InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wijn uit Nederland

Wijn uit Nederland

Wijn uit Nederland Er wordt steeds meer wijn verbouwd in Nederland. De belangrijkste reden daarvoor is dat het klimaat in Nederland langzaam warmer wordt. Een andere reden is dat druiven steeds vaker zijn gemodificeerd en dat ze daardoor beter bestand zijn tegen het Nederlandse klimaat. De eerste wijngaarden ontstonden rond 1980 in Limburg en Noord-Brabant. De Nederlandse wijn doet het erg goed op de markt omdat mensen het leuk vinden om wijn van eigen bodem te drinken. Er wordt steeds meer wijn verbouwd in Nederland. Dat komt omdat de temperatuur in Nederland langzaam aan het stijgen is. Dat is nodig om goede druiven te kunnen verbouwen. Ook is er veel zon nodig. Er is in Nederland nog altijd te weinig zon om op grote schaal wijnbouw te plegen. Ook zijn er te weinig heuvels beschikbaar. Druiven kunnen het beste verbouwd worden op heuvels om zo te zorgen dat alle druiven voldoende zon krijgen. Maar omdat het langzaam warmer wordt op aarde wordt Nederland wel steeds aantrekkelijker om druiven te gaan verbouwen.

Begin wijnbouw in Nederland

De eerste wijngaarden werden in het begin van de jaren tachtig in Nederland gepland. Later kwamen er ook steeds meer wijngaarden in Noord-Brabant bij. De wijnbouw schoof steeds verder op naar het noorden en er zijn intussen ook wijngaarden in Amstelveen, Amsterdam, Wageningen, Lelystad en in Overijssel.

Wijnen uit Nederland

Op het moment gaat er nog veel tijd zitten in het opstarten van een nieuwe wijngaard. Eén persoon moet eerst vier jaar fulltime in een wijngaard werken voordat er überhaupt geoogst kan worden. De druiven zijn namelijk pas na vier jaar volgroeid om te kunnen oogsten. Een fles wijn van Nederlandse bodem levert gemiddeld 10 euro op. De meeste wijngaarden produceren maximaal 18.000 flessen dus dan is de opbrengst ongeveer 180.000 euro. Dat is nauwelijks rendabel voor een boer, zeker omdat hij in oogsttijd veel mensen moet inhuren. Ook moeten de druiven nog verwerkt worden voordat er wijn is. Hij zijn dus voor een belangrijk deel semiprofessionele organisaties die wijn verbouwen, vaak zonder winstoogmerk. De wijnen worden wel goed verkocht omdat iedereen het wel leuk vind om wijn van eigen bodem te drinken, of een fles cadeau te doen.

Steeds meer wijngaarden in Nederland

De verwachtingen is dat er in de toekomst steeds meer wijngaarden bij komen. Dat komt omdat de temperatuur in Nederland steeds verder zal oplopen. Daardoor wordt Nederland juist aantrekkelijker om wijn te verbouwen. In het zuiden in de landen waar veel wijn wordt verbouwd zoals Frankrijk, Italië en Spanje wordt het ook steeds warmer. Dat is echter nadelig voor de wijnbouwers daar omdat het daardoor te warm wordt. Daardoor neemt de kwaliteit van de druiven af. Sommige wijnbouwers zijn dus al wijngaarden aan het verplaatsen.

Wijn kopen uit Nederland

In Nederland zijn momenteel ongeveer dertig wijnboeren actief. Ruim tweederde van hun begon het bedrijf in de laatste tien jaar. De meest bekende merken zijn De Apostelhoeve in Maastricht, De Linie en Wijngoed Fromberg in Ubachberg. Naast de gunstige temperatuur is er een andere reden waarom de druiventeelt in Nederland fors aan het toenemen is. Dat komt omdat er nieuwe gemodificeerde druiven zijn die beter bestand zijn tegen het Nederlandse klimaat. De nieuwe druivenrassen die zijn gekweekt zijn minder gevoelig voor meeldauw (schimmel). Ook zijn ze drie weken eerder klaar dan de meer klassieke rassen. In smaak is er weinig verschil te proeven. Hooguit de echte kenners zullen iets merken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wijn uit Nederland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!