InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bier, de gezonde dorstlesser

Bier, de gezonde dorstlesser

In de Middeleeuwen beschouwde de grote geneesheer Paracelsus bier als een remedie met wonderbaarlijke uitwerkingen. In de loop der eeuwen hebben talrijke artsen en voedingsspecialisten studies gewijd aan bier en hun mening is gelijk: bier is een natuurlijk, gezond en zuiver product. Door het hoge watergehalte en de licht bittere hopsmaak is een frisse pint bier een uitstekende en gezonde dorstlesser, mits het geen cholesterol bevat. Cholesterol gezien als scheikundige structuur, want het lichaam maakt zelf ook cholesterol aan. Bier scoort heel goed, het bevat ethanol en andere stoffen die de synthese van goede cholesterol in de lever bevorderen. Dus wie, zonder overdrijven, regelmatig een paar pintjes drinkt minder kans maakt op hartaandoeningen.

In bier zit geen vet, vetstoffen of suiker, buiten een aantal bruine bieren, en zelfs de plantaardige eiwitstoffen zijn gering. Bier bevat daarentegen krachtgevende koolhydraten in de vorm van suikers, maltose en glucose, die voortkomen van de gerst. Het is tevens rijk aan oplosbare vitaminen B1, B3 en B6 en bevat mineralen als kalium, fosfor, calcium, magnesium en ijzer.

Sommige tafelbieren en zure bieren bevatten zoetstoffen als sacharine, maar dat wordt op het etiket vermeld.

Waarom bier gezond is

  • Doordat bier arm is aan zout, maar rijk aan kaliumcarbonaat bevordert het het urineren.
  • Het is goed voor de spijsvertering door het bruisend karakter
  • Pils kan in sommige gevallen maagstoornissen oplossen.
  • Volgens studies verbetert bier de functies van de lever en de ingewanden
  • Het stimuleert de stofwisseling.
  • Bier heeft een kalmerende invloed op de zenuwen, er zit het natuurlijke bestanddeel lupuline in hop,
  • Het kan een weldoende uitwerking hebben bij personen die aan een huidziekte lijden.

Schenken en bewaren van bier

Bier moet geschonken worden volgens de regels van de kunst, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen dorstlessende en degustatiebieren. Dit zijn bieren die je echt moet proeven, degustatie betekent proeven.
Bewaar een voorraad bier in fles bij voorkeur in een koele donkere kelder met een temperatuur tussen 4 en 10˚C.
Bier bederft niet, maar let toch op de houdbaarheidsdatum en gebruik het bier binnen een periode van 6 maanden na aankoop.
Zet bieren een paar uur voor het schenken in de koelkast bij een temperatuur tussen 2 en 4˚C (pilsbieren) en bewaar degustatiebier of speciaalbier tussen 6 en 8˚C. Zware degustatiebieren smaken het lekkerst bij een drinktemperatuur tussen 8 en 12˚C.

Bieren die op kurken stop zijn getrokken, bewaart u het best horizontaal. Flessen met een kroonkurk kunnen zowel verticaal als horizontaal bewaard worden.

Het juiste glas

  • Bierglazen moeten helder en vetvrij gehouden worden.
  • Bewaar de glazen niet in de keuken en stop ze niet in de vaatwasser.
  • Een kleine vetaanslag op het glas beïnvloedt de schuim- en smaakkwaliteit van het bier.
  • Maak het glas schoon met koud water waarin wat ontvettend detergent opgelost is en gebruik daarbij een borstel of de handen. Spoel altijd zorgvuldig na onder de koude kraan.
  • Houd het glas naar het licht toe en kijk of het water er mooi egaal afloopt. Zijn er nog droge ‘eilandjes’, betekent dat er vetvlekken zijn.
  • Gebruik voor het drogen van bierglazen een synthetisch zeemvel of een linnen vaatdoek die niet pluist.
  • Dorstlessende bieren kunnen in omgespoelde, niet afgedroogde glazen worden geschonken, voor degustatiebieren moet het glas helemaal droog zijn.
  • Schenk bier in de originele speciaal daarvoor ontworpen glazen. Fruitbieren worden het best geschonken in hoge fluitglazen op voet.
  • Bij een gastronomische maaltijd met bier is het aan te raden de biersoort te schenken die in de maaltijd wordt gebruikt, alhoewel dat aan je eigen smaak ligt.
Gerelateerde artikelen
De verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholDe verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholBavaria heeft een lange geschiedenis, het merk bestaat al sinds 1719. Het gaat goed met de alcoholvrije biermarkt, produ…
Wat zit er in bierWat zit er in bierWat zit er eigenlijk allemaal in bier? Is bier bijvoorbeeld ook gezond? Een koud biertje op een warme dag is voor veel m…
Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateIs bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateWat smaakt er op een zonnige zomerdag beter dan een frisse pint bier? In bier proef je de natuurlijke smaak van sommige…

Reageer op het artikel "Bier, de gezonde dorstlesser"

Reacties

Gijsje van Hout, 03-11-2008 20:00 #2
Hallo, ik ben voor een cliënt van mij aan het uitzoeken of "trappist" meer cholesterol bevat dan "blond" bier. Ik had dus echt niet verwacht dat bier zo gezond zou zijn. Ik ga nu dus verder met mijn onderzoek gericht op op het verminderen van het cholesterolegehalte in het bloed! Reactie infoteur, 05-11-2008
Succes met het onderzoek!

Groetjes, Jootje

Patrick Kroon, 13-09-2007 20:02 #1
Ik vind dit artikel erg intersant voor mijn bierboek. Dus het komt er in te staan. natuurlijk met de bron van jullie site natuurlijk.

Met vriendelijke groeten van een bierengenieter uit Waalwijk van,
Patrick Kroon. :-)

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-09-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 2
Schrijf mee!