InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Vier eenvoudige cocktails

Vier eenvoudige cocktails

Vier eenvoudige cocktails Cocktails maken vergt een bepaalde handigheid. Shaken, mixen, zeven, builden, garneren... dat is in het begin niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen weten niet hoe ze er überhaupt aan moeten beginnen. Om over het 'vakjargon' maar te zwijgen. Met deze originele, klassieke cocktails maakt u meteen goede sier en ze zijn zonder veel gedoe te bereiden. Eenvoudig, maar wel chic...! Vier eenvoudige cocktails die in een handomdraai te maken zijn. Stuk voor stuk recepten uit de Amerikaanse en Europese cocktailbars.

Inhoud

Nostalgie

De cocktail B & B is beslist de eenvoudigste van de vier. Noem het een kostelijke combinatie van een heerlijke likeur en cognac. Denk daarbij aan de jaren-dertig-chic. Op koude winteravonden trokken de heren zich na het diner terug in de salon om zich te ontspannen bij het haardvuur en een interessant gesprek te voeren met de gasten. Een ideale cocktail voor bij de koffie. Als u opa op bezoek krijgt, zal hij dit drankje beslist weten te waarderen en heel misschien zelfs overmand worden door nostalgische gevoelens.

Bron: PixelAnarchy, PixabayBron: PixelAnarchy, Pixabay

Cognac

Cognac ontstaat door destillatie van witte wijn en heeft een alcoholpercentage van 40 procent of hoger. Voor de productie van cognac worden geselecteerde druivenrassen gebruikt. Ook het destillatieproces verloopt via strenge, traditionele regels. De Cognacstreek in Frankrijk staat bekend om de kalkrijke grond, die de Franse cognac een zo verfijnde smaak geeft. De authentieke Franse cognac zoals men die in Nederland kent, stamt uit de 17de eeuw en heeft een rijke traditie.

Cocktail: B & B

Schrik niet, eenvoudiger kan niet...! Gebruik altijd kwalitatief uitstekende sterkedrank voor uw cocktails, zeker voor de B & B.

Benodigdheden en ingrediënten

  • cognacglas
  • 30 ml cognac
  • 30 ml benedictine

Bereiding

  • Laagsgewijs, geen ijs
  • Eerst de benedictine, daarna de cognac.

Nog drie zeer eenvoudige, klassieke cocktails

Voor als de eenvoud van B & B smaakt naar meer. Veel mensen kennen de mojito, martini en margarita, of hebben er wel eens een gedronken. Deze cocktails zijn immers het meest populair en op elke cocktailkaart te vinden. Shaken, zeven, roeren, builden en blenden zijn termen die de ietwat gevorderde cocktailliefhebber niet vreemd in de oren klinken. De drie hierna volgende cocktails zijn zo eenvoudig als de B & B, en er is geen vakkennis voor nodig om ze professioneel te laten smaken. Zorg er wel voor dat u voldoende soorten sterkedrank in huis hebt. Proost!

Cocktail: Moskou

Alweer zéér eenvoudig.

Benodigdheden en ingrediënten

  • highballglas, 285 ml
  • 20 limoensiroop
  • 25 ml wodka
  • ginger ale
  • enkele ijsblokjes

Garneren

  • 1 schijfje citroenschil
  • 1 takje munt

Bereiding

  • Schenk de ingrediënten laagsgewijs op de ijsblokjes in het glas.
  • Vul aan met ginger ale.
  • Garneer met de citroenschil en het munttakje.

Cocktail: Ouderwets aperitief

Iets moeilijker, maar beslist niet onoverkomelijk.

Benodigdheden en ingrediënten

  • whiskyglas, 150 ml
  • 2 ijsblokjes
  • 25 ml dubonnet
  • 15 ml bourbon
  • 5 ml cointreau
  • 5 ml pernod
  • 1 scheutje angosturabitter

Garneren

  • 1 citroenschil
  • 1 sinaasappelschil

Bereiding

  • Schenk de ingrediënten een voor een bij de ijsblokjes in het glas.
  • Garneer met de citrusschillen.

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay

Cocktail: De 'scotch' van weleer

Iets voor wie van nostalgie houdt, zoals de B & B. Eveneens zeer geschikt voor bij het haardvuur en tijdens een goed gesprek. Een echte Amerikaanse cocktail uit de 19de eeuw, geserveerd van Kentucky tot in Canada. Wie tegenwoordig in de betere cocktailbar een ouderwetse Amerikaanse scotch bestelt, zal zeker de vraag krijgen of het wellicht deze moet zijn. Eveneens heel eenvoudig te maken, zonder shaken, blenden of andere 'kunstgrepen'. Een bekende en goede scotch whisky is natuurlijk de overbekende Ballantine's. Voor velen is het whiskymerk belangrijk bij de bereiding van deze cocktail.

Benodigdheden en ingrediënten

  • whiskyglas, 285 ml
  • 30 ml schotse whisky
  • 1 of 2 scheutjes angosturabitter
  • mineraalwater
  • enkele ijsblokjes
  • ½ of 1 suikerklontje

Garneren

  • ½ citroenschijfje
  • ½ sinaasappelschijfje
  • eventueel 1 kers

Bereiding

  • Doe de whisky en de angosturabitter laagsgewijs bij de ijsblokjes en het suikerklontje.
  • Vul daarna aan met mineraalwater.
  • Garneer met het citroen- en sinaasappelschijfje (eventueel ook met de kers, onder in het glas).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vier eenvoudige cocktails"

Infoteur: Orion
Laatste update: 08-08-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktailpotpourri
Schrijf mee!