InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Duitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteit

Duitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteit

Duitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteit In Duitsland worden al eeuwenlang druiven aangeplant op de oevers van de Moezel en de Rijn. Er komen hele goede wijnen uit deze gebieden. Maar ook andere streken in Duitsland zijn bekend om hun uitstekende wijnen, zowel witte als rode wijn. Op warme zomeravonden is een glas riesling beslist aan te bevelen, terwijl bij een lekker etentje een Pinot noir meestal een goede keuze is. In het traditionele Duitsland weet men een goed glas wijn nog steeds te waarderen en deze kennis kunnen we gebruiken om zelf Duitse wijn te kopen.

Geschiedenis

Duitsland is een land van tradities en al ruim 2000 jaar geleden zijn de Romeinen begonnen met de wijnbouw in Duitsland. Het is allemaal begonnen op de hellingen van het Moezeldal en langs de oevers van de Rijn. Na de val van het Romeinse rijk werd de wijnproductie overgenomen door de kloosters. De Duitse wijnbouw bestaat uit ruim 100.000 hectare. Kenmerkend is dat de Duitse wijnbouwers altijd hebben vastgehouden aan het verbouwen van inheemse druivenrassen, zowel de oorspronkelijke als de gekruiste rassen. Alhoewel bij de meeste mensen de witte wijnen het meest bekend zijn is het toch van belang te weten dat thans één op de drie flessen rode wijn wordt geproduceerd. Vanuit Duitsland kennen we ook de traditie van de wijnfeesten die in het najaar gehouden worden in het gehele gebied rondom de Rijn en de Moezel. Maar zelfs in dorpen en steden waar geen wijnrank kan groeien kent men Weinfest met praalwagens en het kiezen van een wijnkoningin. Het is prachtig om eens een wijnfeest van dichtbij mee te maken.

Druivenrassen

Enige druivenrassen die in Duitsland worden geplant zijn:
  • Riesling
  • Müller-Thürgau
  • Pinot noir
  • Dornfelder
  • Silvaner
  • Bacchus
  • Portugieser

Kwaliteit

Duitsland kent een geheel eigen systeem om de kwaliteit van de wijn aan te duiden en het kan daarom soms lastig zijn om een etiket goed te lezen. De aanduidingen zijn als volgt:
  • Deutscher Tafelwein
  • Landwein is wijn uit twintig aangewezen streken
  • Qba. Dit is Qualitätswein uit bepaalde streken
  • QmP. Dit is qualitätswein met een predicaat. Deze kwaliteit bestaat uit zes onderklassen waarvan het kwaliteitsniveau bepaald wordt door de rijpheid van de druiven.

Dit valt dan weer onder te verdelen in:
  • Kabinett; licht en droog
  • Spätlese; late oogst
  • Auslese; volrijpe druiven
  • Beerenauslee; speciaal geselecteerde overrijpe druiven
  • Trockenbeerenauslee; druiven die zijn aangetast door edele rotting
  • Eiswein; voor Eiswijn worden de druiven in bevroren toestand geplukt en ook geperst.

Daarnaast kennen we nog de aanduiding:
  • Classic dan spreken we van een betere droge wijn.
  • Selecction; dan hebben we te maken met een superieure droge wijn, waarbij de wijn een kwaliteitskeuring heeft ondergaan

Wijnstreken met diverse soorten wijnen

  • Mosel-Saar-Ruwer
  • Rheingau
  • Rheinhessen
  • Pfalz
  • Ahr
  • Franken

Mosel-Saar-Ruwer

Deze streek staat bekend om zijn witte wijnen. De wijngaarden liggen langs de rivier de Moezel, de Saar en de Ruwer. Het is een liefelijk gebied.

Riesling

Een heerlijke frisse witte wijn uit dit gebied is de Riesling. Er is in het gebied van Mosel Saar-Ruwer 5000 hectare wijngaard alleen beplant met de Riesling druif. Hiermee is het gebied het grootste riesling producerend gebied ter wereld.

Rheingau

90% van de totale wijngaarden in dit gebied liggen op de westelijke oevers van de Rijn. De Spätburgunder is van goede kwaliteit. Er zijn ook stevige rode wijnen te vinden in deze streek.

Rheinhessen

Steeds meer producenten in deze streek stappen over op de productie van biologische wijnen. In het noorden van dit gebied vinden we veel Pinot noir. De beste wijnen komen uit het oosten van deze regio.

Pfalz

Dit is bijna de grootste wijnregio van Duitsland en gelegen tegen hoge heuvels. Er heerst hier een mooi droog en warm klimaat. De bekende Duitse Wijnroute brengt je hier langs mooie wijndorpen in dit gebied. Er worden meest witte wijnen geproduceerd maar in het zuiden vinden we ook de Pinot Noir.

Ahrdal

In het Ahrdal worden zowel de Pinot noir als de Portugieser verbouwd. Men ken hier al een lange traditie waarbij de oude gebruiken in ere gehouden worden. Zo begint men al met Pinksteren met een wijnmarkt en is er in Juli een Bourgondisch feest terwijl in september de wijnfeesten gehouden worden. Walporzheim en Ahrweiler zijn bekendee plaatsen waar men op een Weingut de kelders kan bezichtigen en ook direct de wijnen kan kopen.

Franken

Het is het gebied van de Silvaner druif en de Müller-Thurgau. Dit wijngebied wordt in het noorden begrensd door de Rhön, in het oosten door het Steigerwald en in het zuiden door het Tauberdal. De belangrijkste stad is Würzburg. 80% van de wijnen uit deze streek zijn witte wijnen. Ook hier zijn de kelders te bezichtigen en zijn prachtige tochten te maken langs de wijndorpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijn: Duitse witte wijn, Rheinhessen, LiebfraumilchAls wij langs de Rijn gaan in zuidwaartse richting, belanden we in Rheinhessen. Dit gebied bestrijkt een slordige drieho…
Wijnklassificatie in DuitslandWijnklassificatie in DuitslandDuitsland heeft, samen met Oostenrijk, de strengste regels wat betreft de productie van kwaliteitswijnen. Deze regels di…
Nederlandse wijnen in opmarsNederlandse wijnen in opmarsHeeft goede wijn hoge heuvels nodig en een warm klimaat? Welnee, ook in gematigde streken kan uitstekende wijn geproduce…
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Wijn uit Californië - fris, fruitig en voordeligWijn uit Californië - fris, fruitig en voordeligDe Amerikaanse staat Californië is een van de beroemdste wijngebieden ter wereld. De wijnen uit deze wijnstreek staan be…
Bronnen en referenties
  • De nieuwe Wijngids
  • Gall&Gall

Reageer op het artikel "Duitse wijnen zijn aangenaam in prijs en kwaliteit"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-08-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijnen kopen
Schrijf mee!