InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > 30 minuten vegetarisch

30 minuten vegetarisch

Vegetarisch koken heeft niets meer te maken met het geitenharen sokken imago van toen. Het eten van groenten, granen, zaden, peulvruchten en fruit is gewoon super gezond. En daarbij kleurrijk! 30 minuten vegetarisch staat voor "fun" in de keuken, niet alleen voor doorgewinterde vegetariërs, maar voor alle eters die bij tijd en wijle nu eens geen vlees op tafel willen zetten.

Rose Elliot

Rose Elliot wordt ook wel de koningin van het vegetarisch koken genoemd. Deze dame heeft niet alleen een passie voor het vegetarisme, maar ook voor astrologie getuige haar website www.roseelliot.com. Je ziet her en der wel eens workshops aangeboden, waarbij je je eigen geboortehoroscoop leert te gebruiken als voedingscompas. Maar een dergelijke link is hier niet aan de orde.
In de jaren zestig begon Rose Elliot vegetarisch te koken voor de bewoners van het tehuis wat haar ouders beheerden. Alhoewel de meeste mensen nog nooit vegetarisch hadden gegeten, werden haar recepten met enthousiasme ontvangen. En ze schreef haar eerste vegetarische kookboek: Simply Delicious. In de loop der tijden volgden meer boeken: Not just a load of lentils en Vegetarian Mother and Baby Book. Inmiddels is Rose Elliot grootmoeder van zes vegetarische kleinkinderen.
Geënthousiasmeerd door haar omgeving schreef zij recent het kookboek 30 minuten vegetarisch, een kookboek vol kleurrijke recepten, die in vaak minder dan dertig minuten kunnen worden bereid. Het boek verscheen in Nederlandse vertaling bij Kosmos Uitgevers in februari 2013, prijs: 19,95, ISBN: 9789021553023.

Het verschil tussen vegetarisch en veganistisch

Er zijn tegenwoordig heel veel mensen die van tijd tot tijd geen vlees eten, of mensen die wel vis eten en geen vlees. Maar een echte vegetariër eet geen gevogelte, vlees of vis. En als je strikt wilt zijn ook geen van dieren afkomstige ingrediënten. Een vegetariër eet in principe wel eieren en kaas e.d. en ook een glaasje wijn gaat er wel in. Maar daarin schuilt het geniep: vis wordt wel gebruikt bij het proces van wijnmaken. En traditioneel wordt stremsel (van de lebmaag van jonge kalven) gebruikt bij het maken van kazen, zoals Parmazaan, Gorgonzola etc. Nog een hele uitzoekerij dus wat je dan wel en niet zou mogen eten. In het boek 30 minuten vegetarisch staan daarover tips.
Veganisten zijn nog strikter in de leer: zij eten ook geen van dieren afgeleide producten als eieren en zuivelproducten en bijvoorbeeld ook geen honing.
De recepten in het kookboek 30 minuten vegetarisch zijn vegetarisch, maar kunnen met behulp van een kleine aanwijzing veganistisch gemaakt worden.

30 minuten vegetarisch

Het boek bevat de volgende hoofdstukken:
  • Soepen en voorgerechten
  • Snacks en lichte maaltijden
  • Dagelijkse maaltijden
  • Eten voor vrienden en familie
  • Salades en bijgerechten
  • Zoetigheden

Veel recepten, met bekende ingrediënten maar vaak ook met minder bekende ingrediënten en in veel gevallen verrassende combinaties. In dit kookboek is echt voor iedereen meer dan genoeg te beleven.

Mooi en lekker, maar niet moeilijk!

Als je nog geen vegetariër bent, zou je het spontaan worden bij het bekijken van de kleurrijke foto's bij een aantal gerechten. Maaltijden als plaatjes met een diversiteit aan kleur, smaak en structuur. Neem bijvoorbeeld het voorgerecht veganistische mangosalade met rode chilipeper: zoete mango, geurige limoen, pittige chilipeper, crunchy geroosterde cashewnoten met een touch of green van een paar slablaadjes. Super eenvoudig te bereiden, net als de filodeegpakketjes met geitenkaas en cranberrysaus.
Ook een vegetarische of veganistische soep heb je binnen 30 minuten op tafel. De koude bietensoep met mierikswortelroom is een plaatje om te zien. De veganistische Toscaanse bonensoep is lekker in al zijn eenvoud en de doperwtjessoep met munt is helemaal snel klaar. En voor alle gerechten geldt: mooi, puur en eenvoudig.

Superfood

Bij de lichte maaltijden staan ook een paar recepten met supervoedsel quinoa, bijvoorbeeld quinoa met basilicum en pijnboompitten.
Quinoa zit ook in de Superfoodsalade: behalve quinoa, rode biet en biologische kiemgroenten tevens 150 gram zaadjes en vruchten w.o. goji-bessen, cranberries, bosbessen, zonnebloempitten, pijnboompitten en pompoenpitten. Voedsel voor de echte superman (of -vrouw).

Voor jezelf koken of voor een ander

Als je voor jezelf kookt, houd je het vaak wat simpeler. Een dagelijkse maaltijd, niks mis mee: een gratin van aardappel en prei, pasta- en rijstgerechten, tofoe-gerechten, hartige taarten. Als je vrienden of familie over de vloer krijgt, wil je dat alles er super uitziet en de hoeveelheden moeten uiteraard ook aangepast worden. Een gevulde pompoen met walnoten en geitenkaas doet het natuurlijk goed op de tafel; curry's lenen zich uitstekend voor een groter gezelschap. En met de juiste voorbereidingen gaat het nog altijd lukken om in 30 minuten met een culinaire verrassing te komen.
Bijna alle gerechten voor zoetigheden zijn voor grotere gezelschappen geschikt: crumbles, compôtes, vlaaien, fruitsalades, cakes en koekjes.
Gerelateerde artikelen
Hoe kan je je inzetten voor vegetarisme?Door vegetarisch te eten, draag je jouw steentje bij aan het verminderen van dierenleed, milieuvervuiling en een betere…
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentVegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bentAls je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig…

Reageer op het artikel "30 minuten vegetarisch"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 23-02-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!