InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > La dolce vita, recepten voor een Italiaans leven

La dolce vita, recepten voor een Italiaans leven

La dolce vita, recepten voor een Italiaans leven La dolce vita is het nieuwe kookboek van Tessa Kiros. Een kookboek boordevol met nostalgische plaatjes, mooie Italiaanse recepten en sapientes (wijze woorden). Recepten zoals die vooral vroeger door de echte Italiaanse huisvrouw werden gemaakt. Het mooie kijk- en kookboek is een ode aan alle moederfiguren in het leven van de schrijfster en vooral aan haar schoonmoeder Wilma. Dit soort huisvrouwen is een uitstervend ras, maar ze hebben wel voor een schat aan inspiratie gezorgd.

Het drukke leven van de huisvrouw van vroeger

Tegenwoordig is "huisvrouw zijn" bijna de sluitpost van het vrouwelijk bestaan. Veel te druk met andere dingen in een hectische tijd, die stomweg om multi-tasking vraagt. Maar vroeger was het voeren van een huishouden bijna ambachtelijk, zeer zeker ook in Italië. Deze vrouwen hadden ook een weekindeling: wasdag op maandag, strijkdag op dinsdag, herstel- en naaidag op woensdag, marktdag op donderdag, schoonmaakdag op vrijdag, bakdag op zaterdag en hèhè... rustdag op zondag. Ze deden gewoon wat ze moesten doen, met opofferingsgezindheid en met liefde. Hun recepten, ervaringen en wijsheden vormen het legaat en de inspiratie, waarop het kookboek La dolce vita is gebaseerd. De prachtige nostalgische foto's in het boek zorgen ervoor dat dit boek veel meer is dan een kookboek en ook de weg naar het hart van minder gepassioneerde kooksters zal weten te vinden. Wel voor iedereen met een passie voor de italianitá.

La dolce vita; recepten voor een Italiaans leven

La dolce vita van Tessa Kiros verscheen in november 2012 bij Uitgeverij Terra, ISBN 9 789089 895547. Het boek omvat een selectie van authentieke recepten van Italiaanse mama's en weetjes en tips over eten, tafel en huis die nou net dat verschil maken om beter voor de dag te komen. Een wijs woord is ook altijd welkom. In het boek zijn talrijke (volks)wijsheden (sapientes) opgenomen. "Laat je een mes vallen, dan komt er een man op bezoek. Laat je een vork vallen, dan komt er een vrouw op bezoek". 't Is maar dat je het weet. Een goede huisvrouw laat natuurlijk geen steekje vallen, laat staan een mes of een vork.

Het boek bestaat uit de volgende tien hoofdstukken:
  1. Linnen. Een lesje over hoe je lakens vouwt. Huisvrouwentrucjes om ze met verschillende kleuren linten uit elkaar te houden. En hoe je ze fris houdt met linnenwater of jasmijnslingers.
  2. De Provisiekast. Dit hoofdstuk gaat over ingemaakte groenten, het zelf maken van limoncello en basilicumlikeur, diverse zouten, marmelades, jams en geparfumeerde suikers. En passant kom je o.a. aan de weet dat je met melk op een doek je leren schoenen kunt schoonmaken en oppoetsen.
  3. De Broodoven. Ciabatta, Pools bladerdeeg, diverse pizza's en donzelle. "Eerst verdienen, dan ernaar verlangen" decreteert een sapiente in dit hoofdstuk. Logisch toch: wat je niet bakt, kun je ook niet opeten.
  4. De Snack trommel. Het gaat hier om de bijzondere antipasta die een waarachtige casalinga Italiana (Italiaanse huisvrouw) op tafel weet te toveren. Soms komt er ook bloesem bij kijken, zoals in de Omelet met bloesem en de Gefrituurde Acaciabloesem.
  5. De Groentetuin. Diverse soepen zoals Artisjoksoep met munt en Herfstgroentesoep. Diverse salades en aardappelgerechten. Beeldige romantische plaatjes erbij!
  6. Het Strand. In dit hoofdstuk wordt de pastapot besproken, waarschijnlijk omdat pasta snel klaar is als je na een mooie stranddag thuiskomt?! Zo gemakkelijk kom je echter ook met pasta niet weg, want je moet je wel degelijk aan de regels houden: de preciese pastaregels. Het fijne van pasta is dat het goed uitdeelt. Zo is het recept van de Siciliaanse Pasta al Forno "genoeg voor de hele buurt".
  7. De Eetkamer - Gevogelte en Konijn. Kipciabatta met veldsla, pecorino en hazelnootsalade; geroosterd konijn met druiven of bijvoorbeeld een gevuld parelhoen. Natuurlijk allemaal erg lekker. Als je te gulzig wordt en de hik krijgt kun je daar weer vanaf komen met een mix van 1 theelepel azijn en 1 theelepel suiker (sapiente).
  8. De Eetkamer - Vlees. Recepten met lamsvlees, gehaktballetjes, gevulde uien, varkensschenkel met appels. Die grote, rode uien vul je met rundergehakt en tomatenblokjes met citroensap en peterselie. Dat laatste is een heerlijk recept van de moeder van Tessa Kiros.
  9. De Eetkamer - Vis. Hier komt de visliefhebber volop aan zijn trekken. Een curieus recept erbij: Vis in een fles. Een methode om vis te bereiden, zonder dat het huis onwelriekend wordt. Terwijl de vis aan de kook raakt, lees je lekker verder in het nostalgische kookboek en leer je o.a. dat parels mooi blijven als je ze in magnesiumpoeder bewaart en dat de kleuren van je tapijt opknappen, als je het met kropsla boent.
  10. De Suikerpot. Rozenkoekjes, lavendelkoekjes, torta mimosa, citroenkoekjes met viooltjes: onverbloemde delicatessen. Maar bijvoorbeeld ook appeltaart en marmeladetaart. En nog veel meer. Een waardig zoet besluit van La dolce vita.
Gerelateerde artikelen
Ciao Bella, De smaak van VenetiëCiao Bella, De smaak van VenetiëCiao Bella, De smaak van Venetië, is een sfeervol en smaakvol kookboek van Tessa Kiros. De Nederlandse uitgave verscheen…
Kleding: Dolce en GabbanaKleding: Dolce en GabbanaDolce & Gabbana is een Italiaans modehuis. De ontwerpen worden gedragen door sterren als Jennifer Lopez, Gisele Bundchen…
Koffiecapsules en koffieapparaten van Lavazza a modo mioKoffiecapsules en koffieapparaten van Lavazza a modo mioLavazza a modo mio is een manier van koffie bereiden, vergelijkbaar met Nespresso en Dolce Gusto. Met de speciale Lavazz…
Dolce&Gabbana, mode, accesoires en parfums voor sterrenDolce&Gabbana, mode, accesoires en parfums voor sterrenDolce&Gabbane kleding, schoenen en tassen, en parfums. Het uitgangspunt van de ontwerpers Domenico Dolce (1958 geboren t…
Dolce Gusto of Nespresso?Dolce Gusto of Nespresso?Dolce Gusto en Nespresso zijn twee zeer populaire koffieproducten. Er zijn veel overeenkomsten: beide zijn ontwikkeld do…

Reageer op het artikel "La dolce vita, recepten voor een Italiaans leven"

Infoteur: Plato
Laatste update: 30-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!