InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > De Negroni cocktail

De Negroni cocktail

De Negroni cocktail De Negroni is een cocktail gemaakt met gin, zoete rode vermouth en Campari en deze wordt gezien als aperitief, oftewel een cocktail die je neemt voor de maaltijd. Een echte klassieker die niet mag ontbreken in het repertoire van een goede cocktailmaker!

Achtergrond

Volgens de meest bekende historische vertelling achter dit drankje, werd de Negroni uitgevonden in Florence, Italië in 1919, in Café Casoni. Het werd vernoemd naar Graaf Camillo Negroni, de man die het uitvond door de barman (Fosco Scarselli) te vragen om gin toe te voegen aan de Americano, zijn favoriete drankje. Het woord Negroni was in Engelse cocktailgidsen van voor 1947 niet te vinden.

Ingrediënten

  • 3cl (1 deel) gin
  • 3cl (1 deel) zoete rode vermouth
  • 3cl (1 deel) campari

Het wordt traditioneel 'on the rocks' geserveerd met een stukje schil van de sinaasappel.

Bestaande varianten

  • Minder authentiek, maar ook erg goed te drinken is het recept met gelijke delen gin, rode vermouth en witte vermouth.
  • In de Verenigde Staten, wordt de Negroni vaak "straight up" geserveerd in een martiniglas, met een scheut spa rood en wat citroen.
  • Voor een hete zomerse dag, kan van de Negroni ook een echte dorstlesser gemaakt worden met soda.
  • De Negroni Sbagliato ('verkeerde' of 'foute' Negroni), waar wijn in de plaats komt van gin is ook mogelijk. Dit werd uitgevonden in de Bar Basso in Milaan. Deze variant is heel populair in Italië zelf.
  • De Negroski, waar de gin wordt vervangen door wodka. Ook deze variant is zeer populair in Italië.
  • Een Sparkling Negroni is een Negroni die "straight up" wordt geserveerd in een martiniglas met champagne of prosecco. Meestal worden nog wat druppels jus d'orange toegevoegd.

Dus maak je keuze, en je hebt een heerlijk drankje!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Negroni cocktail"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktails
Schrijf mee!