InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Jaffa sinaasappels en andere citrusvruchten uit Israël

Jaffa sinaasappels en andere citrusvruchten uit Israël

Jaffa sinaasappels en andere citrusvruchten uit Israël Jaffa is een soortnaam voor citrusvruchten uit Israël van hoge kwaliteit. Sinds de oprichting van Israël in 1948 is het merk Jaffa geëvolueerd met een verscheidenheid aan citrusvruchten, waaronder sinaasappels, mandarijnen, grapefruit en citroenen, naast meerdere andere hybriden en cultivars. Het wereldwijde succes is te danken aan sterke Research & Development programma's, wetenschappelijke teelttechnieken en samenwerking tussen exporteurs en Arabische en Israëlische boeren die de producten gezamenlijk onder het Jaffa-embleem op de markt brengen.

Opkomst van de citrusindustrie in Palestina in de 19de eeuw

Teelt van sinaasappelen in Palestina in de 19de eeuw

Teelt van sinaasappelen in Palestina begon tijdens de Ottomaanse periode in de 19e eeuw. De citrusindustrie in Israël dankt zijn ontwikkeling aan de groei van de handel van het Verre Oosten naar het 'oude continent', namelijk Europa. De Spaanse en Portugese zeelui die op deze routes voeren kregen last van scheurbuik, een ziekte veroorzaakt door een gebrek aan vitamine C. Toen bleek dat citrusvruchten, die hun oorsprong hadden in China, rijk waren aan vitamine C, namen de zeevaarders deze vrucht met zich mee, maar tijdens deze lange zeereizen gingen de vruchten verrotten. Om dit probleem op te lossen werden citrusfruitbomen geplant in de nabijheid van de aanloophavens langs de route waar de schepen aanlegden.

De haven van Jaffa met op de achtergrond Tel Aviv / Bron: Noam.armonn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De haven van Jaffa met op de achtergrond Tel Aviv / Bron: Noam.armonn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De haven van Jaffa

Jaffa was één van deze aanloophavens onderweg van Europa naar het Oosten (voorafgaand aan de opening van het Suezkanaal werd een deel van de reis over land gemaakt). Met duizenden boomgaarden rondom de stad, was Jaffa de enige haven in Palestina voor de export van citrus van eind 19e eeuw tot de oprichting van moderne havens in Tel Aviv, Haifa en Ashdod in het moderne Israël. Jaffa was al 3000 jaar lang een bekende havenstad. In de loop van zijn geschiedenis heeft de Middellandse Zeehaven een vitale rol gespeeld in de veroveringen van de farao's, Alexander de Grote, Romeinse rijk, Ottomanen, Napoleon, onder anderen.

Gunstig klimaat en vruchtbare grond

Het gematigde klimaat en de vruchtbare grond in het Heilige Land bleken ideale voorwaarden voor de verbouw van citrusvruchten, waardoor de toen beroemde Shamouti-sinaasappel ontstond. Deze unieke Jaffa Orange onderscheidde zich van sinaasappels in andere landen door zijn zoete fijne smaak, diep oranje kleur, dikke schil en weinig zaden. Daardoor kon de Jaffa Orange makkelijk de concurrentie aan met andere citruslanden en was het een gewild exportproduct.

Citrusindustrie in Israël kent grote fluctuaties

De citrusindustrie in Israël heeft grote fluctuaties gekend als gevolg van politieke en klimaatomstandigheden. Vooral de Tweede Wereldoorlog heeft ervoor gezorgd dat de citrusindustrie weer vanaf vooraf aan moest beginnen. In de periode 1990-2000 kende Israël een groot watertekort wat ook gevolgen had voor de citrusteelt. Daarnaast moet Israël concurrentie dulden van landen zoals Turkije, Egypte, Spanje, Italië, Marokko en de VS. In de jaren 70 van de vorige eeuw ging het heel goed met de Jaffa Orange. Er waren 42.000 hectaren waar citrusbomen stonden. De Shamouti-variëteit was goed voor meer dan de helft van dat gebied en de rest van de bomen waren sinaasappels, die eerder of later in het seizoen op de markt kwamen, naast grapefruit (wit) en sommige citroenen. Er werd in de jaren 70 per jaar 1,5 miljoen ton fruit geproduceerd waarvan 1 miljoen ton geëxporteerd werd. Anno 2018 ligt dat aantal op ruim 19.000 hectaren citrusboomgaarden en een opbrengst van 550.000 ton fruit per jaar. De meeste citrusbomen staan in de Kustvlakte (85%). Bijkomende boomgaarden bevinden zich in de Jisraeel Vallei (650 hectare), de Beit She'an-vallei (600 hectare), Galilea en de Golanhoogte (1350 hectare), met kleinere hoeveelheden in Beneden Galilea, de Jordaanvallei, West-Galilea en de Arava.

Citrusboomgaarden in Israël

Legenda
A. Kustvlakte
B. Jisraeel Vallei
C. Beth Shean Vallei
D. Beneden Galilea
E. Galilea
F. Westelijke Galilea
G. Golan Hoogvlakte
H. Jordaan Vallei
I. Arava Vallei

Export en bestemmingen van de citrusvruchten

Export

De export van citrusproducten, onder de naam Jaffa, vindt plaats tussen halverwege september en de maand mei in het volgende jaar. Het gaat om citroenen en grapefruit, een grote variëteit van sinaasappels en gemakkelijk te pellen citrusvruchten (bijvoorbeeld mandarijnen). Israël exporteert anno 2018 ⅓ van alle geproduceerde citrusvruchten, d.w.z. ongeveer 160-170 duizend ton per jaar. Twee producten zijn goed voor ongeveer 70% van alle export van Israëlische citrusvruchten: de roze grapefruit (“Sunrise”) - ongeveer 40.000 ton; "Or" - een laat rijpende mandarijn, die in Israël is ontwikkeld - ongeveer 65.000 ton.

Israëlische bedrijven die de Or-mandarijn exporteren anno 2018

De volgende Israëlische bedrijven exporteren de Or-mandarijn naar het buitenland:
  • A.G. Ankor International Ltd
  • Admati Karniel
  • Agriculture Product Industries Avitan Benny Ltd
  • Agroterra (2011) Ltd
  • Alfasi Fruit Ltd
  • Arava Export Growers Israel
  • Aviv Fruits Ltd
  • Avniv 2011 Ltd
  • BeFresh Europe Ltd
  • Bnei Dror Fruits Ltd
  • Bustan Shan Ltd
  • Edom Fruits Ltd
  • Flower Board – The Financial Company Ltd
  • Galilee – Export Agricultural Cooperative Society
  • KSC International Trade Ltd
  • Mehadrin Tnuport Export L.P.
  • Miriam Shoham Ltd
  • Moshav’s Fruits Ltd
  • Niva Fruits Export Ltd
  • R.A.N Fresh Produce Ltd
  • Shiqma Plantations
  • Sunny Orchards Ltd
  • Terra Santa –Agricultural Product Export Ltd
  • UMS Industry & Food Ltd

Bestemmingen

Israël exporteert wereldwijd citrusfruit, maar de meeste producten worden naar de Europese markt geëxporteerd (85% tijdens het seizoen 2014/5). De meest prominente landen in Europa waar het fruit wordt verkocht, zijn Rusland (17%), Frankrijk (25%), Nederland (13%), Groot-Brittannië en Scandinavië (elk 7%); buiten Europa wordt ongeveer 10% van het fruit naar Noord-Amerika en ongeveer 5% naar het Verre Oosten verzonden.

In 2017 werd bekend dat Jaffa Orri mandarijnen naar China exporteert (China was 4000 jaar geleden één van de eerste plekken op aarde waar mandarijnen geteeld werden!). De naam mandarijn is afkomstig van een groep hoge ambtenaren in het keizerlijke China die oranje gewaden en hoeden versierde met een knoop droegen die op de vrucht leek. Er zijn drie goede redenen waarom Israël mandarijnen naar China exporteert. Ten eerste omdat China steeds meer mandarijnen importeert (21.000 ton in 2015-2016). Ten tweede omdat online inkoop van verse producten een enorme trend is in China, vooral onder jonge professionals, goed voor bijna $4 miljard in 2014. Volgens voorspellingen van de industrie zal deze trend alleen maar groeien. En ten derde omdat de productie van mandarijnen in China na 2017 900.000 ton afneemt als gevolg van citrusgroen en ongunstig weer.

Bekende Jaffa-producten die in Nederlandse groente- en fruitwinkels en supermarkten te koop zijn

Er bestaan veel soorten citrusvruchten. In Nederlandse winkels zijn o.a. grapefruit, mandarijn, sinaasappel, citroen en pomelo verkrijgbaar. Zo vind je drie soorten grapefruit bij Mehadrin webwinkel: Sunrise-rode grapefruit (zoet van smaak), White marsh-witte grapefruit (bitter van smaak) en Sweetie (een kruising tussen de grapefruit en de Pomelo met een zoete smaak).

Lokale fruitmarkt en vruchtensapfabriek

De rest van de citrusgewassen worden in Israël op de lokale fruitmarkt verhandeld of gaan naar de fabriek om verwerkt te worden tot vruchtensappen.

Research & Development

Omdat Israël worstelt met water, arbeidskrachten en grond moet het unieke producten produceren om de concurrentie met andere landen aan te kunnen gaan. Er wordt daarom veel geld gestoken in R&D. Eén van de unieke citrusproducten die Israël produceert is de eerder genoemde 'Or', een laat rijpende mandarijn. De 'Or'-variëteit van Clementine heeft ongekend veel succes geboekt op de exportmarkten voor citrusvruchten in Europa en de Verenigde Staten. Deze variëteit werd gekweekt door wetenschappers van het Volcani Institute, namelijk Prof. Spiegel en Dr. Vardi als onderdeel van een breed en uitgebreid project dat werd gefinancierd om exclusieve variëteiten voor de citrusfruitindustrie in Israël te ontwikkelen.

Naast nieuwe producten worden inspanningen en middelen geïnvesteerd in het vinden van moderne oplossingen op gebieden zoals cultivatiemethoden, ziektebestrijding en het gebruik van pesticiden, evenals het verlengen van het oogstseizoen en het verbeteren van de fruitkwaliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker en gezond fruit: de MineolaLekker en gezond fruit: de MineolaMandarijnen, handsinaasappels en citroenen zijn hele bekende citrusvruchten. De mineola is een minder bekende citrussoor…
Geografie Israël: ontwikkeling Tel Aviv tot wereldstadGeografie Israël: ontwikkeling Tel Aviv tot wereldstadIn 1993 noemde de Israëlische geograaf Aharon Kellerman Tel Aviv voor het eerst een wereldstad vanwege leidende economis…
Geografie Israël: Lightrail in JeruzalemGeografie Israël: Lightrail in JeruzalemJeruzalem is sinds 19 augustus 2011 de eerste stad in Israël met lightrail. Lightrail is een noodzaak voor een grote sta…
Lekker vers sinaasappelsap, hoe doe je dat?Lekker vers sinaasappelsap, hoe doe je dat?Fruit is gezond, dat is aan iedereen wel bekend. Fruit zit boordevol belangrijke voedingsstoffen en vitamines. Een stukj…
De verschillende soorten citrusfruitDe verschillende soorten citrusfruitCitrusfruit is er in verschillende vormen, maten, kleuren en smaken. Het meeste citrusfruit komt uit de regio Zuidoost A…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Original Uploader Was Hmbr At He.wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jaffa_orange
  • http://www.israelagri.com/?CategoryID=522&ArticleID=1158
  • http://www.orrijaffa.com/about-jaffa/
  • http://www.agf.nl/artikel/168012/Duurzaamheidsondersteuning-voor-Isra%EBlische-Orri-Jaffa-telers
  • http://www.israelagri.com/
  • http://www.mehadrin.nl/nl/jaffa-citrusvruchten/
  • https://www.israel21c.org/israel-wants-to-export-mandarin-oranges-to-china/
  • Afbeelding bron 1: Noam.armonn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Jaffa sinaasappels en andere citrusvruchten uit Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!