InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Buon Appetito - Tiramisù & Panna Cotta

Buon Appetito - Tiramisù & Panna Cotta

Italiaans eten is een lust voor het leven. Authentieke Italiaanse recepten zijn simpel, lekker, en makkelijk klaar te maken. Hieronder vind je een recept voor Tiramisù & Panna Cotta. Tiramisù en Panna Cotta zijn authentieke Italiaanse toetjes.

Tiramisù

Ingrediënten

De volgende ingrediënten zijn op basis van acht personen, en het zal ongeveer veertig minuten in beslag nemen.
  • Cacao poeder
  • Zwarte koffie
  • Een Chocolade reep (puur)
  • 500 gram mascarpone
  • Zes eieren
  • 120 gram suiker + twee thee lepels voor de koffie
  • 400 gram lange vingers
  • Amaretto disaronno of Rum

Voorbereiding

  1. Zet allereerst een grote pot koffie, om de lange vingers in te dopen.
  2. Giet de koffie in een schotel.
  3. Meng de koffie met een scheutje Amaretto of Rum naar smaak (het kan ook zonder alcohol).
  4. Voeg twee thee lepels suiker aan de koffie.
  5. Klop het eigeel van de eieren in een schotel, met 60 gram suiker erin, totdat het eigeel helder en romig is.
  6. Giet nu de mascarpone in een schotel, en klop de mascarpone totdat het helder wordt zonder klodders. Al kloppend voeg je het eigeel aan de mascarpone.
  7. Klop nu het eiwit, met een beetje zout erin, en voeg de rest van de suiker aan het eiwit.
  8. Nadat het eiwit geklopt is, voeg je het met een houten pollepel langzamerhand aan de mascarpone, nu is de crème voor de tiramisù klaar.
  9. Doop nu de lange vingers in de koffie.
  10. Leg in een schotel de eerste laag lange vingers.
  11. Smeer op de eerste laag lange vingers, de mascarpone crème. Smeer de creme goed over de lange vingers.
  12. Gebruik een zeef om de crème te bedekken met cacao poeder.
  13. Leg nu een tweede laag lange vingers. Als je de eerste laag horizontaal hebt gelegd, leg dan de tweede laag verticaal of vice versa.
  14. Smeer de tweede laag lange vingers met de mascarpone crème.
  15. Bedek nu ook de crème met cacao poeder.
  16. Rasp nu over de schotel de pure chocolade, totdat het helemaal bedekt is met geraspte chocolade.
  17. Bedek de schotel met aluminium folie, en zet de tiramisù tenminste drie tot vier uur in de koelkast.

Belangrijk: omdat de eieren niet worden gebakken of gekookt, is het belangrijk om zeker te zijn dat de eieren vers zijn, om gezondheidsproblemen te vermijden.

Tiramisù in het Italiaans betekent: Trek mij omhoog, dit omdat er alcohol inzit. Het is dus zeker een goede tip, om er een lekker glaasje rum of whiskey bij te serveren, om zo de smaak van de tiramisù te optimaliseren, en het Italiaanse culinair op z'n Italiaans te beleven.

Panna Cotta

De volgende ingrediënten zijn op basis van vier personen, en het zal ongeveer zestig minuten in beslag nemen.

Ingrediënten

  • 500 ml slagroom
  • Een vanillestokje
  • 1,5 eetlepel vanillepudding poeder
  • Halve citroen
  • Vier stenen bakjes

Voorbereiding

  1. Breek het vanillestokje doormidden en doe dit samen met de slagroom in een diepe pan.
  2. Rasp nu wat citroenrasp van de citroen, en voeg dit bij de slagroom.
  3. Zet de pan nu op een laag vuurtje voor ongeveer vijf minuten. Het is belangrijk om regelmatig te roeren.
  4. Wanneer de slagroom warm is, voeg je de vanillepudding poeder aan de slagroom.
  5. Zet nu het vuur iets hoger, en roer constant totdat de slagroom langzaam begint te koken.
  6. Wanneer de slagroom begint te koken, haal je de pan direct van het vuur.
  7. Haal de vanille stokjes uit de room, en laat de room voor ongeveer vijf minuten afkoelen.
  8. Blijf tijdens het afkoelen regelmatig roeren.
  9. Maak nu de stenen bakjes nat, en schenk de room in de stenen bakjes.
  10. Laat de Panna cotta nu ongeveer dertig minuten afkoelen.
  11. Zet de stenen bakjes in de koelkast.
  12. Wanneer de Panna cotta opgestijfd is, is het klaar om geserveerd te worden.

Tip : om nog meer smaak toe te voegen aan de Panna cotta, zou je er een lekkere vruchten siroop overheen kunnen doen, of verse frambozen en aardbeien toe kunnen voegen.

De Panna cotta is een authentiek Italiaans toetje uit Piemonte, en is zeker één van de makkelijkste en lekkerste Italiaanse toetjes om te maken.

Zoals ze in het Italiaans zeggen: Buon Appetito ed Arrivederci.
© 2012 - 2018 Mattania, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is tiramisu?Wat is tiramisu?Tiramisu is een dessert dat pas in 1980 voor het eerst in kookboeken stond. Het is een heerlijk dessert dat niet moeilij…
Panna Cotta, een Italiaans desertPanna Cotta, een Italiaans desertPanna cotta is een typisch Italiaans dessert op basis van room. Letterlijk betekent het gekookte room en eigenlijk is he…
Tiramisu: Italiaans dessertTiramisu: Italiaans dessertVan oorsprong is tiramisu een Italiaans dessert. Het dessert bestaat uit biscuits gedoopt in koffie met sterke drank, ee…
Tiramisu met frambozenTiramisu met frambozenVoor de liefhebber van tiramisu volgt hier een lekkere en frisse variant. Tiramisu met frambozen. De zachte smaak van ma…
Recept: chique chocoladetaartZoek je een makkelijk recept voor een chique chocoladetaart, dan is dit het juiste recept! Qua vullingen zijn er veel co…

Reageer op het artikel "Buon Appetito - Tiramisù & Panna Cotta"

Infoteur: Mattania
Gepubliceerd: 29-10-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!