InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajam

Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajam

Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajam De Indische keuken, naar Nederland gebracht door de Indonesische mensen, die eind jaren 40 naar Nederland zijn gekomen, is , met de Chinese, de meest gevarieerde keuken van de wereld. Dat heeft te maken met de kruiden en sambals die aan de gerechten worden toegevoegd. Die kruiden zijn de basis van de Indische keuken. Door toevoegen en weglaten krijgt men de meest heerlijke smaken. Een nasi of bami kan bijvoorbeeld gemaakt worden met alle basiskruiden. Van de ketoembar kan dan iets meer gebruikt worden dan de rest.

Basiskruiden

  • ketoembar
  • sereh
  • djintan
  • djahé
  • laos

Indische bouillon

Ingrediënten

  • 1 sjalot
  • een halve tjabé rawit
  • stukje verse, dikke sereh van 2 cm.
  • plakje djahé (gember)
  • 4 blaadjes djeroek purut

Bereiding

Los in een halve liter water een blokje kippenbouillon of runderbouillon op , samen met een mergbeentje. Voeg tijdens het trekken alle ingrediënten toe. Na een half uur hebt u al een bouillon met een krachtige smaak, die gebruikt kan worden als toevoeging voor een groente- of vleesgerecht.Bouillon wordt vaak toegevoegd aan een saus. Door groente toe te voegen is het natuurlijk ook een heerlijke soep.

Ajam Gandaria

Ingrediënten

  • 3 ons kipkluifjes of kippenpootjes of drumsticks
  • 2 sjalotten
  • 1 gesnipperde teen knoflook
  • 1 theelepel ketoembar, halve theelepel djintan, halve theelepel laos
  • 3 theelepels Sambal Gandaria of een andere sambal naar keuze
  • 1 tjabé rawit van 5 cm. Dit is een kleine rode peper.

Bereiding

Maak van de kruiden een boemboe. Dat kan in een vijzel of in een keukenmachine.
Neem een hapjespan, bedek de bodem met zonnebloemolie en fruit de boemboe.
Leg daar de kip in, op een laag vuur. Bruin de kip en voeg dan een theekopje kippenbouillon toe. Na een uur is de kip al heerlijk.

Babi Santen Setan

Ingrediënten

  • 3 schouderkarbonaadjes
  • 4 sjalotten
  • 2 tenen knoflook, fijngemaakt
  • 2 stukje verse sereh van 5 cm.
  • 2 blaadjes salam en 3 schijfjes laos
  • 2 theelepels Sambal Kemiri en 1 theelepel Sambal Setan
  • 2 tjabé rawits

Bereiding

Zout de karbonades en snijd ze in blokjes, het vet erbij. Braad het vlees dan aan in zonnebloemolie. In de Indische keuken wordt geen olijfolie gebruikt. Haal het vlees uit de pan.
Maak van de kruiden een boemboe en fruit die in de pan. Voeg eventueel nog wat olie toe.
Doe dan het vlees er weer bij en doe er een half blikje santen (kokosmelk) bij, alsmede een afgestreken eetlepel Kerrie Djawa.

Sajoer Bogor

Ingrediënten

  • Dezelfde boemboe als bij het Babi gerecht, maar dan zonder sambals
  • 2 struikjes paksoi
  • 5 bladeren Chinese kool
  • 1 rode paprika
  • 3 hardgekookte eieren

Bereiding

Trek een bouillon van rundvlees of runderschenkel. Doe een scheutje olie in de pan en fruit de boemboe daarin. Doe de groentes erbij en schep ze door elkaar. Doe er daarna ongeveer twee theekopjes hete bouillon bij, tot de groente tot een derde onder staat. Dan hoeft de groente nog maar een paar minuten te sudderen en kan van het vuur af. Voeg de in vieren gesneden eieren toe.

Smakelijk eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Indische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssatéIndische rijsttafel, bamisoep, sajoer lodeh en lamssatéDe Indische keuken is bij uitstek een keuken waarin men op velerlei manieren kan variëren. Met de vijf basiskruiden: ket…
Heerlijke oosterse receptenBabi ketjap, Boemboe bali vlees, Indische stoofschotel en Oosterse bruine bonensoep. Het zijn vier heerlijke Oosterse ge…
Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?Nasi goreng met zuurkool! Nederlands of Indisch gerecht?Dit is een wonderlijk hoofdgerecht dat door mijn uit Nederlands-Indië afkomstige familie is overgeleverd. Van moeder op…
Recepten voor de Chinese rijsttafel, wokgerecht, nasiRecepten voor de Chinese rijsttafel, wokgerecht, nasiWokken is vandaag de dag een geliefde manier van koken. Het is gezond en het is snel klaar. Ideaal voor de tweeverdiener…

Reageer op het artikel "Recepten voor de Indische rijsttafel met sajoer en ajam"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 14-01-2020
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Indische recepten
Schrijf mee!