InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Vegetarisch eten in Playa del Carmen

Vegetarisch eten in Playa del Carmen

Playa del Carmen in Mexico is een snel groeiende stad, mede door het groeiende toerisme. Het ligt erg dichtbij belangrijke trekpleisters zoals Cozumel, Chichen Itza en Tulum. Je kunt er vanuit Nederland prima heen vliegen door een ticket naar Cancun te kopen. Vanaf het vliegveld gaat er een rechtstreekse bus die je in een uur in Playa del Carmen brengt. Omdat het percentage vegetariërs wereldwijd stijgt is het handig om te weten waar je in deze schitterende en pittoreske stad vegetarisch kan eten.

Inhoud:

In Playa verdwaal je nooit

Allereerst is het handig om te weten dat je de weg nooit kwijt kan raken in Playa del Carmen. Vrijwel alle straten hebben namelijk nummers. De straten die evenwijdig aan zee lopen, zijn gerangschikt volgens de tafel van 5. De meest drukke en gezellige straat ligt vlak achter zee en heet avenida 5 of 5th avenue. De straten die haaks op deze straten lopen, hebben de nummers 2, 4, 6 enzovoort. Aan de andere kant van de straat die ´0´ zou heten maar in werkelijkheid ´Jualez´ heet, zijn de straten met de oneven nummers.

Alleen Mexicaans of unieke creaties

In onderstaande lijst zijn alleen restaurants opgenomen die typisch Mexicaans eten serveren of die een unieke menukaart hebben bedacht door een chef-kok. Je vindt in Playa del Carmen ook falafeltenten maar die vind je overal ter wereld en zijn om deze reden niet bijzonder interessant voor wie wilt genieten van de creaties van Mexicaanse koks. Ook kun je vrij eenvoudig een pizza kopen in Playa maar restaurants die pizza´s serveren worden om dezelfde reden hier niet vernoemd.

Bio-natural

Bio-natural is het eerste en het meest bijzondere vegetarische restaurant in Playa del Carmen. Je kunt er zowel ontbijten, lunchen als dineren. Het zit niet aan de hoofdstraat, 5th avenue, maar net erachter aan de 10th avenue, ter hoogte van calle 14. Calle betekent ´straat´. De gerechten van Bio-natural zijn uniek. De keukenchef Moti Doron gebruikt zijn creativiteit volledig om de meest mooie maaltijden op tafel te zetten. Het speciale aan dit restaurant is dat bij de ingrediënten van elke maaltijd superfoods zitten. De gerechten smaken lekker. Bio-Natural is naast een restaurant ook een biologische winkel. Dit unieke bedrijfsconcept is een enrom succes in Playa del Carmen. Honderden vaste klanten doen Bio-Natural wekelijks aan. Mexico is een land waar veel vlees gegeten wordt maar eetgelegenheden zoals BioNatural zorgt ervoor dat vleeseters een dag of meer in de week vegetarisch gaan eten. Sinds het succes van Bio-Natural schieten zowel de natuurwinkels als biodynamische paddenstoelen op uit de grond. De kans is levendig aanwezig dat Bio-Natural binnen afzienbare tijd vestigingen opent in Europa. Bio-Natural is volgbaar op Facebook.

Vrijwel alle restaurants hebben openingstijden tussen 12.00 en 23.00, tenzij anders vermeld.

Bio-Natural
Avenida 10 tussen Constituyentes en calle 16, Playa del Carmen 77710
Telefoon: 984-169-7680
Open van 8 uur ´s morgens tot 11 uur ´s avonds, keuken sluit om 22.30. Binnen is airco maar je kunt ook buiten zitten, eventueel onder een ventilator.

La frontera

La frontera is een restaurant dat is gericht op vlees. Omdat je hier op de eerste verdieping zit is het erg leuk om hier een lunch te genieten en over de winkelstraat uit te kijken. Bij la Frontera is het mogelijk om een heerlijke vegetarische fajita te bestellen. Zoals gebruikelijk worden in restaurants maaltijden vaak aangeboden in combinatie met gratis nacho´s plus twee sauzen. Pas op met de cremekleurige saus; deze is voor Nederlanders ongekend heet.

La frontera
5 Avenida, Playa del Carmen

Mi Pueblo

Mi Pueblo is geen vegetarisch restaurant maar je kunt er enkele vegetarische recepten bestellen. De tortillasoep is een echte aanrader. Dit is een dikke tomatensoep waar onder andere veel kaas door is gedaan. Het wordt geserveerd met nacho´s en twee soorten salsa. Een tortillasoep geldt eigenlijk als een voorgerecht maar voor velen is dit een complete maaltijdsoep. Je kunt hier eten terwijl je op een terrasje van de meest gezellige straat van Playa del Carmen zit.

Mi Pueblo
5th Avenue ter hoogte van 8th Street
Playa del Carmen

Guacamole grill

Ook dit restaurant is een gewoon restaurant waar je zowel vlees- als vegetarische gerechten kunt eten. Het is een klein, kleurrijk restaurantje vol Mexicanen; veel toeristen zie je hier niet want die zitten allemaal op de duurdere terrasjes op 5th avenue. Een standaard gerecht is guacamole met nacho´s. Je krijgt een schaal vol nacho-chips met middenin de guacamole, een dipsaus van onder andere avocado, tomaat en ui. Daarnaast worden er nog twee salsa´s geserveerd; een lichtgroene die zeer pittig is en een rode die mild gekruid is.

Guacamole grill
10th avenue, Playa del Carmen

Los Portales

Los Portales is een spotgoedkoop restaurant en het biedt prima kwaliteit. In 2015 beginnen de gerechten er vanaf omgerekend 2 euro en 30 cent. Een zeer bijzonder vegetarisch gerecht dat je hier kunt eten is enchiladas de mole. Je krijgt rijst en bonenpuree; dat is de basis. Daarnaast krijg je vier kleine opgerolde pannenkoekjes waar tussen kaas is gesmolten. Over deze pannenkoekjes doet men een licht zoete chocoladesaus. Daar bovenop strooit men lang gesneden uien. De Maya´s, de oorspronkelijke bewoners van het schiereiland Yucatan, waar Playa del Carmen ligt, waren dol op chocolade en gebruikten het als zoete drank. De Maya´s gebruikten cacao ook om een saus mee te maken die een hartige maaltijd verrijkt.

Los Portales
10th avenue, 4th street, op de hoek,
Playa del Carmen

Het veganistische restaurant Senda

In Playa del Carmen is sinds 2013 een heus veganistisch restaurant gevestigd. De gerechten hier zijn van hoge kwaliteit. Veganisten die op vakantie zijn hebben het niet makkelijk; ze moeten voortdurend op hun hoede zijn dat ze niet toch een gerecht bestellen waarin kaas, melk of eieren zitten. Daarom gaan sommige veganisten elke dag naar het zelfde veganistische of vegetarische restaurant waar men lekkere gerechten maakt voor veganisten. Je kunt hier eveneens smoothies met superfoods drinken. Senda is een goed lopend bedrijf en men denkt erover binnenkort een tweede vestiging in Mexico te openen. Onder de naam ´lasendadepaz´ kun je dit restaurant op Facebook volgen. Opvallend genoeg werken hier uitsluitend jonge vrouwen.

Senda
Avenida 10 Norte,
77710, Playa del Carmen.
Telefoon: 01 984 148 6597

Gopal prasadam

Dit restaurant (zie hoofdfoto) is zowel vegetarisch als veganistisch. Men serveert één drie-gangenmenu voor 5 euro, (omgerekende prijs van 2015), maar wel elke dag een ander menu. Bij deze prijs is een glas zelf gemaakt drinken inbegrepen. Gopal Prasadam is een Indiase naam. Onder deze naam is het restaurantje op Facebook te vinden. In Mexico vind je niet zoveel Indiase restaurants. Toch is dit niet echt een Indiaas restaurant. Men serveert Hindu-eten op maandag, wat uiteraard wel Indiaas is. Op dinsdag heeft men een Arabisch menu. Elke woensdag eet men hier Italiaans. Donderdagen zijn gereserveerd voor de Latino-keuken en vrijdag eet men oosters. Zaterdag is vegetarische hamburgerdag. Op zondag is het restaurantje gesloten.
Men adverteert met het feit dat men ´karma free spiritual food´ verkoopt. Het restaurant is geopend van 12.30 tot 19.00, wat enigszins gekke tijden zijn voor een restaurant; meestal eet men ´s avonds warm. Het restaurant ligt nog net in het centrum maar niet meer in het toeristische gedeelte van Playa del Carmen. Naast dit restaurant zit een ontstekend ontbijt- en lunchrestaurant die tortilla´s serveren met kaas, twee soorten champignons en courgettebloemen.

Gopal prasadam
20th Avenue, tussen straat 2 en 4, Playa del Carmen
Telefoon: 984170078

100% natural

100% natural is geen vegetarisch restaurant. Je kunt er kiezen uit enkele vegetarische gerechten. Bovendien heeft men een uitgebreid menu aan verse smoothies, sappen en smartdrinks. Het meest bijzondere aan 100% natural is het terras. Het is gelegen aan een drukke winkelstraat. maar op het terras groeien enkele honderden jaren oude bomen waardoor je de indruk hebt dat je midden in de natuur zit, hoewel 10 meter verderop men druk aan het winkelen, flaneren en flirten is. Het eten in 100% natural smaakt prima en is enigszins aan de dure kant. Maar daarvoor zit je wel op een A-locatie in de leukste stad van Mexico. En wat is duur? In Amsterdam ben je nog altijd meer kwijt voor een maaltijd.

100% Natural
5 Avenida 209 Mza 28, Centro,
77710 Playa del Carmen,
Telefoon: 01 984 873 2242
Gerelateerde artikelen
Puerto del Carmen, LanzarotePuerto del Carmen is een badplaats op Lanzarote, dichtbij het vliegveld. Het vliegveld ligt tussen Puerto del Carmen en…
Playa Blanca: een stad met mooie strandenPlaya Blanca: een stad met mooie strandenPlaya Blanca is begonnen als klein vissersdorpje en de laatste tientallen jaren uitgegroeid tot een heus toeristenoord.…
Lanzarote: Canarische Eiland van olivijnAchtdaagse reis naar Canarische Eiland Lanzarote: Lanzarote, eiland vol van contrasten. Eenzaam zwart strand vol groene…
De Canarische Eilanden - LanzaroteLanzarote, een van de Canarische Eilanden, is een bijzonder eiland. Doordat het eiland vulkanisch is, zijn de stranden e…
10 dingen om te doen in Playa del Carmen10 dingen om te doen in Playa del CarmenPlaya del Carmen is een mooi stadje gelegen aan de kust van de Caraïbische zee in Yucatan, Mexico. Het uitgaansleven dra…
Bronnen en referenties
  • Bezoek restaurants in Playa del Carmen
  • http://bio-natural.com.mx/517467_BIO-NATURAL-Restaurant-y-tienda-organica-y-vegetariana.html
  • http://www.mexicanvegan.org/2014/06/la-senda-restaurante-vegano-en-playa.html
  • http://www.happycow.net/north_america/mexico/playa_del_carmen/
  • http://www.100natural.com.mx/
  • http://www.playafood.com/restaurants/mi-pueblo/
  • Foto´s: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Vegetarisch eten in Playa del Carmen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-05-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!