InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het beste bier komt uit België

Het beste bier komt uit België

In het eerste nummer van 2010 publiceerde het Amerikaanse blad Draft Magazine zijn top 25 van de beste bieren ter wereld. Hiertussen vinden we niet minder dan vijf Belgische bieren. Niet verwonderlijk aangezien België toch bekend staat als hét bierland bij uitstek.

Enthousiaste bierdrinkers kiezen

Het tijdschrift noemt zich het blad van de enthousiaste bierdrinkers en bespreekt in elk nummer talloze bieren. Jaarlijks selecteert men dan de vijfentwintig beste biersoorten ter wereld, te weten die bieren die de beste recensie hebben gekregen. Aldus krijg je een lijstje van bieren zonder dat ze echt in een specifieke volgorde worden geplaatst.
Bij die 25 topbieren vinden we hoofdzakelijk Amerikaanse bieren, wat logisch is gezien de thuisbasis van het blad, en ook enkele Canadese, Engelse en Russische brouwsels. Maar de vijf Belgische bieren vallen toch wel op. Het zijn: Duvel en Westmalle Tripel (beide scoorden het maximum van 100 punten), Oude Kriek van Hanssens, Orval en het minder bekende Saison d’Erpe-Mere van brouwerij De Glazen Toren, een blond bier.

Ratebeer

Een andere (eveneens Amerikaanse) site die zich eveneens specialiseert in het proeven en beoordelen van bier stelde een top vijftig van de beste bieren samen. Ook hier behoren enkele Belgische producten tot de beste ter wereld. Ratebeer verkoos drie bieren binnen hun top tien: op de eerste plaats staat de Westvleteren Twaalf die in de Sint-Sixtus-abdij in Westvleteren wordt geproduceerd. Sinds de uitverkiezing kan de abdij de bestellingen niet meer bijhouden en wordt er slechts één keer per jaar een verkoop gehouden waarbij het lang aanschuiven is om een bak te kunnen bemachtigen.Verder vinden we op de derde plaats de Rochefort Tien, eveneens een abdijbier en op plaats negen de Westvleteren Acht.

European Beer Star

Op deze internationale wedstrijd in Nürnberg scoorden eind vorig jaar verschillende Belgische bieren in vier verschillende categorieën. Hier betreft het een aantal minder bekende (streek)bieren waaronder de blonde Brugse Zot, de tripel Straffe Hendrik, de amber Gauloise, de blonde Affligem en de Gouden Carolus.

World Beer Cup

Op de Olympische Bierspelen, sedert 1996 georganiseerd door de American Associations of Brewers, behaalden Belgische bieren eveneens een hoge score in diverse categorieën. Enkele namen die ook elders vielen waren bijvoorbeeld de Brugse Zot, Affligem Tripel en Westmalle Tripel, maar ook onder andere Hoegaarden, Oude Geuze uit Oud Beersel of de Mont Saint-Aubert.

Waarin een klein land groot kan zijn!

Dat precies België zo goed scoort in internationale bierwedstrijden is ergens logisch aangezien Belgen een rijke biertraditie hebben. Nergens vind je zoveel lokale, authentieke en kleurrijke biersoorten als in het land van Albert II. Het bierpalet bevat zogenaamde ‘doordrinkbieren’ tot de betere bieren die men niet drinkt maar ‘degusteert’. Vandaar ook een onderscheid tussen bieren van lage gisting (pils) en bieren van hoge gisting (o.a. abdijbieren).Traditie ook is dat elk bier in zijn eigen typische glas wordt geschonken en dit volgens de regels van de kunst! Omdat bier zo belangrijk is voor de Belg zal de brouwer ook veel aandacht schenken aan de fles en het etiket dat hij erop kleeft met de nodige informatie over de samenstelling, het alcoholgehalte en vaak ook de ideale schenktemperatuur en bewaartips.Wie vindt dat Belgen niet zo toegankelijk zijn en eerder teruggetrokken hoeft maar eens een café binnen te stappen om te zien (en horen) hoe bier de sociale contacten bevordert en de gezelligheid aanwakkert.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het beste bier komt uit België"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 24-03-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!