InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Cocktails zoals mojito, caipirinha of colibri zelf bereiden

Cocktails zoals mojito, caipirinha of colibri zelf bereiden

Cocktails zoals mojito, caipirinha of colibri zelf bereiden Op een mooie zomeravond is het erg gezellig om eens een cocktail te serveren. Men kan deze leuk versieren met parasolletjes, verse stukjes vruchten of tropisch fruit en opdienen in mooie glazen. Leuk om zelf thuis te experimenteren. Een cocktail kan worden gedronken op verschillende tijdstippen op de dag, maar vooral in de avond is het een heerlijk drankje waarvan je lang kunt genieten. Gebruik vooral je fantasie bij de versiering.

Benodigdheden voor het maken van cocktails

Een cocktail is een gezellig drankje wat bestaat uit een mix van alcoholische dranken en vruchtensappen. Men kan deze opdienen in diverse soorten glazen. Ook kan men kleine ijscoupes gebruiken om de cocktail in op te dienen. Voor sommige cocktails gebruikt men een longdrinkglas of een whiskyglas. Versieren kan men naar hartenlust zelf met schijfjes citroen, losse stukjes sinaasappel of citroen. Daarnaast kan men de cocktail leuk aankleden met behulp van een parasolletje, vlagje of prikkertje.

Rand versieren

Om een mooi randje te maken aan de bovenkant van het glas kan een schoteltje met suiker en/of zout gebruikt worden, afhankelijk van de smaak van de cocktail. Het glas aan de bovenzijde vochtig maken met citroensap en dan het glas draaien door de suiker en/of het zout. In de cocktail mogen geen stukjes ijs zitten daarom is het belangrijk om een zeefje te gebruiken. Blokjes ijs kan men fijnmalen in een blender.

Bereiding van cocktails met vruchtensap

Om een lekkere cocktail te maken heb je verschillende soorten vruchtensap nodig. Sinaasappelsap en citroensap kan je zelf gemakkelijk persen. Bij andere cocktails gebruik je diverse soorten likeur. Houd er rekening mee dat deze cocktails dan ook wat duurder zijn om te maken.

Feestelijke avond met cocktails

Om zelf een avondje te organiseren en cocktails te serveren zijn wel verschillende drankjes nodig. Misschien is het handig om met meerdere mensen af te spreken dat ieder iets meeneemt zodat de kosten wat gedeeld kunnen worden. Het kan een aardig idee zijn om aan mensen te vragen dat drankje mee te brengen waar ze goede herinneringen aan hebben. Reken maar dat de verhalen los komen bij het klaar maken en genieten van de cocktails.

Planters Punch

Benodigdheden
  • Rum 4 cl
  • Sinaasappelsap 7 cl
  • Ananassap 7 cl
  • Citroensap 7
  • ijsblokjes fijngemaakt

Bereiding
Mix alle ingrediënten goed door elkaar en gebruik een mooi hoog glas.

Mai Tai

Benodigdheden
  • Rum 4 cl
  • Triple sec 2 cl
  • Orzata 1 cl
  • Citroensap 10 cl
  • 2cl ijsblokjes fijn

Bereiding
Mix de verschillende likeuren en voeg het citroensap toe. De ijsblokjes helemaal fijn maken en met behulp van een shaker de cocktail lekker door elkaar mengen. Versieren naar smaak.

Bahama Mama

Deze cocktail is erg geliefd in de Caribbean maar smaakt ook op een zomeravond in een Nederlandse achtertuin uitstekend.

Benodigdheden
  • donkere rum 4 cl
  • Abricot brandy 1 cl
  • Kahlua 1 cl
  • Kokossap 1 cl
  • Tropisch vruchtensap 10 cl
  • Blokjes ijs

Bereiding
De dranken mixen en hiervoor is het wel handig om een shaker te gebruiken. Het kokossap en tropisch vruchtensap zo koud mogelijk verwerken, Leuk opmaken met stukjes tropisch fruit zoals watermeloen.

Banana Daiquiri

Benodigdheden
  • Rum 4 cl
  • Citroensap 20 cl
  • 1/2 fijngemaakte banaan
  • blokjes ijs

Bereiding
De banaan goed fijn prakken of in de blender fijnmalen met blokjes ijs. In het glas eerst de rum schenken met het citroensap. Daarna banaan toevoegen.

Bailys banana colada

Benodigdheden
  • Baileys 4 cl
  • Kokos mix 10 cl
  • Ananassap 10 cl
  • 1/2 verse banaan fijngemaakt

Bereiding
Meng in het glas Baileys met het gekoelde ananassap en de kokos mix. Prak de bananen fijn of pureer ze in de blender. Opdienen met fijngemaakte ijsblokjes.

Pina colada

Benodigdheden
  • Rum 4 cl
  • Kokossap 10 cl
  • Ananassap 10 cl

Bereiding
Goed koud vermengen.Om Kiwi colada te maken vervangt men het kokossap door kiwisiroop. Versieren met stukjes kiwi.

Aardbeien ofwel strawberry daiquiri

Benodigdheden
  • Rum 4 cl
  • Aardbeiensap 10 cl
  • Citroensap 10 cl
  • ijsblokjes fijn gemaakt

Bereiding
Start met de rum in een shaker te doen en voeg vervolgens het aardbeien- en citroensap toe. De fijngemaakte ijsblokjes toevoegen en goed shaken.

Frozen Margarita

Benodigdheden
  • Tequila 4 cl
  • Triple sec 2 cl
  • Citroensap 10 cl
  • Blokjes ijs die goed fijngemaakt zijn

Bereiding
Voor de Frozen Margarita kan men wat meer ijsblokjes nemen die goed fijngemaakt moeten worden.

Miami vice

Benodigdheden
  • Rum 4cl
  • Kokossap 5 cl
  • Ananassap 5 cl
  • Aardbeiensap 10 cl

Bereiding
Kokossap, ananassap en aardbeiensap zeer koud laten worden. Goed vermengen met ijsblokjes in de blender en daarna eerst de rum in het glas schenken. Vervolgens sap erbij en daarna versieren met aardbei enz.

Mojito

Benodigdheden
  • Rum 8 cl
  • 1/2 limoen
  • suiker
  • takje mint
  • sodawater

Bereiding
Voor Mojito kan men een wat groter whiskyglas gebruiken. Zorg dat het drankje goed gekoeld is en het takje mint leuk in het drankje drijft. Versieren met schijfje citroen.

Caipirinha met 8 cl cachaca

Caipirinha is een drankje wat veel wordt gedronken in Brazilië. Men nam het ook wel als medicijn tegen de griep. Tegenwoordig kan men de ingrediënten ook in Nederland goed kopen want echte Cachaca is noodzakelijk.
Benodigdheden
  • Cachaca 8 cl
  • 1/2 limoen
  • Suiker
  • ijsblokjes

Bereiding
Eerst de stukjes limoen in het glas doen en vermengen met de suiker. Daarna de fijngemalen ijsblokjes en als laatste de Cachaca. Opdienen in een whiskyglas waarbij alles goed gekoeld moet zijn.

Non alcoholic cocktails

Wanneer men een feestje organiseert dan is het noodzakelijk dat er ook leuke drankjes zijn voor mensen die geen alcohol drinken. Ook wanneer er kinderen zijn dan is het belangrijk om recepten te hebben voor cocktails zonder alcohol. Samen met de kinderen de glazen versieren is dan erg leuk. Hier een paar voorbeelden.

Colibri

Benodigdheden
  • Tropisch sap
  • Coca cola
  • ijsblokjes

Bereiding
Meng het sap en de coca cola in een wat grotere hoeveelheid. Blokjes ijs fijnmalen en daarna de hoge glazen versieren.

Roze panter

Benodigdheden
  • Aardbeiensap
  • Kokossap
  • Blokjes ijs

Bereiding
Aardbeiensap en kokossap goed vermengen met blokjes ijs in de blender. Daarna opdienen met zelf gekozen versiering.
Gerelateerde artikelen
Zomerse cocktails: alles over de Caipirinha en de MojitoZomerse cocktails: alles over de Caipirinha en de MojitoDe temperaturen lopen op, het is volop zomer en de tijd is weer aangebroken om gezellig een terrasje te pikken of te bar…
Cocktails met BacardiHeerlijke recepten voor cocktails met Bacardi. Bacardi heeft verschillende producten op de markt gebracht, zoals Bacardi…
Rumcocktails: MojitoDeze verfrissende Cubaanse cocktail helpt je in een exotische sfeer te komen! Samen met de daiquiri was de mojito Heming…
Hoe maak je een caipirinha?Hoe maak je een caipirinha?Zeg cocktail en Brazilië en je denkt aan de caipirinha. De tropische cocktail wordt gemaakt met cachaça, verse limoen en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Recepten van cocktails aan Boord cruiseschip.

Reageer op het artikel "Cocktails zoals mojito, caipirinha of colibri zelf bereiden"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!