlees, vis en kaas.

De indeling van het boek

Het grootste gedeelte van het boek wordt besteed aan recepten van salades. Drie kleinere hoofdstukken besteden aandacht aan Dips en Bijgerechten, Dressings en Basisingrediënten. Het boek sluit af met een Register.
Onder Basisingrediënten vallen diverse graansoorten en gewassen die een stevige bite vormen voor de salades. Bijvoorbeeld: couscous, spelt, bulgur, haverkorrels, quinoa, kamut, naakte haver en gort.

Supersalade voor de zomer

Hier als appetizer een mooi voorbeeld van een zomerse salade Geitenkaassalade met vruchten en gesuikerde noten. Op de foto in het boek opgetast in een witte salad bowl op voet met geschulpte rand. Door de felle kleur van de vruchten en de witte kaas ziet het er bijna uit als een toetje. Voor deze salade heb je nodig: 500 gr vruchten (blauwe bessen, frambozen, aardbeien e.d.), 250 gr gekookte haverkorrels, 100 gr gemengde slablaadjes, 200 gr zachte geitenkaas met een dressing van olijfolie en balsamico-azijn en op smaak gebracht met zeezout en versgemalen peper. Voor de gesuikerde noten moet je 1 gehakte Spaanse peper, 100 gr pecannoten, 2 el vloeibare honing, 2 el suiker, een halve tl kaneel en een mespunt caeynnepeper mengen en dit geheel 6 minuten roosteren in de oven op een met bakpapier bedekte bakplaat. De salade kan geserveerd worden met een dun plakje parmaham of bij gegrild lamsvlees.
Gerelateerde artikelen
Marokkaans koken - saladesDe Marokkaanse keuken heeft naast heerlijke tajines nog veel meer te bieden. Zo zijn de Marokkaanse salades bijvoorbeeld…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Dressings met balsamico: drie heerlijke receptenDressings met balsamico: drie heerlijke receptenBalsamico-azijn is een heerlijke azijnsoort die de meeste mensen wel eens geproefd hebben. Als enige wordt deze azijnsoo…
Voorjaar en zomer ... de salades komen er weer aan!Voorjaar en zomer ... de salades komen er weer aan!In het voorjaar en de zomer zijn de frisse salades weer populair. Als het weer warmer wordt, hebben we behoefte aan lich…
Geitenkaas SaladesGeitenkaas SaladesGeitenkaas is sinds enkele jaren enorm populair. Typisch dat het nog zo lang geduurd heeft, voordat de restaurants en de…
Bronnen en referenties
  • Meer dan 80 Spannende Salades, Uitgeverij Kosmos

Reageer op het artikel "Meer dan 80 Spannende Salades"

Reactie

Sonja, 26-03-2013 13:14 #1
Misschien staat er wel wat in waar ik zou gauw niet aan gedacht had om een keer uit te proberen. Vriendelijk gr Sonja

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 18-03-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!