InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Veilig in het verkeer met alcoholvrij bier

Veilig in het verkeer met alcoholvrij bier

Toen alcoholvrij bier in de jaren tachtig van vorige eeuw geïntroduceerd werd zorgde dat voor een hype, maar enkele jaren later stortte die kleine markt in elkaar. Nu zit het ‘platte’ pintje weer in de lift niet in het minst door nieuwe productiemethodes.

Ontstaan

Reeds in de oudheid werd er bier gebrouwen in het Midden-Oosten. Van daaruit werd de productiemethode naar Noord- en West-Europa uitgevoerd. Aangezien de druif hier niet kon gedijen was wijn maken uitgesloten en het was trouwens een betere dorstlesser. In de middeleeuwen was bier de populairste drank en werd er 400 liter per persoon per jaar geconsumeerd.
Nu is dat uiteraard een stuk minder, maar met momenteel rond de 9 miljoen hectoliter bierverbruik bevindt België zich toch in de Europese kopgroep van bierdrinkers (in Nederland is dat een stukje minder).

Bewustwording

In de jaren tachtig ontwikkelde zich onder invloed van de anti-alcoholcampagnes van de overheid een bewustzijnsproces dat rijden onder invloed niet kon. Vandaar ontstond er behoefte aan een alcoholvrij bier waardoor de autochauffeur alsnog zijn pintje kon drinken zonder dat dat invloed had op zijn rijgedrag. Momenteel kiezen BOB-chauffeurs voor nuchter rijden omdat ze zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid achter het stuur en vanwege de veiligheid. Slechts een minderheid doet het om boetes te vermijden.

Alcohol- en caloriegehalte

Pilsbieren bevatten rond de 5% alcohol. Hoewel alcoholvrij bier niet helemaal alcoholvrij is, beperkt het alcoholgehalte zich tot hooguit 0,50%. Wie twintig glazen bier drinkt zal dan het alcoholgehalte van een half ‘normaal’ pintje in zijn bloed hebben. Bieren die tot 1,2% alcohol bevatten noemt men alcoholarme bieren. Voor de consument-autobestuurder is er dus geen enkel gevaar daar de lever die hele kleine percentages alcohol snel afbreekt.

Ook de caloriewaarde van het alcoholvrije bier ligt laag. Het caloriegehalte wordt bepaald door het alcohol- en suikergehalte. De calorieën in alcoholvrij bier zijn enkel afkomstig van de aanwezige koolhydraten. Zo kunnen we spreken over een kleine 30 kcal per 100 ml.

Hoe wordt het gebrouwen?

Er zijn twee manieren om alcoholvrij bier te brouwen. Een eerste manier steunt op de productie van ‘normaal’ bier met 5% alcoholgehalte waaruit men vervolgens de alcohol verwijdert. De tweede manier steunt op beperkte fermentatie. Fermentatie is de vergisting van in water opgeloste zetmeel en/ of suikerhoudende grondstoffen gearomatiseerd met hop en/ of andere kruiden. Nadeel van het onttrekken van de alcohol is dat een aantal aroma’s die de typische smaak van bier bepalen ook verdwijnen.

Omdat bierdrinkers de smaak van alcoholvrij bier niet zo goed vonden zakte het verbruik aanzienlijk in de jaren negentig. Zo werden de ‘light’ versies verkozen en jongeren vonden hun gading bij de fruitbieren die toch een alcoholgehalte van tussen de 2,5 en 5% hadden.

Stijging van de verkoop

Door nieuwe brouwmethodes zoals de pervaporatie (onttrekking van de alcohol door toedoen van dampdruk) slaagde men er evenwel in de smaak van het alcoholvrij bier te verbeteren zodat de verkoop sinds enkele jaren weer in de lift zit. Op West-Europees vlak was er een toename zichtbaar van 50% met als toppers Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Spanje kan men zelfs alcoholvrij bier van het vat bekomen. Eén van de tien bestelde pintjes is er alcoholvrij.

Soorten

De meeste alcoholvrije bieren zijn pilsbieren: meest bekend zijn Tourtel, Jupiler NA, Stella NA, Bavaria, Buckler en Grolsch. Bij de ales heeft Palm Green een zekere naam.Vermeldenswaard is wel dat brouwerij Maes in 2007 de eerste was om met Maes Zero een volledig alcoholvrij bier op de markt te gooien.
Naar verluidt scoren Tourtel en Bavaria goed qua smaak maar zouden de Duitse alcoholvrije bieren (zowat 70 verschillende merken!) het nog een stuk beter doen.
Gerelateerde artikelen
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
ManagementsamenvattingEen managementsamenvatting zit voorin een groot ondernemingsplan om het managementboard alvast in het klein te vertellen…
De verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholDe verfrissende bieren van Bavaria 0.0% alcoholBavaria heeft een lange geschiedenis, het merk bestaat al sinds 1719. Het gaat goed met de alcoholvrije biermarkt, produ…
Radler bier in NederlandRadler bier in NederlandWat is er lekkerder dan op een warme zomerdag op een terras een lekker biertje te drinken? Juist! Op een warme zomerdag…
Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%In dit artikel wordt aandacht besteedt aan het product ‘Bavaria Witbier alcoholvrij’. Het product is een tijd geleden ge…

Reageer op het artikel "Veilig in het verkeer met alcoholvrij bier"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 20-07-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!