Noten (steenvruchten): soorten, verwerking en herkomst

Noten (steenvruchten): soorten, verwerking en herkomst Wat zijn noten nu eigenlijk? Noten zijn de zaden van steenvruchten. Niet alle pitten (noten) van steenvruchten worden gegeten. Er zijn uitzonderingen waarbij noten geen zaden van steenvruchten zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn pinda's (eigenlijk een peulvrucht) of kokosnoot. Toch behoren deze tot de groep noten.

Voedingswaarde, verkrijgbaarheid en bewerkingen

De volgende voedingsstoffen bevatten de meeste nootsoorten:
  • vetten
  • koolhydraten
  • eiwitten
  • mineralen zoals ijzer, fosfor en calcium
  • vitaminen zoals B, C en E

Noten zijn als volgt verkrijgbaar:

Vers (meestal in dop, ongedroogd), gedroogde noten in dop en gedopte noten (meestal gedroogd in land van herkomst).

Verwerking van noten

Indien noten een verwerking hebben ondergaan zal dit kunnen bestaan uit:
  • drogen
  • pellen
  • gezouten
  • geschaafd
  • gemalen
  • gebroken

Amandel

  • Omschrijving: 2 soorten: Zoet en bitter. Rauwe bittere amandelen bevat giftige stof blauwzuur. Degene die in de keuken wordt gebruikt zijn alleen maar de zoete.
  • Herkomst: Amandelen behoren tot de steenvruchten. De amandelboom groeit in Subtropisch klimaat zoals de VS, Zuid-Europa, Noord-Afrika en Nabije Oosten.
  • Verkrijgbaarheid: In deze landen zijn ze na de oogst vers verkrijgbaar. In ons land worden gedroogde amandelen geïmporteerd. Zowel in dop als gepeld.
  • Voorbewerking: Degene met vlies moet eerst worden ontveld door middel van een soort van blancheren.
  • Verwerking: Je kan het niet alleen in nagerechten en gebak gebruiken ook in vis of kip gerechten als ze geschaafd en geroosterd zijn, zelf met sommige groenten.

Cashewnoot

  • Omschrijving: Groeien als kommavormig aanhangsel aan de onderkant van een peervormige schijnvrucht. De Cashewappel. Wordt alleen gepeld en ontvliesd verhandeld.
  • Herkomst: Is een steenvrucht afkomstig uit tropische streken als Brazilië, India en een aantal Afrikaanse landen.
  • Verkrijgbaarheid: De cashews die wij kopen zijn licht geroosterd, ze hebben een delicate, enigszins zoete notensmaak en zijn vrij zacht van structuur.
  • Voorbewerking: Gepeld en ontvliesd, Komt uit een dop met een oliehoudende bijtende vloeistof.
  • Verwerking: Gezouten voor bij de borrel ook ongezouten voor de keuken. Gebruik in salades of in oosterse roerbak gerechten en de patisserie.

Macadamia

  • Omschrijving: Kogelronde noot die redelijk nieuw is. De dop is erg hard en bevattelijk voor schimmels. Daarom alleen gepeld, ontvliesd en gebrand verkocht.
  • Herkomst: Is net als de amandel een steenvrucht, stamt uit Australië maar wordt ook in Hawaï en in Zuid-Afrika geteeld.
  • Verkrijgbaarheid: De vraag is groter dan het aanbod, waardoor ze door de duurdere noten behoren.
  • Verwerking: Hebben een zachte krokante textuur, enigszins vergelijkbaar met de cashewnoot. Heeft een delicate notensmaak. Zowel gezouten als ongezouten.

Paranoot

  • Omschrijving: Is een zaad van een in oerwoud groeiende boom. Extreem hard en worden dus ook in water geweekt en gekookt. Wordt gepeld geëxporteerd.
  • Herkomst: Komt uitsluitend uit de oerwouden van Brazilië, Bolivia en Peru. Brazilië is het belangrijkste productieland.
  • Verkrijgbaarheid: Paranoten maken bijna altijd deel uit van gemengde noten, zijn echter wel gepeld en los te koop, zelden gezouten verkocht.
  • Verwerking: Hebben een zachte krokante textuur en licht zoete notensmaak. Worden weinig in de keuken gebruikt maar kan wel goed.

Pecannoot

  • Omschrijving: Nauw verwante aan de walnoot, is ook goed te zien. Smaak ook te vergelijken. Wordt in het land ontdaan van bolster en gedroogd. Ondergaan een bad om kleur te krijgen voor verkoop.
  • Herkomst: Pecans, ook wel bitternoot genoemd stammen uit de VS maar worden ook elders nu gekweekt, Mexico, Israël en Zuid-Afrika.
  • Verkrijgbaarheid: Zowel in dop als gepeld verkrijgbaar. Wordt uitsluitend met vlies verhandeld is er onmogelijk af te krijgen na het drogen.
  • Verwerking: Kunnen hetzelfde worden gebruikt als walnoten. Worden in de VS ook gebruikt in een Pecan Pie die met Thanks Giving wordt gegeten.

Hazelnoot

  • Omschrijving: Hazelnoten zijn de vruchten van de hazelaar. De boom komt in noordelijkere landen voor.
  • Herkomst: Turkije, Italië, Spanje en de VS zijn de belangrijkste exportlanden.
  • Verkrijgbaarheid: Worden zowel gepeld als in dop verhandeld. Het verwijderen van de vliesjes is erg arbeidsintensief.
  • Verwerking: Hoewel deze het meest worden gebruikt in ijs en praline kan het ook met vis of sommige groenten.

Kokosnoot

  • Omschrijving: Is de vrucht van de kokospalm. Hebben het hele jaar door vruchten. Zij dus het hele jaar vers verkrijgbaar. Worden vaak onrijp geplukt, zijn dan nog groen.
  • Herkomst: De kokospalm komt uit alle tropische gebieden van de wereld voor. Maar vooral in de Filipijnen, Sri Lanka, Maleisië, Indonesië en het Caribische gebied.
  • Verkrijgbaarheid: Je koopt hier de rijpe vrucht. De bolster is dan al verwijderd. Zijn wel vers maar door veel transport is het kokosmelk ingedampt.
  • Voorbewerking: Het kraken van de dop is tamelijk zwaar en intensief. Maar de opbrengst van 250 gram per noot kan de moeite lonen.
  • Verwerking: In de westerse keuken wordt het vooral gebruikt in nagerechten en gebak. In de oosterse keuken als melk vooral in soepen, stoofgerechten of curries.

Pinda

  • Omschrijving: De pinda of ook wel aardnoot genoemd, is geen noot. Is een plant die behoort tot de peulvrucht. Heeft een aparte manier van groeien. Is een belangrijke grondstof voor vele producten.
  • Herkomst: Groeit in alle tropische gebieden. De belangrijkste exportlanden zijn Zuid-Afrika, Argentinië, China, India en de VS. Rauwe pinda worden altijd gebrand. Hetzij gepeld of in dop.
  • Verkrijgbaarheid: In ons land zijn pinda's in veel gedaantes te koop. In dop, pelpinda, met vlies, zonder vlies, droog, gezouten, voorzien van een hartig of zoet laagje.
  • Verwerking: Behalve als borrelnoot bewijzen pinda's zich ook in de keuken. In de horeca wordt altijd gekozen voor gepelde note. Kan worden gebruikt hartige gerechten, koek, gebak, soepen en sauzen.

Pistache

  • Omschrijving: De boom die deze noot voortbrengt komt uit het midden oosten. Kwam tijden lang alleen in het wild voor. Rijpe noten hebben een vlezig omhulsel. Wordt ook direct na de oogst verwijderd. Daaronder zit een dop die na rijping open springt.
  • Herkomst: De belangrijkste productielanden zijn de VS en Iran, maar de laatste jaren ook uit Griekenland en Turkije.
  • Verkrijgbaarheid: Worden zowel in dop als gepeld aangeboden.
  • Voorbewerking: Voor gebruik in de keuken lenen de gepelde exemplaren zich goed.
  • Verwerking: De mooie groene kleur valt het meest op bij deze noot. Kan zowel in zoete gerechten als in Midden-Oosterse versnaperingen worden verwerkt. Maar ook in hartige schotels of bijvoorbeeld Pate, farces en salades.

Walnoot

  • Omschrijving: Walnoten groeien in gebieden met een gematigd klimaat en komen dus ook in ons land voor. Verse noten ook wel natte noten genoemd, worden altijd in dop verkocht. Drogen snel uit en zijn dus kort houdbaar.
  • Herkomst: De belangrijkste productielanden zijn de Verenigde Staten, China, Turkije, Italië en Frankrijk.
  • Verkrijgbaarheid: De walnoot is een van de weinige noten die in het vroege najaar vers in ons land te verkrijgen is. Het merendeel dat in Nederland op de markt komt is ook geïmporteerd.
  • Verwerking: Voor gebruik in de keuken zijn gedroogde en gepelde walnoten uit oogpunt van werkbesparing het meest geschikt. Is een veelzijdige noot. Verse noten doen het uitstekend bij een kaasplateau.

Kastanje

  • Omschrijving: De boom die de eetbare voortbrengt is nauw verwant aan de kastanjeboom die in Nederland groeit. De Tamme kastanje komt uit Zuid-Europa, Klein-Azië en Noord-Afrika.
  • Herkomst: Degene die in Nederland op de markt komen vooral uit Frankrijk. Zijn op veel verschillende manier verkrijgbaar. Vers in dop, vers gepeld, ontvliesd, vacuüm, gedroogd, als puree enz. enz.
  • Verkrijgbaarheid: Het gehele jaar door is de noot vers verkrijgbaar.
  • Voorbewerking: Er zijn vele manier waarop de kastanje kan worden voorbewerkt.
  • Verwerking: Kastanjes hebben een droge melige structuur en zijn vrij zoet van smaak. In ons land wordt het vaak met spruitjes geserveerd. Je kunt ze echter ook verwerken als vullingen van kip, parelhoen en dergelijke.

Lees verder

© 2006 - 2020 Webchef, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lijst van eetbare notenLijst van eetbare notenNoten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen voor de mens. Het zou namelijk de kans op hartziekten verminderen en cho…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Noten gezond? Welke soorten zijn het best en wat zit erin?Noten gezond? Welke soorten zijn het best en wat zit erin?Noten worden steeds meer gegeten. Dat is niet verwonderlijk, omdat er steeds meer positieve verhalen over noten de ronde…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…

Aardappel, familie van de nachtschade-achtigenAardappel, familie van de nachtschade-achtigenAardappelen behoren tot de familie van de nachtschade-achtigen waaronder bijvoorbeeld de tomaat, paprika en aubergine ui…
Spijsoliën informatieSpijsoliën informatieSpijsoliën bestaan er in vele soorten en maten. Welke zijn geschikt voor dressings en welke voor frituren? Wat is de toe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Noten (steenvruchten): soorten, verwerking en herkomst"

Reacties

Koppeschaar, 19-05-2011 06:00 #4
Ik heb gisteren ongepelde rauwenoten gekocht (dus nog niet gebrand) mijn vraag is hoe moet ik die noten bereiden?

S. Dikstaal, 23-10-2010 14:43 #3
Ik heb gisteren noten gevonden die eruit zien als walnoten. Ook krijg je hier bruine handen van als je de bolster er af haalt en de noot is niet zo glad als een walnoot. Wie weet wat dit voor noten zijn en… zijn ze eetbaar?

Jaap Garos, 09-09-2009 16:35 #2
Hoe zit het met de oogst van walnoten in Nederland want ik hoop niet dat ze te veel beschimmelen, angst voor afflotoxianen heeft u daar meer informatie over?

Mieke Rijsdijk, 29-04-2009 08:39 #1
Vraag: als je noten gebruikt in een taart ( bv. pecannoten) moet je dan gebakken/geroosterd, of rauwe noten gebruiken?

Infoteur: Webchef
Laatste update: 10-12-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!