InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > De Long Island Iced Tea cocktail

De Long Island Iced Tea cocktail

De Long Island Iced Tea cocktail Zin in een lekkere cocktail? Misschien is dit wel echt jouw drankje! Het bevat onder andere wodka, tequila, witte rum, gin en triple sec. Bekijk ook mijn special voor nog veel meer cocktailrecepten. Een Long Island Iced Tea is een cocktail gemaakt met onder andere wodka, gin, tequila, en rum. Bij een populaire variant mix je gelijke delen wodka, gin, rum, tequila, en triple sec twee delen sour mix en een flinke scheut cola. Andere varianten vervangen de sour mix weer met citroensap of sinaasappelsap, en de cola met gewone ice tea of ice tea met een bepaalde smaak zoals citroen of perzik. Sommige restaurants en bars vervangen zelfs de brandy door tequila.

Er zijn mensen die claimen dat deze cocktail, zoals wel meer cocktails, werd uitgevonden ten tijde van het alcoholverbod in de Verenigde Staten (de Prohibition era), om het een niet-alcoholische drank te laten lijken (iced tea). Een schijfje citroen werd dan vaak toegevoegd om bij te dragen aan dit beeld. Sommige mensen zeggen ook de smaak van thee er wel in te herkennen.

Maar ondanks dat zijn er ook verhalen die beweren dat de Long Island Iced Tea voor het eerst werd geserveerd in de jaren '70 door Robert (Rosebud) Butt, een barkeeper van de Oak Beach Inn, in de stad Babylon te Long Island, New York.

Het drankje heeft een veel hoger alcoholgehalte dan de meeste cocktails (~28%) omdat het niet-alcoholische drankje waar je het mee mixt in een veel kleinere hoeveelheid wordt toegevoegd dan bij de meeste andere cocktails.

Deze cocktail wordt in veel landen aangepast omdat sour mix niet populair of zelfs helemaal onbekend is.

Ingrediënten

  • 1.5 cl (3 delen) wodka
  • 1.5 cl (3 delen) Tequila
  • 1.5 cl (3 delen) witte rum (bijvoorbeeld Bacardi)
  • 1.5 cl (3 delen) Triple Sec
  • 1.5 cl (3 delen) Gin
  • 2.5 cl (5 delen) Citroensap
  • 3.0 cl (6 delen) Gomme Syrup
  • Flinke scheut Cola

Bereidingswijze

Mix alle ingrediënten in een glas en voeg ijsblokjes toe, flink goed roeren, en hij is klaar om te serveren!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PDPics, Pixabay

Reageer op het artikel "De Long Island Iced Tea cocktail"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktails
Schrijf mee!