InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Recepten Indische kip ketjap en kip kerrie

Recepten Indische kip ketjap en kip kerrie

Recepten Indische kip ketjap en kip kerrie Indische kip is geschikt voor allerlei doeleinden. Natuurlijk kan het gerecht altijd gegeten worden bij een Indische rijsttafel, maar ook los daarvan is het een heerlijk "snoepgerecht". Men kan het serveren als aperitief voor het eten, maar bijvoorbeeld ook op een receptie presenteren in plaats van de steeds terugkerende bitterballen. De kipjes even opwarmen en ze smaken heerlijk bij elke bijeenkomst.

Indische kip ketjap

Ingrediënten voor een flinke schaal

  • 1 kilo kippenvleugeltjes of kipkluifjes
  • 1 mergbeentje, 1 bouillonblokje rund
  • 10 cm sereh, 8 blaadjes djeroek peroet
  • 1 rode uit of 2 sjalotjes
  • 2 tenen knoflook
  • 5 tjabé rawit
  • 4 theelepels ketoembar, 2 theel. djintan
  • zonnebloemolie
  • ketjap benteng (de zoute versie van ketjap)

Bereiding

  • Ontvel de kip. Trek een bouillon in een halve liter water van de velletjes, 1 mergbeentje en een runderbouillonblok. Dit laatste voor de kleur en het zoutgehalte. Doe er 5 cm sereh in, drie blaadjes djeroek peroet en 1 tjabé rawit in.
  • Zout de kippetjes.
  • Maak een boemboe van 1 rode uit of 2 sjalotten, 2 tenen knoflook en 4 tjabé rawits. Doe daar 4 theelepels ketoembar bij en 2 theelepels djintan. Maak dit geheel fijn in de keukenmachine of snijd het met de hand (mes) heel erg fijn.
  • Doe een half theekopje zonnebloemolie in een braadpan en fruit de boemboe. Doe daar de kippetjes bij en roer goed om.
  • Giet een soeplepel bouillon bij het geheel en doe daar 50 ml kepjap bij. Voeg dan weer 5 cm sereh toe en 5 blaadjes djeroek peroet.
  • Laat alles ongeveer drie kwartier sudderen.

Indische kip kerrie

Ingrediënten

  • 1 mergbeentje, 1 bouillonblok rund
  • 10 cm sereh, 8 blaadjes djeroek peroet
  • 1 grote ui of twee sjalotten
  • 2 tenen knoflook
  • 5 tjabé rawits
  • 4 theelepels ketoembar, 2 theelepels djintan
  • zonnebloemolie
  • kerrie
  • blikje kokos

Bereiding

  • Ontvel de kip. Trek een halve liter bouillon van de velletjes, een mergbeentje en een bouillonblok rund. Dit laatste voor de kleur en het zoutgehalte. Doe er 5 cm sereh in, een tjabé rawit en enkele blaadjes djeroek peroet.
  • Zout de kippen.
  • Maak een boemboe van de ui of de sjalotten, twee tenen knoflook en 4 tjabé rawits. Doe daarbij 4 theelepels ketoembar en 2 theelepels djintan. Doe de boemboe in de keukenmachine of in de vijzel. Met de hand heel fijn maken gaat ook prima.
  • Doe een half theekopje zonnebloemolie in een braadpan en fruit de boemboe. Doe daar de kippen bij en roer ze goed door de boemboe.
  • Giet een soeplepel bouillon bij de kip en een kwart blikje kokos. Strooi er ook een theelepel kerrie bij.
  • Voeg 5 cm sereh en 5 blaadjes djeroek peroet bij het geheel.
  • Laat de kip ongeveer drie kwartier sudderen.

Bij de Chinese toko zijn ingevroren limoenbladeren te koop die in plaats van de djeroek peroet kunnen worden gebruikt. Ook heerlijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
Recepten Indische kip, ajam, Brandal kip en kippensoepKip is voor iedereen een lekker stuk vlees. Gemakkelijk te bereiden, en van alle stukken van de kip is iets heerlijks te…
Zes verschillende Nasi Goreng receptenZes verschillende Nasi Goreng receptenNasi Goreng (Maleisisch voor "gebakken rijst") is een oorspronkelijk Indonesisch, maar inmiddels volledig ingeburgerd re…
Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssatéDe Indische keuken is bij uitstek een keuken waarin men op velerlei manieren kan variëren. Met de vijf basiskruiden: ket…
Ketjap, de smaakmaker van sojaKetjap, iedereen kent het bijna wel. Het is een donkere saus die vooral wordt gebruikt in de Indische keuken en zoet of…

Reageer op het artikel "Recepten Indische kip ketjap en kip kerrie"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 21-07-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Indische recepten
Schrijf mee!