InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Argentinísima: een kookboek vol Argentijnse recepten

Argentinísima: een kookboek vol Argentijnse recepten

Argentinísima: een kookboek vol Argentijnse recepten Argentinísima, een culinaire reis door Argentinië, is meer dan een kookboek alleen. Argentinísima draagt het Argentijnse gevoel uit via de gerechten en anekdotes in dit boek van de Argentijnse Carola Verschoor de Berkhout. Argentinísima rekent af met de mythe dat de Argentijnse keuken alleen maar draait om grote steaks op je bord en biedt een breed scala aan recepten, gerubriceerd per regio van het immense land Argentinië. En het belangrijkste ingrediënt: pasión!

Argentinísima

Het kookboek Argentinísima, een culinare reis door Argentinië, verscheen in 2010 bij Karakter Uitgevers B.V. (€ 29,95) en is geschreven door Carola Verschoor de Berkhout, een geboren en getogen Argentijnse, die inmiddels al bijna 10 jaar in Nederland woont. Argentijnen zijn enorm bevlogen als het om eten en koken gaat. Dat wordt duidelijk aan de hand van de recepten uit de traditionele Argentijnse keuken. Veel recepten in dit boek zijn ontleend aan de kookschriften van Carola's beide Argentijnse oma's.
Argentinísima is een rijk geïllustreerd boek geworden van meer dan 250 pagina's.

De Argentijnse keuken

De Argentijnse keuken is een smeltkroes van allerlei invloeden. Ten eerste zijn daar de ingrediënten van de inheemse keuken van de oorspronkelijke bewoners, de indianen. De verschillende indiaanse volkeren aten wat het land voortbracht, zoals pompoen, aardappel, vis en guanaco-vlees. De culinaire gewoonten van de indianen zijn na de kolonisatie opgenomen in de zogenaamde cocina criolla, de traditionele Argentijnse keuken. De traditionele gerechten zijn vaak alledaagse gerechten. Daarnaast heeft de keuken zich per regio ontwikkeld rondom de oorspronkelijke ingrediënten. Bovendien vestigden zich overal in het land immigranten, die hun eigen culinaire duit in het zakje deden.

Zo zijn in de Argentijnse cultuur Spaanse en Italiaanse invloeden nog steeds sterk aanwezig. De eetgewoonten van de Spanjaarden introduceerden in de Argentijnse keuken specerijen zoals paprikapoeder en saffraan, smaakmakers als knoflook en ui en het gebruik van rijst en varkensvlees. Visgerechten, stoofpotten, aardappeltortilla's en bonenschotels zijn allemaal terug te voeren op de Spaanse immigratie. De Italianen brachten in hun kielzog pasta's en allerlei soorten charcuterie mee. De Engelsen introduceerden bepaalde koeienrassen, die thans borg staan voor het malse vlees waarom Argentinië bekend staat. Ter bevordering van de vleeshandel introduceerden de Fransen koelcellen in het land. Eveneens stimuleerden de Fransen het raffineren van rietsuiker. Duitstalige en Skandinavische immigranten settleden zich al in de tweede helft van de negentiende eeuw in de diverse provincies van Argentinië en hun invloed is terug te vinden in de verschillende soorten brood, cakes en patisserie.

Hoe de Argentijnen eten

  • Desayuno - ontbijt, een lichte snelle maaltijd, waarbij mate, koffie of chocolademelk wordt gedronken en waarbij zoete broodjes of tostaditas met boter en jam worden gegeten
  • Almuerzo - lunch. De lunch is in Argentinië de belangrijkste maaltijd en wordt vrijwel altijd warm gegeten. Favoriete lunchgerechten zijn pasta's, quiches, empanada's en tortilla's op allerlei mogelijke manieren klaargemaakt. Daarnaast speelt vlees een hoofdrol tijdens de lunch, in de wintermaanden in de vorm van stoofgerechten. Bij het vlees wordt vaak een groene salade geserveerd. Behalve pompoen en kalebas eten de Argentijnen verder niet veel groenten. In de zomermaanden eet men veel maaltijdsalades (salpicones), vlees gemengd met groenten en mayonaise. Het nagerecht is altijd zoet, naast fruit altijd een dulce de leche, pudding of flan.
  • Merienda - middagtussendoortje. Omdat er in Argentinië pas laat gedineerd wordt, wordt er rond een uur of vijf "gesnackt" en dat zijn meestal zoete koekjes, cakes of taarten, waarbij koffie, thee, mate of iets fris wordt gedronken.
  • Cena - diner. Men dineert pas vanaf negen uur 's avonds. Het diner is lichter dan de lunch, maar bestaat min of meer uit dezelfde hoofdingrediënten.
  • Picoteo - tussendoortje. Picotear is Spaans voor happen. En dat kun je in Argentinië de hele dag doen om de lekkere trek te stillen. Bij het Argentijnse apéritief (la picada) worden op een houten plank hartige hapjes geserveerd.

Regio's en Thema's

In het boek Argentinísima is qua receptuur een indeling gemaakt in regio's. Daarnaast worden er een aantal thema's behandeld, eveneens voorzien van recepten, indien van toepassing.

De regio's

  • Het Noordwesten, een droog en bergachtig gebied dat in het Noorden aan Bolivia grenst en in het westen aan Chili. Typische producten uit deze regio zijn: aardappelen, cassaves, zoete aardappelen, pompoenen, verschillende paprikasoorten, johannesbroodboom, bonen en maïs. Veel recepten dus op basis van deze ingrediënten, bijvoorbeeld kroketjes van cassave, maïspannenkoekjes met pittige saus, stoofpot met pompoen en chorizo, geroosterde zoete aardappelen etc.
  • Mesopotamia. Een subtropische, waterrijke streek die wordt doorkruist door drie grote rivieren: de Iguazú, Paraná en Uruguay. Van oudsher worden in deze regio allerlei vruchten geteeld, o.a. citrusvruchten. De nationale volksdrank mate komt uit deze regio. Verder kenmerkt deze regio zich door zoetwatervis, zoals de dorade en de tijgerkatvis, en honing. Ook beverrat en kaaiman staan op het menu. Dankzij de pluimveeteelt in de provincie Entre Ríos eet men ook veel kipgerechten. In de receptuur bijvoorbeeld: gegrilde dorade met mangosalsa, stoofschotel van kip in bier, kip met grapefruit, Oma Berta's citroentoetje etc.
  • De pampa's, de provincies Buenos Aires en La Pampa. Vooral bekend om rundvlees en graan van hoogwaardige kwaliteit. In dit hoofdstuk natuurlijk Argentijnse bieflapjes, maar ook een Creoolse kasserol, hartige quiches, Argentijnse pasta's en een merkwaardig zoet nagerecht als zoeteaardappelgelei.
  • Centraal-Argentinië. In het midden van Argentinië liggen de provincies Córdoba en Santa Fe, een regio met laaggebergte met een aangenaam klimaat. Deze streek is de grootste zuivelproducent. De rivieren herbergen zalmachtige vissoorten. Verder wordt er dankzij het smeltwater uit de Andes van alles verbouwd: aardappelen, pompoenen, paprika's, artisjokken, bonensoorten, fruit w.o. watermeloenen en vijgen, alsmede noten, tarwe, maïs, zonnebloem en soja. Een keur aan recepten, w.o. een vistaart, gehaktballen in tomatensaus en als zoetigheid bijvoorbeeld eigenwijze kokostorentjes.
  • Cuyo en het Andesgebied. Cuyo betekent land van de woestijnen of land van het zand. Het woord komt uit de Araucaanse taal. Cuyo staat bekend om hoge bergen en steppen, maar ook om de blauwe meren, natuurreservaten, condors en uitstekende wijnen. Het is een eigenaardig en ruig gebied en dat heeft zijn weerslag op de keuken: de smaak is puur, intens en uitgesproken. vleestaart, geit met Provencaalse kruiden, kweepeer in merlot, zijn een paar van de recepten die in dit hoofdstuk voorkomen.
  • Patagonië. Patagonië beslaat bijna 40% van de oppervlakte van Argentinië en wordt gevormd door de vijf meest zuidelijke provincies. Toch woont er in Patagonië maar 5% van de Argentijnse bevolking. Uit deze regio komt veel schapenvlees en paardenvlees. Typische ingrediënten zijn: centolla (een smakelijke krabsoort), garnalen en vis, lam en rode vruchten. Bijzonder is de zogenaamde calafate-bes, een blauwe, sappige bes met de smaak van bramen, overal in Patagonië gebruikt in zoetwaren, desserts en dranken. Dus in de recepten natuurlijk een mayonesa de centolla (krabsalade), reuzengarnalencoupe, een stoofpot van Patagonisch lamsvlees en natuurlijk allerlei zoetigheden zoals pijnboompitkoekjes of omelet met kersen.

De thema's

  • Pompoen en zoete aardappel. De pompoen en de aardappel zijn onlosmakelijk verbonden met de Argentijnse keuken. Ze worden gebruikt in stoofgerechten en quiches, maar er zijn ook toetjes op basis van pompoen. Het meest geliefd is echter de zoete aardappel de batata met een zoete en boterzachte smaak.
  • Argentijnse mate. De smaak van mate is uniek. Het lijkt op een sterke kruidenthee met aardse smaakaccenten van hout en tabak. Oorspronkelijk wordt de mate uit een kalebas gedronken; dan is de concentratie van de smaak het hoogst, maar ook bitterder. Je kunt er wat suiker aan toevoegen. In sommige regio's worden smaken toegevoegd als kaneelpoeder, munt, kamille. Mate delen en samen drinken is een teken van vriendschap. Als je dus mate aangeboden krijgt, mag je niet weigeren. Zo zijn de regels!
  • Rundvlees van de grill. In dit hoofdstuk wordt uitgebreid ingegaan op het grillen van rundvlees, wat de Argentijnen zelf meestal in de buitenlucht doen. Een picknick met gegrild rundvlees heet asado en de mensen die dat doen heten domingueros (omdat een asado vaak op zondag plaatsvindt). Het is in ieder geval een muy gezellig samenzijn. Er staan in dit hoofdstuk ook recepten voor sauzen bij het vlees: Chimichurri, Salsa Criolla en Pesto van rucola.
  • Dulce de Leche. Dit is een typisch Argentijns product. De gemiddelde Argentijn werkt 3 kilo dulce de leche per jaar weg. Het is een soort melk-karamelpasta, die op allerlei manieren wordt toegepast in de Argentijnse keuken. Dulce de leche is ook uit blik verkrijgbaar.
  • Argentijnse wijnen Volgens Wikipedia staat Argentinië op de vijfde plaats van wijnproducerende landen. Argentinië heeft deze positie te danken aan gunstige weersomstandigheden, liefde voor wijn en investeringen door geïmmigreerde wijnboeren uit de gehele wereld. In het hoofdstuk is een overzicht van de wijnsoorten opgenomen. En Argentina tenemos vinos excelentes!
Gerelateerde artikelen
Argentijnse dogArgentijnse dogDe argentijnse dog, een jachthond die zeer trouw is aan zijn gezin, die een rasechte beschermer is van kleine kinderen,…
Geld verdienen met je receptenVeel mensen plaatsen heerlijke recepten op internet. Er zijn vele websites waar deze kunnen worden geplaatst. Het is ook…
Verschillende soorten TangoDe sensuele, verleidelijke Argentijnse tango bestaat niet uit één dans maar heeft verschillende stromingen. Verschillend…
Argentijnse tangoDe tango is eigenlijk opgebouwd uit een aantal verschillende muziekstromen. Zo hadden de Cubanen de habanera, de basis v…
Heerlijke Italiaanse recepten van Laura VitaleHeerlijk verse kaneelbroodjes, Nutella crossaints, spaghetti, pizza, knoflookbrood, bruschetta en nog heel veer meer. La…

Reageer op het artikel "Argentinísima: een kookboek vol Argentijnse recepten"

Infoteur: Plato
Laatste update: 13-09-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!