InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > De traditionele keuken van La Réunion

De traditionele keuken van La Réunion

De traditionele keuken van La Réunion De manier van koken op La Réunion of Creoolse gastronomie is het resultaat van een mengeling van verschillende invloeden van andere kooktradities. Madagaskar, Frankrijk en Indië hebben invloed gehad maar we treffen ook invloeden van de Afrikaanse kooktraditie en Chinese gerechten. Al deze invloeden werden in de Creoolse gastronomie binnengebracht door opeenvolgende immigranten. Het is een stevige en natuurlijk gekruide pittige kooktechniek. Deze manier van koken is al twee eeuwen oud en staat aan de oorsprong van de fusionkeuken waarvan New Yorkers trots zijn deze ontdekt te hebben in 1970. Réunion is vooral Creools.

Het voorgerecht en aperitief

Het aperitief vormt een integraal deel van de maaltijd. Tijdens het voorgerecht wordt er vaak punch of rum gedronken. Het is niet de bedoeling om alleen punch of rum te drinken maar het opent ook de eetlust om te kunnen proeven van de hapjes waaraan samossa's, 'piment bonbon bouchon' en gevulde piment toe behoren. Ook kippenkroketten behoren tot het voorgerecht. Deze kunnen allemaal opgediend worden met pindanoten.

Hoofdgerecht

De gerechten worden altijd vergezeld van rijst. Rijst wordt het vaakst gegeten in La Réunion. Daarnaast zijn de meest gegeten gerechten de zogenoemde 'carris'. Dit is een soort van lokale Indische currymaaltijd. 'Carris' bestaat uit een basis van ui, knoflook en kruiden zoals kurkuma waarop vlees, vis, schaaldieren en/of eieren worden gebakken. Vervolgens worden er tomaten toegevoegd. De gerechten kunnen ook op smaak worden gebracht met kaffir limoen of gember.

Naast de 'carris' wordt 'rougail' en stoofvleesschotels het meest gegeten. 'Rougail' is een originele bereidingswijze uit de Malagasi keuken. Het is heel gekruiden en bestaat meestal uit blokjes gesneden tomaten, gemalen gember, gehakte uien, paprika en pimenten.

De Aziatische gerechten zoals varkensvlees met ananas en andere gerechten met ananas zijn ook gewaardeerd. Met deze gerechten worden heel vaak granen zoals lenzen van Cilaos voorbereid. Als aanvulling kunnen ook 'Bredes' (koud) of 'Bredes Mafane' (gekookt) aan de maaltijd worden toegevoegd. Bredes betekent in het algemeen ' eetbare bladeren'. Ze omvatten kruidachtige bladeren, zachte stengels en bloemen. Ze worden vaak gebruikt als fricasee of bouillon.

Om de gerechten te begeleiden wordt er vaak een 'achards', een rougail van tomaten, groene mango of aubergine geserveerd. Deze zijn allemaal zwaar gekruid. 'Achards' zijn een soort typische Creoolse ingelegde groenten. Het bestaat uit kleine stukjes groenten die geblancheerd worden en vervolgens geweekt worden in azijn. Tenslotte worden ze nog op smaak gebracht met olie, zout, gember, chili en kurkuma.

Voor de afwisseling kan er ook 'worst rougail' klaargemaakt worden. Dit zijn worstjes en tomaten gekookt met kruiden en groene pepers en bij voorkeur vergezeld van rijst of witte zembrocal. Zembrocal is rijst gekookt met kurkuma opgenomen in rode bonen. Vervolgens staat ook 'masala' van kip of geit vaak op het menu. Masala is een typische kruidenmengsel in poedervorm. De Creoolse masala is te vergelijken met de Indische masala. De basisingrediënten zijn dezelfde maar de hoeveelheid kan verschillen en er kunnen optioneel ook andere kruiden aan toegevoegd worden.
Gerechten zonder vlees zijn in het algemeen zeldzaam. Je kan er dus weinig vegetarisch eten.

Eén van de populairste gerechten is de Creoolse konijnenstoofpot.

Bewaringsmethode: boucanage

De traditionele manier om vlees te bewaren is de 'boucanage'. Dit is een werkwijze waarbij vlees en vis uren worden gerookt. Het gerookte vlees kan je dan in de winter goed bewaren. Je kan die eten als rougail of in olie gefrituurd. Het wordt vaak gegeten met een gekruide saus of een vinaigrette. De kinderen eten dit het liefst met een tomatensaus of honingsaus.

Voorbeeldrecept van een simpel Creoolse recept dat populair is: de 'carris' van worst (voor ongeveer 4 à 6 personen)

Benodigdheden: 6 worsten, 2 uien, 5 tomaten, masala, kurkuma, rode bonen en witte rijst
Bereiding:
  • De worstjes doorprikken en bakken tot het meeste vet verwijderd is.
  • Vervolgens de worst in stukje s snijden en grillen in de pan.
  • In een andere pan de uitjes fruiten tot ze goudbruin zijn en vervolgens de worstjes toevoegen.
  • Alles gedurende 4 minuten laten sudderen. Een snuifje zout, peper, masala en kurkuma toevoegen.
  • Tenslotte de verse fijngesneden tomaten toevoegen en 20 minuten op een zacht vuurtje laten sudderen.
  • De rode bonen en witte rijst bereiden en klaar.

Drinken

Voor de maaltijd wordt meestal rum, litchi, mango of ananassap gedronken. Een ander typisch drankje is de siroop bereidt uit tamarinde. Een populaire wijn die veel gedronken wordt is de 'wijn Cilaos.'

Dessert

Als dessert wordt er meestal seizoensgebonden fruit zoals onder andere mango, ananas of litchi gegeten. Logan wordt ook vaak gegeten in de zomer en guave in de winter. Snoep eet je op elk uur van de dag. Populaire snoepgoed is onder andere snoep 'rouroute'. Dit zijn 'bonbon cravate' en honingsnoepjes die in de frituur gebakken worden.
Er zijn ook taarten zoals 'ti'sontaart' (maïstaart) en bananenbeignets.

Lees verder

© 2014 - 2019 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden en specerijen: TijmKruiden en specerijen: TijmTijm is een kruid dat vooral veel gebruikt wordt in de keukens rond de Mediterrane Zee. Tegenwoordig is het ook in Neder…
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…
Wat kost het renoveren van een keuken?U kunt de levensduur van uw keuken verlengen door hem te laten renoveren. Een keukenrenovatie bespaart u duizenden euro’…
Waar let je op bij aanschaf van een keukenWaar let je op bij aanschaf van een keukenJe bent van plan een nieuwe keuken aan te schaffen. Daar komt nogal wat bij kijken. In dit artikel een aantal tips hoe j…
Albanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenAlbanezen in de keuken: kannibalen en dronkelappenDe Mediterrane keuken staat bekend als een van de populairste keukens van de wereld. Turkse baklava, Griekse feta en Ita…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De traditionele keuken van La Réunion"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: La Réunion
Schrijf mee!