InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Thailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keuken

Thailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keuken

Thailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keuken Reizen naar Thailand is niet zomaar een reis maken: het is een avontuur naar een uniek land dat je niet zo snel zal vergeten. Thailand beschikt niet alleen over een imponerende natuur en cultuur, maar ook over een heerlijke keuken. De Thaise keuken is dan ook wereldberoemd om haar lekkere eten, waarbij een bijzondere plaats wordt ingenomen door sterke kruiden en een brede waaier aan groenten. De meeste Thaise gerechten zijn niet alleen pittig, maar ook heel erg gezond. Wat is er zo speciaal aan de wereldwijd befaamde Thaise keuken?

Eten in Thailand

Wie Thailand al eens bezocht heeft, kan het ten volle beamen: lekker eten vinden in Thailand is heel makkelijk. Overal kan je aan kraampjes vers bereide gerechten bestellen en ter plekke opeten. Het leuke hieraan is dat je voor een bescheiden prijs warm en heerlijk kan eten. Bij een Thaise maaltijd worden de verschillende gangen van de maaltijd samen op tafel gezet en gegeten: men eet dus niet eerst de soep en het voorgerecht en dan het hoofdgerecht, maar men eet van alle gerechten tegelijk.

Thaise keuken

Geen mes

De Thai gebruiken een mes alleen bij het bereiden van de maaltijden en eten hun gerechten alleen met een vork en een lepel. Voor een buitenlander die te gast is bij een Thaise familie is het soms even wennen om bijvoorbeeld een vis van zijn graten te ontdoen zonder de hulp van een mes. Het mes dient vooral om vlees heel erg klein te snijden bij het bereiden van de maaltijd zodat het makkelijk kan gegeten worden met lepel of vork. Daarnaast is het ook gebruikelijk om met de handen te eten, denk hierbij bijvoorbeeld aan de wereldbekende kleefrijst ("kawneo"). Deze zoete rijst kneed je met enkele vingers tot een bolletje, waarna je het in een pittige saus dept om dan smakelijk op te eten.

Groenten

In Thaise gerechten worden erg veel en verschillende soorten groenten gebruikt zoals selder, ui, papaya, koriander, wortel, tomaat en dergelijke meer. Groenten groeien in Thailand heel erg makkelijk door het unieke vochtige klimaat waarin zon en regen de hoofdrol spelen, en waarin het nooit echt koud wordt. Het is dan ook geen toeval dat je in sommige gerechten alleen groenten aantreft en geen vis of vlees.

Rijst, look en pittige kruiden

Kruiden zijn cruciaal in het bereiden van een Thaise maaltijd: het is niet voor niets dat Thais eten wereldberoemd is om haar pittige gerechten. Haast bij elk gerecht worden er kruiden gestampt om te verwerken in een saus, zoals bijvoorbeeld de zogenaamde "Namtim": een pittige saus met chilikruiden, limoensap, zout, suiker en look. Look is trouwens een onmisbaar bestanddeel van de Thaise keuken, net als rijst. Een bijzondere vorm van rijst die nogal gegeerd is bij de Thai is "kawneo": een kleefrijst die met de vingers wordt gegeten en iets zoeter van smaak is.

Drinken in Thailand

Thailand kent enkele lokale bieren zoals Chang en Singha, maar ook enkele internationale bieren zoals Heineken zijn verkrijgbaar. In afgelegen gebieden stoken sommige Thai hun eigen alcoholische dranken, terwijl er ook officiële Thaise sterke dranken zoals whisky te koop zijn. Voorts drinken de Thai graag koffie en thee, net als verse vruchtensapjes zoals kokosmelk. Maar ook ijsthee is erg populair onder de Thaise bevolking.

Voorbeelden Thaise gerechten

Bijzonder aan de bereiding van Thaise gerechten is dat geen boter wordt gebruikt maar alleen olie. Vlees wordt vaak in uiterst kleine stukjes gesneden alvorens gekookt en bereid te worden; de Thai gebruiken immers geen mes aan tafel. Om de Thaise keuken even tot leven te brengen volgen hier enkele voorbeelden van gerechten, waarvan de naam fonetisch wordt gespeld.
  • "Tom Yam Kung": een soort van soep met ui, limoensap, selder, garnalen en pittige kruiden
  • "Tom Yam Kai": ongeveer dezelfde soort soep maar dit keer met kip
  • "Tot Patoe": vis in olie gebakken
  • "Tot Kai": omelet
  • "Keng kjewankai": kip met verschillende soorten groenten klaargemaakt
  • "Pat Poo": krab in de pan gekookt met kokosolie in een pittige saus
  • "Tadmi": Thaise tagliatelli klaargemaakt met broccoli
  • "Katomkai": stukjes gekookte kip met rijst
  • "Yam Nu": kleine stukjes gekookt rundvlees klaargemaakt met limoen, selder, rauw ui en pittige kruiden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetcultuur: ThailandDe Thaise eetcultuur is zeer specifiek. Thailand heeft veel zaken overgenomen uit andere culturen, maar het nieuwe resul…
Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai)Thais koken: Soepen (Tom Yam Kung & Tom Ka Kai)Thailand staat bekend om haar fantastische keuken. In dit artikel staan recepten voor twee heerlijke en bekende Thaise s…
Thais koken: Ingrediënten in de Thaise keukenThais koken: Ingrediënten in de Thaise keukenDe Thaise keuken staat bekend om zijn heerlijke gerechten. Veel mensen willen daarom thuis zelf Thais koken. Er zijn vee…
Waarom zijn Thaise vrouwen zo slank?Waarom zijn Thaise vrouwen zo slank?Thaise vrouwen zijn rank, slank en strak en blijven dat hun hele leven. Ze kunnen eten wat ze willen, zonder een grammet…
Hete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjesHete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjesHete Thaise kipsalade en Thaise maiskoekjes. Ze vormen vaak het begin van een Thaise maaltijd of worden bij een diner ge…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Thaise_keuken, bezocht op 07/09/2015.

Reageer op het artikel "Thailand reizen: eten en drinken uit de Thaise keuken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Thailand reizen
Schrijf mee!