InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Recepten uit Toscane

Recepten uit Toscane

Recepten uit Toscane In de serie De Zilveren Lepel verscheen in maart 2012 bij Uitgeverij Lannoo van Dishoeck het kookboek Toscane, welke Italiaanse regio over de hele wereld bekend is om zijn eenvoudige en heerlijke eten. Wijn, olijfolie en brood vormen de solide basis van de gevarieerde keuken uit de regio. De Toscaanse keuken heeft zijn roots in de sobere eetgewoonten van de Etrusken die daar ooit woonden: overdrijven is een doodzonde. In moderne termen: less is more!

Toscane

De regio Toscana ligt in centraal Italië en beslaat een dikke 7,5 % van de totale oppervlakte van Italië. Zo'n 6% van de Italiaanse bevolking woont in Toscane. Toscane is een toeristische bestemming bij uitstek met prachtige steden als o.a. Florence, Pisa, Lucca en Siena. Daarnaast heeft de regio een groot aantal natuurparken. Door dit alles is Toscane één van de mooiste delen van Italië. Toscane was de regio waar de Italiaanse Renaissance hoogtij vierde met als resultaat een groot artistiek erfgoed. Toscane is onderverdeeld in de volgende provincies: Massa-Carrara, Lucca, Pistoia, Prato, Florence, Pisa, Livorno, Grosseto, Siena en
Arezzo.

Toscane, De Zilveren Lepel

De receptuur van het kookboek Toscane is onderverdeeld in de provincies van de regio, zoals hierboven genoemd. De recepten zijn van dezelfde makers van de Italiaanse kookbijbel De Zilveren Lepel. De pagina's zijn van prachtig dik papier met mooie foto's van het zo typerende Toscaanse landschap en uiteraard van de beschreven gerechten. Wat dit boek zo interessant maakt, is het feit dat per regio een introductie van zo'n twee pagina's is opgenomen en een aantal recepten, vaak begeleid door aanvullende informatie van historische aard.

De essentie van de Toscaanse keuken

De essentie van de Toscaanse keuken is dat de traditionele manier van koken behouden is en zich zelfs verder heeft ontwikkeld. Tot deze traditie behoort de vindingrijkheid om van de meest eenvoudige gerechten een heerlijke maaltijd te bereiden.

Wijn, olijfolie en brood

Wijn, olijfolie en brood vormen de basis van de Toscaanse keuken.
  • Wijn - Toscane heeft een lange wijntraditie en de Toscaanse wijnen worden tot de beste ter wereld gerekend. Rond 700 - 600 vóór Chr. steunde de economie van de Etrusken ondermeer al op de export van wijn. Een paar Toscaaanse wijnen: chianti classico, brunello di Montalcino en tafelwijnen zoals de tignanello en de sassicaia.
  • Olijfolie - In de ongerepte landschappen van Toscane zijn oeroude olijfboomgaarden te vinden. Elke regio heeft zijn eigen karakter. De olijfolie uit Chianti en Siena zijn bijvoorbeeld krachtig en pikant, terwijl de olijfolie uit de buurt van Lucca een delicatere smaak heeft. Olijfolie is een essentieel ingrediënt in de Toscaanse keuken en wordt op allerlei manieren toegepast bij de bereiding van gerechten.
  • Brood - Een Toscaanse maaltijd zonder brood bestaat niet. Het brood wordt zonder zout gebakken, omdat het meestal gegeten wordt bij sterk smakende spijzen. Zelfs oud brood wordt niet weggegooid. Daarvan worden crostini gemaakt, die bij soepen of stoofschotels worden geserveerd.

Eetfestivals

Trots als de Toscanen zijn op hun culinaire erfgoed, organiseren zij overal sagre of feste. Sagra of festa is de aanduiding voor een culinair evenement. Deze festivals zijn informeel en voor iedereen toegankelijk. Vooral in de zomermaanden is er altijd wel een sagra in de buurt te vinden. Sagre vinden plaats ter ere van de nieuwe wijnoogst, het begin van het vis- of jachtseizoen; of worden gewijd aan een bepaald streekgerecht of regionaal product. Zo heb je bijvoorbeeld de Sagra del tartufo (Truffelfestival). In het kookboek Toscane is een kalender opgenomen met de belangrijkste sagre per maand.

Recepten per regio

Het is in dit bestek niet mogelijk om over alle provincies uit te weiden; vandaar een greep eruit met vermelding van wat karakteristieke kenmerken om een indruk te krijgen van de interessante en veelzijdige culinaire presentatie van de regio.
  • Massa-Carrara - de minst toeristische Toscaanse provincie, bekend om de marmerindustrie. Het gesteente marmer vervult de hoofdrol bij een populair regionaal gerecht lardo di Colonnata, rauw varkensvet dat men onder een laag kruiden in marmeren bassins laat rijpen. Door zijn ligging aan zee worden in de regio veel (vette) vissoorten gebruikt met een eenvoudige bereiding. Uit de omgeving van Fivizanno komen kazen van melk van geiten en schapen. De lokale keuken maakt gebruik van een mengsel van kastanje- en tarwebloem om er pasta van te maken. Uniek zijn de zogenaamde testaroli, ook wel panicaggi genoemd; een soort pannenkoeken die worden klaargemaakt in een testo, een platte gietijzeren of aardewerken bakplaat met een grote, bolle deksel. Taarten en koeken uit deze streek zijn evenmin te versmaden.
  • Lucca - Wie in Lucca is geweest en geen buccellato heeft gegeten, is eigenlijk helemaal niet in Lucca geweest; zo luidt een oud gezegde. In de stad Lucca eet men na de maaltijd een plakje buccellato (een zoete ronde cake met rozijnen en anijszaad) bij een glaasje vinsanto. In dit hoofdstuk wordt o.a. aandacht besteed aan de olijfolie uit Lucca; olijven werden daar al ten tijde van de Etrusken gecultiveerd. Eveneens aandacht voor de cavolo nero, ook wel zwarte kool of palmkool genoemd. Één van de twee belangrijkste soorten cavolo nero wordt in Lucca verbouwd. Het geheimzinnige recept Garmugia, dat naar men zegt dateert uit de 17e eeuw en bedacht werd als remedie tegen slepende winterverkoudheden. De mensen zouden vandaag nog geloven in de helende werking ervan.
  • Pistoia - heeft een diepgewortelde landelijke kooktraditie met producten uit bos en land. Vooral de tamme kastanje werd op grote schaal gebruikt om meel van te maken. De dorpsbewoners namen ieder jaar deel aan een oeroud ritueel, waarbij men in een processie en veel kabaal makend naar het kastanjebos liep om heksen en boze geesten te verjagen en zodoende een goede oogst af te dwingen. Verder aandacht voor de kazen van Pistoia, waaronder de pecorino, een verhaal over de soranabonen en de kastanjetaart.
Gerelateerde artikelen
Toeristische Informatie over ToscaneToeristische Informatie over ToscaneToscane is een regio in Italië. Het gebied heeft een grootte van 23.000 vierkante kilometer en er wonen ongeveer 3.7 mil…
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Kookboeken in veel soorten en uit veel landenKookboeken in veel soorten en uit veel landenKookboeken zijn er al zoveel uitgegeven dat er meters boekenkast mee gevuld kunnen worden en er verschijnen nog regelmat…
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
De ideale vakantieDe ideale vakantie; wie droomt er nou niet van? Lekker zon, zee en strand? Een actieve vakantie? Of toch cultuur snuiven…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Recepten uit Toscane"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 26-03-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!