InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijnen kopen uit Spanje kan ook in Nederland

Wijnen kopen uit Spanje kan ook in Nederland

Wijnen kopen uit Spanje kan ook in Nederland Spaanse wijnen worden veel gedronken en niet alleen in Spanje maar ook in Nederland. Spanje levert wijnen van goede kwaliteit en voor betaalbare prijzen. Uit welke streken zijn deze wijnen afkomstig en waarop moeten we letten bij het kopen van een Spaans wijntje? De wijnbouw in Spanje bestaat al van vóór onze jaartelling. Modernisering van het hele productieproces heeft plaats gevonden sedert de aansluiting van Spanje bij de EU. Spanje produceert in 2019 per jaar 3 miljard liter wijn.

Spanje als wijnproducent

Spanje staat op de derde plaats als producent van wijnen. De wijnbouw in Spanje dateert al van vóór onze jaartelling. Immers in dit land er is voldoende zon om de druiven te laten rijpen. Na de dood van Franco in 1975 is men gestart met het moderniseren van de wijnbouw en sedert 1986 toen Spanje lid werd van de EU kwam het gebruik van moderne technieken in een stroomversnelling geraakt. Dit als gevolg van subsidies die men ontving. Men produceert hier per jaar 3 miljard liter wijn. De houten vaten die van oudsher gebruikt werden zijn meestal vervangen door roestvrij staal. De lange vatrijping wordt minder toegepast. Men kiest nu voor koude gisting en vroege botteling. Alleen voor traditionele topwijnen wordt een uitzondering gemaakt. Spanje is een land met verschillende klimaten. Daarom zijn er ook zoveel verschillende wijnen. We kunnen denken aan de droge witte wijnen uit Atlantische streken tot de zware rode wijnen uit het zuiden. Ruimte is er voldoende in Spanje en dus zijn er grote wijngaarden. Echter het droge klimaat zorgt soms voor lagere rendementen. De verwachting bestaat dat Spanje binnen Europa maar ook daarbuiten de grote leverancier zal worden voor budgetwijnen. Ook Bio wijnen zijn ook in Spanje in opmars. Bodegas Torres zijn belangrijke wijnhuizen en we kennen allemaal de Sangre de Toro als stevige rode wijn die gemaakt is van de garnacha en cariñena druif. Het oudste wijnhuis van Spanje is Chivite. Dit bestaat al sedert 1647.

Druivenrassen

In Spanje komen 6000 druivenrassen voor, maar slechts twintig zijn de belangrijkste. De garnacha is de meest voorkomende druif en daarna komt de tempranillo, cariñena en macabeo. Ook kennen we de albariñodruif en de verdejodruif in Rueda. Ook de airén druif en de palamino druiven zijn veel voorkomend. Ook hier hebben Cabernet Sauvignon, Merlot en Chardonnay bekendheid gekregen.

We moeten een onderscheid maken tussen

In Spanje wordt veel rode wijn gedronken maar er zijn ook een paar uitstekende witte wijnen te koop. Algemeen kan men stellen dat er een onderscheid gemaakt kan worden in:
  • Rode wijnen
  • Witte wijnen
  • Rosé of zoals men in Spanje zegt Rosado.

Rode wijnen

Spanje kent diverse streken waar de productie van wijnen van oudsher al bekend is. We denken hierbij aan:
  • Rioja
  • Navarra
  • La Mancha en Valdepeñas
  • Jumilla en Bullas
  • Valencia
  • Valdepeñas
  • Ribera del Duero

De kwaliteit is verschillend

De Spaanse rode wijn wordt onderscheiden in:
  • Crianza
  • Reserva
  • Gran reserva

Deze classificatie is dezelfde als in andere EU- landen. Vino de mesa is de tafelwijn terwijl vino comarcal streekwijn is die voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen. Vino de la tierra zijn landwijnen die te vergelijken zijn met de Franse vin de pays. Denominacion de origen (DO) is wat we in Frankrijk kennen als als appellation côntrolée. Daarnaast kennen we de Denominacion de origen calificada. Dit is de beste kwalificatie. Hiervan komen er ieder jaar meer op de markt. Ook in het duurdere segment produceert Spanje steeds meer wijnen. Voor de Crianza geldt dat ze twee jaar zijn gerijpt in de kelder waarvan zes maanden op vat. Voor de Reserva geldt drie jaar en de Gran reserva vijf jaar. Daarnaast kennen we nog de Joven dat is zeer jonge wijn die minder dan zes maanden op hout heeft gerijpt en soms zelfs helemaal niet.

Rioja

De streek Rioja in centraal Noord Spanje heeft een bergklimaat en brengt al eeuwenlang prettige wijnen voort. De wijngaarden liggen langs de oevers van de rivier de Ebro en het gebied is verdeeld in drie districten. Uit het warmste deel de Rioja Baja komen de wijnen met de kwaliteit DOC. Rioja wijnen worden beschouwd als de beste in de wereld. We kunnen denken aan namen als Mesa Mayor. Finca Labarca. Een lekkere Rioja wijn is bijvoorbeeld de Era Costana Tinto.

Navarra

Bij de Navarra wijnen denken we aan iets stevigere wijnen. Campo Nuevo Tempranillo wijn is erg goed en goedkoop. Christobal Colombo Tempranillo is een biologische wijn die in natuurvoedingswinkels verkocht wordt. Bekende wijnhuizen in dit gebied zijn Chivite, Gulbanzu en Ochoa.

La Mancha

De streek van La Mancha is in de zomer erg droog en heet.Hier ligt het grootste D.O. gebied ter wereld. De naam La Mancha is afkomstig van het Moorse woord Manxa. Hier rijpen de tempranillo druiven en een voorbeeld is de Cabballero de Mesasrubias. De Estola uit La Mancha is een wijn die ook in Spanje zelf veel gedronken wordt. De Dominio de Fontana is een Merlot die ook afkomstig is uit dit gebied. Wat te denken van een klinkende naam als Vina Temprana old vine Garnacha of een Torre Coronas.

Jumilla

De streek Jumilla levert steeds beter wijnen uit druiven als de monastrell, garnacha en Syrah. Hier vinden we de Bodega Olivares en ook Casa de la Ermita. Dit laatste bedrijf is erkend biologisch wijnbedrijf. Het is een niet zo groot gebied waar druiven groeien zoals: monastrel en syrah. Voor toeristen is het heel aardig om hier te zien hoe de wijn geproduceerd wordt en het is leuk om direct van de coöperatie de wijn te kopen.

Ribero del Duero

De duurste wijn van Spanje is afkomstig uit Ribera del Duero. Dit is een streek gelegen op ongeveer 100 kilometer ten noorden van Madrid waar mooie rode wijnen vandaan komen. Men gebruikt hier de tempranillodruif. De wijngaarden liggen op 750 meter boven de zeespiegel en men heeft hier te maken met hele hete zomers en extreem koude winters. Er zijn ongeveer 250 wijnhuizen te vinden in deze streek waarbij Vega Sicilia een van de meest bekende is.

Witte wijnen

De Witte wijnen uit Spanje zijn minder in aantal dan de rode wijnen. Toch zijn er een aantal zeer goede wijnen te koop. Er is witte Bio huiswijn uit La Mancha te koop bij de natuurwinkels in Nederland. Chardonnay komt uit Somontana. Uit Rueda in de provincie Valladolid komt een goede witte wijn van de druif verdejo en viura. Ook de Ovacion die verkrijgbaar is bij Gall&Gall komt uit de streek Rueda van de Bodegas Bajos.

Rosé wijnen

Uit La Mancha komen rosé wijnen zoals de Barcélo die te koop is bij Gall&Gall. Van de garnacha druif maakt men in Navarra ook een mooie Rosado. Ook uit de streek Rioja komen mooie fruitige Rosado's. Ook uit de streek Ribero del Duero komen Rosado's van zeer uitstekende kwaliteit die wat droger zijn.

Jerez

Een aparte vermelding verdient de sherry uit Jerez de la Frontera. Wie deze stad bezocht heeft zal op aantrekkelijke wijze tot de ontdekking komen dat veel merken sherry hier hun oorsprong hebben. We denken aan; Pedro Domecq, Sandeman en Osborne. De naam sherry is een Engelse verbastering van het woord Shirish en dit was de oude Moorse naam voor Jerez de la Frontera. Reeds in het jaar 31 na Chr. werd er sherry geëxporteerd vanuit Jerez naar Rome.

Cava

Wanneer men in de Penedés is zal men zeker een Cava bodega bezoeken. Men kan hier zelf zien hoe de cava wordt geproduceerd volgens de oude en traditionele methode. De Freixenet die al bestaat sedert 1889 is een voorbeeld van een goede cava die weliswaar de naam champagne niet mag dragen maar als mousserende wijn toch wereldberoemd is. Men produceert meer dan 200 miljoen flessen per jaar. Penedés is de beste wijnstreek van Spanje en naast de cava is de streek ook bekend om zijn rode en witte wijnen. Van oudsher wordt hier de moscatel druif verbouwd voor de zoete witte wijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rioja, veelzijdige Spaanse wijnRioja, veelzijdige Spaanse wijnSpanje is een populair wijnland. Alleen Italië en Frankrijk produceren jaarlijks meer wijn. Van de Spaanse wijnen is Rio…
Spaanse wijnen, geschiedenis algemeenSpaanse wijnen, geschiedenis algemeenIn Zuid Spanje bevinden zich de oudste wijngaarden van Europa. Ruim 3000 jaar geleden stichtten de Feniciers of Kathager…
Cava, een sprankelende wijn uit SpanjeCava, een sprankelende wijn uit SpanjeDeze Spaanse mousserende wijn wordt vooral geproduceerd in de Penedèsstreek, een wijngebied ten zuid-westen van Barcelon…
Cava: het Spaanse alternatief voor champagneCava: het Spaanse alternatief voor champagneVeel mensen vinden het heerlijk om tijdens de zomermaanden onder het genot van een koud glas met bubbels in de zon te zi…
Wijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneWijn: een overzicht van de wijnen van BourgogneDe Bourgogne is een streek waar heelwat wijngebieden verspreid liggen. De kwaliteit van de wijn hangt in grote mate af v…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Gall&Gall

Reageer op het artikel "Wijnen kopen uit Spanje kan ook in Nederland"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 12-04-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijnen kopen
Schrijf mee!