InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijnen kopen uit Italië biedt goede kwaliteit

Wijnen kopen uit Italië biedt goede kwaliteit

Wijnen kopen uit Italië biedt goede kwaliteit Italië werd door de Grieken al genoemd als het land van de wijn. Dit is nog steeds het geval. Er zijn talloze wijngaarden van noord tot zuid en de wijnproductie is de laatste jaren sterk gestegen. Wat denken we van een heerlijke chianti 's avonds op het terras? Wie door Italië reist kan zelf kennis maken met de wijngaarden. Na de vakantie kan je dan bij de slijter je geliefde wijn terug vinden en ook op een Nederlands terras smaakt een glaasje Italiaanse wijn uitstekend.

Italië als wijnproducent

Al in de zesde eeuw voor Christus werd door de Grieken de wijnbouw in Italië geïntroduceerd. Wijn was dan ook al snel de volksdrank voor de Italianen. De Etrusken brachten de druivenstokken van het zuiden naar het noorden. We weten dat Julius Caesar een groot liefhebber van wijnen was. Na de val van het Romeinse rijk raakte de wijnbouw wat vergeten maar verdween niet helemaal. Ook omdat de Kerk wijn nodig had voor de kerkdiensten moesten de kloosterlingen op bevel van Kerel de Grote wijngaarden aanleggen. De wijnen die werden geproduceerd waren vooral voor zieken en behoeftigen omdat men vroeger ook al geneeskrachtige waarde toekende aan wijn. Tijdens de Middeleeuwen en de vroege Renaissance werd er steeds meer wijn gedronken. Het ging n.l. steeds beter met de economie waarbij Genua de exporthaven werd. Steden als Florence en Venetië kwamen tot grote bloei. Onder invloed van verdere kennis van de wetenschap werd de kwaliteit van de wijn verbeterd. Aan het begin van de twintigste eeuw ontstonden wijncoöperaties ofwel de cantina sociale. Deze coöperaties hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkelingen van de wijnbouw. De wijnwet van 1716 voor Toscane schijnt een van de oudste wijnwetten ter wereld te zijn. In 1963 heeft Italië een nieuwe wijnwetgeving gekregen. Het klimaat van Italië leent zich van Noord tot Zuid voor de aanplant van druiven en het is dan ook niet te verwonderen dat Italië de grootste wijnexporteur van de wereld is. Italië produceert per jaar zestig miljoen hectoliter aan wijn. Overal ziet men wijnranken aangeplant en soms nog volgens eeuwenoud gebruik naast olijfbomen. Ook wordt veel Italiaanse wijn naar Frankrijk geëxporteerd hetgeen men niet zou verwachten. Italiaanse wijnen worden daar gebruikt om te worden gedistilleerd.

Druivenrassen in Italië

Er zijn veel verschillende druivenrassen in Italië waarbij we kunnen denken aan:
  • fiano
  • malvasia (een van de oudste druivensoorten van Italië)
  • muscat
  • pinot blanc
  • cabernet sauvignon
  • merlot
  • verdicchio (bekende witte wijn)
  • barbera
  • sangiovese is samen met de nebbiolo de nobelste en meest aangeplante druivensoort in Italië.

Kwaliteit van wijnen uit Italië

Italië heeft van oudsher een zoete wijntraditie. Denk aan de Valpolicella en de Marsala. De Italiaanse Overheid heeft de laatste jaren maatregelen getroffen om de productie van goede middenklasse wijnen te bevorderen. De classificatie in Italië is:
  • Vino da tavola. Heel gemakkelijk is dat alle wijn die niet in de volgende categorieën valt is de tafelwijn die meestal uit verschillende druivensoorten is samengesteld.
  • Idicazione Geografica Tipica hierbij gaat het om wijn uit een specifiek omschreven gebied.
  • Denominazione di Origine Controllata is kwaliteitswijn met gecontroleerde aanduiding van de herkomst. Ruim 15% van alle wijnen die in Italië worden geproduceerd behoort hiertoe.
  • Denominazione di Origine Controllata e Garantita is kwaliteitswijn met gecontroleerde en gegarandeerde herkomst. Deze aanduiding garandeert de superieure kwaliteit van de wijn. Deze wijnen krijgen een staatszegel op de fles.

Aanduidingen

Dan kennen we nog de aanduidingen riserva, classico en superiore. Classico is bijv. de Chianti die uit het oorspronkelijk gebied komt. Riserva wil zeggen dat er een langere lagertijd is geweest die voor ieder gebied weer anders is. Is het een superiora dan hebben we te maken met een wijn van hogere kwaliteit dan de meeste andere wijnen uit dat gebied hebben.

Wijngebieden in Italië

De drie grote wijngebieden zijn:
  • Veneto
  • Toscane
  • Sicilië

Deze zijn weer onder te verdelen in:

Noordelijk Italië

  • Piëmonte. De nebbiolo is de blauwe druif die gebruikt wordt voor Barolo en Barbaresco. Piëmonte levert ook de Asti spumante. Dit is een zoete mousserende wijn gemaakt van muskaatdruiven.
  • Ligurië kent de Cinque-terra.
  • Bolzano. Ten zuiden van Bolzano komt de Valpollicella en Bardolino voor. De schiava en de tocai druif (niet verwarren met de Hongaarse) zijn hier bekend

Midden-Italië met de Lambrusco

  • Emiglia Romagna levert de lambrusco.
  • Sienna en Florence. Ook uit Toscane komt de beroemde witte wijn de Vernaccia di San Gimignano.
  • Orvieto levert droge en licht zoete witte wijnen. De Verdicchio komt iets zuidelijker vandaan

Chianti

Een aparte vermelding verdient de Chianti. Wanneer er op het etiket een haantje staat dan is de wijn uit het centrum van het gebied afkomstig. Chianti is een rode wijn die altijd afkomstig is uit het Chiantigebied in Toscane. In Nederland wordt deze wijn vaak gedronken.

Het Zuiden

  • Campania geeft steeds betere wijnen.
  • Napels kent de Lacrima Christi (tranen van Christus). Dit zijn rode en witte wijnen die geproduceerd worden op de hellingen van de Vesuvius.
  • Van Sicilië kennen we de zoete marsala wat een dessertwijn is. Daarnaast worden er ook rode wijnen geproduceerd.

Serveren van goede Italiaanse wijn

Witte tafelwijnen worden gekoeld gedronken bij een temperatuur tussen de zes en tien graden Celsius. Eenvoudige rode tafelwijnen kan men in de zomer ook gekoeld drinken bij een temperatuur tussen de acht en tien graden Celsius. Ook de betere witte wijnen drinkt men bij zelfde temperatuur. Echter de rode wijnen met een D.O.C. of een D.O.C.G. kwaliteit drinken we op kamertemperatuur. Meestal drink je de wijn in de zomer wel iets koeler dan in de winter. Probeer de rode wijnen wel enige tijd voor het serveren vast te ontkurken. De wat zwaardere wijnen kan men het best eerst overschenken in een karaf (decanteren) zodat het bezinksel niet in de wijn kan komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijn uit ToscaneWijn uit ToscaneToscane is een zeer bekende wijnregio in Italië. Sinds de 13e eeuw wordt daar wijn verbouwd. De regio heeft een zeer gun…
Wijnklassificatie in ItaliëItalië kent net als Frankrijk vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Vino a Denominazione di Origine C…
Een inleiding tot de Chianti wijnenEen inleiding tot de Chianti wijnenDe Chianti streek in Toscane strekt zich uit tussen Firenze en Siena en is verdeeld over 8 gemeenten. De wereldberoemde…
De smaak van rode wijn: fruitige, rijpe en volle wijnsoortenDe smaak van rode wijn: fruitige, rijpe en volle wijnsoortenAls volleerde Bourgondiërs drinken we al eens gaarne een glas rode wijn. Een sappig biefstukje of aangenaam gezelschap,…
De beste wijngebieden ter wereldDe beste wijngebieden ter wereldVoor velen, zeker voor Europeanen, is Frankrijk het bekendste wijnland ter wereld en de Fransen hebben door de jaren hee…
Bronnen en referenties
  • De nieuwe wijngids
  • Gall&Gall

Reageer op het artikel "Wijnen kopen uit Italië biedt goede kwaliteit"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-11-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijnen kopen
Schrijf mee!