InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Culinair Sardinië

Culinair Sardinië

Culinair Sardinië De Sardijnse keuken bestaat uit een herderskeuken en een zeekeuken. In het kookboek Culinair Sardinië legt de schrijfster Loes Janssen Miraglia de culinaire ziel van Sardinië bloot: de geschiedenis, de typische producten en de authentieke recepten. Het kookboek Culinair Sardinië verscheen in 2012 bij Karakter Uitgevers B.V.

Loes Janssen Miraglia

Loes Janssen Miraglia is getrouwd met een Italiaanse man en heeft jaren met hem op Sicilië gewoond. Zodoende heeft zij van dichtbij kennis kunnen opdoen over de Italiaanse regiokeukens. Zij heeft al twee prijswinnende kookboeken op haar naam staan:
  • Sicilicious - Gourmand Cookbook Award voor het beste Italiaanse kookboek (2010)
  • Italiaans vegetarisch - Gourmand Award voor beste buitenlandse kookboek (2011)
Inmiddels is in 2012 bij Karakter Uitgevers B.V. haar nieuwste kookboek verschenen: Culinair Sardinië, ISBN 978 90 452 0054 5.

De Sardijnse keuken

De Sardijnse keuken bestaat eigenlijk uit twee verschillende keukens: de cucina pastorale (herderskeuken of landlkeuken) en de cucina marinara (zeekeuken). De cucina pastorale wordt gekenmerkt door eenvoud: niet alleen geroosterd vlees, verschillende soorten worst, kaas en brood, maar ook diverse graanproducten, wilde groenten, olijven, kruiden en specerijen, honing en wijn.
De cucina marinara stoelt op verschillende tradities: de Fenisisch-Romeinse, de Genuaanse-Pisaanse en de Catalaanse. Ieder kustgedeelte heeft zo zijn eigen vismenu.
Daarnaast speelt de zoete keuken nog een grote rol. Voor veel zoete gerechten worden amandelen gebruikt; verder honing, schapenkaas, saffraan en citrusvruchten.

Culinair Sardinië

"Voor speenvarken maakt men plaats zoals men plaatsmaakt voor de monseigneur als hij de kerk betreedt". Dat is één van de citaten die de schrijfster voorin het boek heeft opgenomen. Ze blazen alle de loftrompet over dit ruige eiland met haar authentieke keuken. Fabrizio de André adviseert zelfs aan God om Sardinië aan de mens cadeau te doen als Paradijs. Mocht God andere plannen hebben, dan kun je altijd nog een mooi reisje boeken die kanten uit. Een stukje van dat Paradijs heeft Loes Janssen Miraglia in ieder geval in haar kookboek opgenomen.

Het kookboek bestaat uit acht hoofdstukken:
  • Culinaire geschiedenis. Dit hoofdstuk is gewijd aan de geschiedenis van het eiland Sardinië (in kort bestek) en het ontstaan van de Sardijnse keuken, verdeeld naar landspecialiteiten en kustgerechten. Er is ook een aardige legende opgenomen over het ontstaan van Sardinië, waarvan de oude naam Ichnusa luidt. Deze naam komt terug in een populair Sardijns biertje: Birra Ichnusa.
  • Typische producten. De bewoners van Sardinië zijn van oudsher een herdersvolk. De traditionele broden zijn afgestemd op het leven van de herder: licht van gewicht en lang houdbaar. Pane carasau is zo'n brood en het wordt ook nu nog steeds gebakken. Verder in dit hoofdstuk een aantal typisch Sardijnse pasta's, zoals bijvoorbeeld de malloreddus, een schelpvormige pasta die o.a. gegeten wordt met room of paardenvlees of tomatensaus of worst of verse pecorino kaas; of de culigonis gevulde pasta (o.a. met schapenricotta). Vervolgens wordt ook aandacht besteed aan olie, kruiden en specerijen en bottarga, dit is de gedroogde kuit van harder of tonijn. En dan natuurlijk de kazen, waarvan bij ons de meest bekende soort de pecorino (harde schapenkaas) is. Honing en amandelen zijn goed voor jaarlijks terugkerende evenementen als de Sagra del Miele en de Sagra della Mandorla.
  • Wijnen en likeuren. Er is in dit hoofdstuk een lijst opgenomen van D.O.C. en D.O.C.G. wijnen uit 2011 (Denominazione di Origine Controllata (e Garantita) ). Wat de likeuren betreft heb je een soort aquavit filu' e ferru en de Sardijnse mirtelikeur.
  • Antipasti Een verzameling recepten op basis van worst, brood, kaas, vis of groenten zoals artisjokken, die als voorgerecht kunnen dienen. Er staat ook in hoe je zelf bottarga kunt maken; dan moet je wel zelf de zakjes met eieren uit de buik van de vis halen om te beginnen. Wie geen vis of kip de nek wil omdraaien kan beter lekkere crocchette di riso (rijstkroketten) maken, waarin o.a. eieren en pecorino zijn verwerkt.
  • Primi (eerste gang). Als eerste gang wordt vaak pasta gegeten in allerlei variëteiten. Typische primo's zijn de malloreddus en de culigionis, die ik hierboven al eerder noemde. Maar ook een vissoep, een broodsoep of een pasteitje kan goed als voorgerecht dienen. In de receptuur zijn allerhande soepen opgenomen, zelfs een kastanjesoep. De Favata is een soep van gedroogde tuinbonen en witte kool, die zo stevig is dat het een complete maaltijd is.
  • Secondi e contorni (tweede gang en bijgerechten). Lams- en schapenvlees spelen een grote rol bij het hoofdgerecht. Verder o.a. worst, spek en speenvarken. Van de foto bij het geroosterde speenvarken wordt een diervriendelijk mens niet zo vrolijk. De biggen liggen met kop en al in de vitrine. Maar ja 's lands wijs, 's lands eer. Verder lekkere recepten met o.a. gamba's en kreeft en visrecepten zoals bijvoorbeeld zeebaars in een jasje van aardappelen. Ook aan de vegetariër is gedacht: lekkere courgettebeignets met o.a. bier, eieren en pecorino, courgettes uit de oven, frittata's met artisjokken of asperges.
  • Dolci e liquori (nagerechten en likeuren). Voor de zoetekauw is de Sardijnse keuken in ieder geval een Paradijs. De schrijfster van het kookboek geeft een aantal recepten, maar verklaart dat het "slechts het topje van de ijsberg" is. Eén van de bekendste dolci is de zoete ravioli, gevuld met verse schapenkaas en geserveerd met honing. Verder wordt er veel met amandelen en schil van citrusvruchten gewerkt. In dit hoofdstuk zijn ook diverse recepten voor likeuren opgenomen, o.a. van de mirtelikeur.
  • BasisreceptenIn de basisrecepten is terug te vinden hoe je bijvoorbeeld pane carasau of malloreddus zelf maakt alsmede diverse bouillons.

Er is bovendien een lijst aan het boek toegevoegd met adressen in Nederland, waar bepaalde typisch Sardijnse producten te koop zijn.
Gerelateerde artikelen
Het Mediterrane dieet kookboekHet Mediterrane dieet kookboekLekker eten en blijvend afvallen en gewicht verliezen? Het kan! Het mediterrane dieet kookboek staat vol met de heerlijk…
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
recensieKokologico: kookboek in stripvormKokologico is een stripkookboek van de hand van de veelzijdige kokende schrijver Pierre Wind. Kokologico is daarmee een…
Mary Brückel-Beiten en Beb Vuyk: smaakmakersMary Brückel-Beiten en Beb Vuyk: smaakmakersZowel Mary Brückel-Breiten als Beb Vuyk lieten Nederland kennismaken met de Indische en Indonesische keuken. Hun voorgan…
Nederlandse winnaars Tour de FranceNederlandse winnaars Tour de FranceIn de lange geschiedenis van de Tour de France kent men maar twee nederlandse winnaars. De namen Jan Janssen (1968) en J…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Culinair Sardinië"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 23-05-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!