InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wat je nog niet wist over Port

Wat je nog niet wist over Port

IJs en Port

Typisch Portugees

Een typisch verfrissend Portugees mixdrankje: de zware zoetheid van Port, met de frisheid van tonic.

Port kan (en mag) zwemmen

Veel mensen weten al dat een flinke scheut Port over het vlees, voor een diep en verrassend aroma zorgt. Met name sterker smakend vlees zoals lam of varkenshaas wordt er nog weleens mee bewerkt. (NB: een Michelin-sterrenrestaurant dat beter zou moeten weten, combineerde onlangs Portsiroop met het uiterst dierkwellend geproduceerde ganzenlever. Bah, lezer, doet u dat maar níet na!). Maar voor de meer gewaagde smaak, hebben diverse koks en kookboekenmakers Port al uitgeprobeerd op vissoorten als kabeljauw en zalm. De grootste durfals mengen Port dan ook nog eens met de witte wijn die vis vanouds vergezelt.

Port monopolie

Een nationaal 'monopolie' op export, daarin mocht Port zich een lange tijd verheugen. Want Portugal exporteerde 250 jaar lang alleen maar Port, en geen andere wijnen. Nu pas beginnen de Portugese namen zich te roeren. Nieuwsgierig? Enkele namen zijn Touriga Nacional, Tinta Roriz/Arragones, of Touriga Francesa.

Portugal had de eerste 'appellation'

Toen de marktomstandigheden in de achttiende eeuw erg moeilijk werden voor de Portugese producenten, begonnen ze hun druivensapjes aan te lengen met bessensap of zelfs water. Markies de Pombal, destijds de dictator die Portugal bestuurde, zag de slechte naam voor Portugese dranken niet zitten, evenmin als de negatieve effecten op de belastinginkomsten. Allereerst nam hij zelf wat wijngaarden onder zijn veilige (?) hoede, ten tweede moderniseerde hij de exploitatie van de wijngaarden. Er kwam een prijsschaal in werking, gebaseerd op de kenmerken van de wijngaarden: aarde, hoogteligging, gradatie, locatie, ligging ten opzichte van de zon, regenval etcetera speelden mee. Het verschijnsel 'appellation' Frans? Nee dus. Al 190 jaar voor Frankrijk haar 'appellation'systeem ontwikkelde, had Portugal dat al gedaan.

Hele, hele oude...Port

Ooit de oudste dame ter wereld: de Franse Jeanne Calment. Haar recept (don't try this at home): chocolade, olljfolie, sigaretten en... Port. Haar leeftijd bij overlijden: 121 jaar.

Nog oudere Port

Dat is nog kinderspel vergeleken bij de 'leeftijd' van Port. Port is een van de oudste wijnen ter wereld, met een historie vanaf de zeventiende eeuw. Port komt uit de Douro-streek, en dat is dan weer de derde op rij in wijn producerende streken ter wereld. Het is dan ook een beschermd wijngebied.

Rood, wit, ruby, tawny..wat is wat?

Witte Port is hier te lande wat minder bekend dan rode. Nog wat minder bekend is het feit, dat droge witte Port bestaat. Bij de witte Port houdt het kleurverhaal hier op. Voor rood ligt het ingewikkelder. Er bestaan twee hoofdsoorten, te herkennen aan de kleur: ruby (robijnrood) en tawny (taankleurig oftewel bruinrood). Het onderscheid zit in manier en duur van de rijping (op fles of op hout), en de daaruit voortkomende oxidatie. Ruby Port is donkerrood en is gerijpt op grote eikenhouten vaten (die soms tienduizenden liters kunnen bevatten). Deze port heeft relatief kort contact met het hout, en is daardoor relatief jong, fris en fruitig van smaak. De tawny rijpt juist op kleine eikenhouten vaten met een inhoud van ongeveer 550 liter, met de naam ‘pipa’. Hier is dus sprake van veel zogenaamd houtcontact, meer oxidatie en een bruinrode tint. De smaak is vergeleken met rozijnen, gedroogd fruit, noten en tabak.

Roze Port

Sinds enkele jaren bestaat er.. roze Port. En dat is geen knoeiwerk van rare mixjes. Het was een van de bekendste portmakers, Croft, die roze Port maakte. Het proces draait om de zogenaamde saignée-methode: blauwe portdruiven worden even in de week gezet en daarna wordt 'deel druif' snel gescheiden van 'deel schil' dat de typische dieprode kleur zou gaan opleveren. Daardoor kan het sap wel roze worden maar net niet rood. Volgens wie het weten kan, is de roze Port fruitig en licht.

Fout gedronken

Eerst een lekker Portje, en dan.. aan tafel met een lekker wijntje. Als je dat ook weleens gedaan hebt, ben je de enige niet. Maar het 'mag' niet. Je verknoeit namelijk je eetlust omdat Port vrij zwaar is, en nog een grotere culinaire zonde is dat de Port de smaak van de wijn die je bij het eten neemt, de wind uit de zeilen neemt. De roze Port is dan weer licht genoeg om vóór de maaltijd te nuttigen... maar ja, vind maar eens een restaurant uit de niet-uberhippe categorie die deze nieuwkomer (al) serveert!

Tips voor de combi Port en hapje

Tips van Harvey's voor het combineren van Port en hapjes: Brie de Meaux, crème brulée, noten- en amandeltaarten, vanille-ijs en… sigaren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H2a, Pixabay
  • Greenwichcitizen.com
  • Lubbockonline.com
  • Best-holidays-in-algarve.com
  • Diffen.com
  • Wikipedia
  • Croft
  • Beeldmateriaal: Croft Pink Port
  • TOT-PR
  • Graham's
  • Blogs.tijd.be

Reageer op het artikel "Wat je nog niet wist over Port"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 28-04-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!