InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Ciao Bella, De smaak van Venetië

Ciao Bella, De smaak van Venetië

Ciao Bella, De smaak van Venetië Ciao Bella, De smaak van Venetië, is een sfeervol en smaakvol kookboek van Tessa Kiros. De Nederlandse uitgave verscheen in 2011 al weer in de vierde druk bij uitgeverij Terra Lannoo B.V., een bewijs dat dit tijdloze boek regelmatig over de toonbank gaat. Wie het boek in handen krijgt gaat voor de culinaire bijl. Aan de hand van de uitgebreide recepten kan dat in eigen keuken, maar je kan natuurlijk ook eerst eens lekker "proef" draaien in de romantische lagunestad.

Tessa Kiros

Tessa Kiros is al vanaf haar prille jeugd in aanraking gekomen met uiteenlopende culturen en tradities. Zij heeft een Finse moeder en een Grieks-Cypriotische vader. Ze werd in Londen geboren en bracht haar jeugd door in Zuid-Afrika. Vanaf haar 18e is ze zelf gaan reizen. Ze heeft o.a. gekookt in Londen, Sydney, Athene en Mexico. Tegenwoordig woont ze met echtgenoot en dochters in Toscane. De kookboeken van Tessa Kiros getuigen van een unieke en persoonlijke aanpak. De term kookboeken is trouwens veel te mager voor haar oeuvre. Het zijn prachtige sfeerboeken, waarin niet geheel toevallig ook heerlijke recepten staan. Dat geldt dubbel en dwars voor het kookboek Ciao Bella, waarin de sfeer van Venetië tot uiting komt in schitterende foto's van deze lagunestad afgewisseld met foto's van gerechten uit de Veneto. Ciao Bella is niet alleen een uitnodiging om uit je eigen keuken Italiaanse gerechten te voorschijn te toveren, maar ook om zelf een vorkje te gaan prikken in Venetië.

De Veneto

Veneto is een Italiaanse regio met Venetië als hoofdstad. Het landschap van Veneto wordt gekenmerkt door het gebergte van de Dolomieten en de Karnische Alpen; de laagvlakte met daarin de belangrijkste steden Verona,Padua en Venetië; en de kust bestaande uit lagunes en de delta van de rivier de Po. De keuken van Veneto is eigenlijk op te splitsen in een regionale plattelandskeuken en een meer elegante stadskeuken van Venetië. Deze elegantie is te danken aan de hoogtijdagen van Venetië (ook wel La Serenissima genoemd), toen de handelsroutes van en naar het oosten via deze stadstaat liepen en er in de haven koffie, thee, rijst, kruiden en specerijen werden verhandeld. Rijke handelslieden en adel vestigden zich hier en dat stond garant voor verfijnde tafelmanieren en exquise recepten.

De nabijheid van de Adriatische zee zorgt voor een enorme variëteit aan vis. De kazen Grano Padano en Taleggio zijn uit de laagvlakte van Veneto afkomstig, evenals de rijst en de maïs die voor respectievelijk de risotto en de polenta wordt gebruikt. Risi e bisi is een bekend gerecht uit deze streek en eveneens kenmerkend is de bigoli, een dikke, ronde, stevige pasta. Wat groenten betreft zijn de radicchio uit Treviso en de witte asperges uit Bassano del Grappa beroemd. De borlotto boon is een rood-wit gespikkelde peulvrucht, welke is terug te vinden in het Venetiaanse gerecht pasta e fagioli.

Een grote variatie aan recepten op basis van bovengenoemde ingrediënten is terug te vinden in het kookboek Ciao Bella.

Ciao Bella, De smaak van Venetië

Dit prachtige kookboek is een uitgave van Terra Lannoo B.V. en is te verkrijgen als paperback en hardcover. De hardcover is grofweg dubbel zo duur (paperback Ä 14,99; hardcover Ä 29,99). Maar ik zou bijna zeggen: als je voor iets moois en duurzaams gaat, doe het dan goed! De bladzijden van de hardcover versie zijn afgezet met een verguld randje, geheel in stijl met de grandeur van Venetië.

Eten in Venetië

Een uitgebreide maaltijd in Venetië bestaat uit de volgende gangen: Antipasto, Primo (soep, gnocchi, pasta of rijst), Secondi, Contorni en Dolci. De maaltijd wordt voorafgegaan door een glas Prosecco. Daarna stap je over op één van de streekwijnen, de soave of valpolicella. Daarbij kunnen hapjes geserveerd worden, de z.g. chiccetti, te vergelijken met wat ze in het Spaans tapas noemen. De maaltijd wordt afgesloten met een espresso.

De inhoud van het boek

De inhoud van het boek is op bovenstaande, smakelijke gang van zaken gestoeld:
  • Een brief; dit is een voorwoord in briefvorm met een boodschap aan het begin en einde, waar je niet omheen kunt: "Eigenlijk kan ik je niet veel over Venetië vertellen .... je zult zelf moeten komen en de stad met eigen ogen zien". Als je het boek doorbladert kan deze wens alleen maar groter worden.
  • Eten in Venetië; een toelichting op de opeenvolgende gangen van een Venetiaanse maaltijd.
  • Basisrecepten; hierin vind je een snelle en een langzame manier om polenta te bereiden en suggesties voor variaties op dit maïsgerecht; een recept voor bussolai (broodringen) zoals je die overal in Venetiaanse restaurants in broodmandjes geserveerd krijgt; een recept voor kweeperenmosterd en een paar recepten voor lekkere drankjes zoals de Pomegranate (granaatappelsap met ijskoude prosecco).
  • Cicchetti; een scala aan recepten voor kleine hapjes, die bij de borrel kunnen worden geserveerd. Visballetjes, gehaktballetjes, sardines in het zuur, kleine inktvissen etc.
  • Antipasti; de antipasto bestaat vaak uit een bord verse vis of schaal- en schelpdieren met een simpele dressing: bijvoorbeeld venusschelpen en mosselen, Jakobsschelpen, garnaaltjes met polenta, krab etc.
  • Zuppa/pasta/gnocchi; samen met de risotto vallen deze gerechten onder de Primo; dat kan bijvoorbeeld een stevige pasta & bonen zijn, pompoengnocchi, een lasagna di radicchio of een bigoli in salsa.
  • Risotto; het goed bereiden van een risotto is wel een verhaal apart. Maar met tien verschillende recepten heb je genoeg kans om te oefenen. Hier ontbreekt natuurlijk niet de Risi e bisi, rijst en erwten.
  • Secondi; bij de Secondi kun je kiezen uit allerlei gerechten op basis van vlees, vis en gevogelte. Zeeduivel met tomaat, vogeltjes met polenta, varkensvlees in melk, eend met ansjovis en kappertjes etc.
  • Contorni; onder contorni worden de zogenaamde bijgerechten verstaan; bijvoorbeeld hele mini artisjokken, radicchio met ansjovis of citroen, gesmoorde kool, asperges.
  • Dolci; alleen al van het kijken naar de zoete heerlijkheden op de prachtige foto's kom je een halve kilo aan; dat is nu echt je ogen de kost geven. Tiramisú en Zabaione, maar ook een minder kalorierijk iets als Sgroppino (citroencocktail). Bij het dessert wordt vaak een glas recioto, fragolino of grappa gedronken.
  • Register
Gerelateerde artikelen
Het Mediterrane dieet kookboekHet Mediterrane dieet kookboekLekker eten en blijvend afvallen en gewicht verliezen? Het kan! Het mediterrane dieet kookboek staat vol met de heerlijk…
Koken in de Indische keukenKoken in de Indische keukenEr komen heerlijke recepten voort uit de Indische keuken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit de Indische…
De Italiaanse taalCiao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het…
Culinair SardiniëCulinair SardiniëDe Sardijnse keuken bestaat uit een herderskeuken en een zeekeuken. In het kookboek Culinair Sardinië legt de schrijfste…
Zelf recepten bedenkenZelf recepten bedenkenDe lekkerste gerechten kun je maken zonder gebruik te maken van een kookboek of website. Zelf recepten bedenken is namel…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.italie.nl
  • Ciao Bella, De smaak van Venetië, Thessa Kiros, 4e druk 2011 , Uitgeverij Terra Lannoo B.V.

Reageer op het artikel "Ciao Bella, De smaak van Venetië"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!