InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > De Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landen

De Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landen

De Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landen Omdat de staat Israël bewoond wordt door emigranten uit meer dan honderd landen, is er niet echt sprake van een officiële keuken. Er zijn gerechten uit veel verschillende landen: Polen, Rusland, Hongarije, Roemenië, Nederland, Italië, etc. Bekende gerechten zijn: borsjt-soep, Gefüllte Fisch, perenkugels, Tsoelent-'sjalet', keftele romani, goulash, mameliga, rode kool, blintzes, falafel, choemoes, techina, pizza, etc.

De Israëlische keuken: een mix aan gerechten

Er zijn gerechten uit meer dan honderd landen. Het is onmogelijk ze allemaal op te noemen. Maar de meest bekenden mogen niet ontbreken:

Gerechten uit Polen en Rusland

  • borsjt-soep: de koshere aanpassing van de Pools-nationale soep, een soort rode bieten soep.
  • Gefüllte Fish: karper, gevuld met allerlei delicatessen.
  • perenkugels: een tussengerecht, bestaande uit meel en peren.
  • Tsoelent- 'sjalet': een zeer machtig gerecht, bestaande uit runderpoulet, bonen, gerst, uien en aardappelen, dat, om goed op smaak te komen, een hele nacht dient op te staan; dit gerecht wordt dan ook vaak op sjabbat gegeten.

Gerechten uit Hongarije

  • Goulash

Gerechten uit Roemenië

  • keftele romani: een soort kip-pannenkoeken met peren
  • mameliga: maïsmeel-gerecht

Gerechten uit Nederland

  • rode kool met appeltjes

Gerechten uit Italië

  • pizza's

andere gerechten

  • blintzes: een dunne pannenkoek opgerold en gevuld met een zoete of een hartige vulling.
  • falafel: sterk gekruide balletjes (gemaakt van kikkererwten met veel kruiden), dat in ronde broodjes wordt gestopt. Men nuttigt het met wat zuurkool en sla met een sausje. Het is in Israël net zo populair als bij ons patat, alleen is het veel gezonder.
  • choemoes: een mengsel van kikkerwten, paprika en kruiden.
  • techina: wordt vaak samen met choemoes gegeten en en bestaat uit sesamzaad.

Bovenstaande gerechten zijn slechts een greep uit het brede assortiment. Er zijn vele verschillende restaurants te vinden uit allerlei landen, die koshere maaltijden aanbieden.

Land van melk en honing

Er worden in Israël ook veel citrusvruchten gegeten. Bij stalletjes kunt u vers uitgeperste sinaasappelsap kopen. Ook worden citrusvruchten gebruikt bij de bereiding van salades, net zoals komkommers, paprika's, uien en eieren.

Kip en gevogelte is ook populair. Varkensvlees, dat niet kosher is, is nauwelijks verkrijgbaar, alleen bij Arabische christenen. In plaats daarvan wordt lamsvlees gegeten.

In Israël eten veel mensen op straat: falafel, pizza, brood, gebak of zonnebloempitten. Er zijn dan ook veel stalletjes waar deze lekkernijen te koop zijn.

Israël is een echt land van melk en honing, waar veel gegeten wordt.
Gerelateerde artikelen
Israëlische keuken: techina, aubergine, hummusIsraëlische keuken: techina, aubergine, hummusWat zijn typische Israëlische gerechten? In dit artikel aandacht voor techina, aubergine en hummus. Techina is een dikke…
ADSL of kabel internet?ADSL of kabel internet?Veel mensen vragen zich (terecht) af wat handiger is: ADSL of kabel internet. Hierbij een checklist die je voor jezelf k…
De buitenlandse keukensDe buitenlandse keukensIeder land heeft zijn eigen eetgewoontes. Maar als u kijkt naar hun producten en ons eten, maakt het een groot verschil…
De Franse keukenDe Franse keukenDe Franse keuken heeft zich vanaf de middeleeuwen ontwikkeld naar het punt waarop zij vandaag de dag staat. Verschillend…
Geen ISRA punt in huis?Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat ze geen ADSL aan kunnen vragen, omdat ze geen telefoonlijn naar hun huis he…

Reageer op het artikel "De Israëlische keuken: gerechten uit meer dan 100 landen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!