InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Cadeau voor een man? Geef een bierpakket

Cadeau voor een man? Geef een bierpakket

Cadeau voor een man? Geef een bierpakket Een verjaardag of een ander feestje. Altijd leuk en gezellig, maar wat moet je weer geven als cadeau. Als het een man betreft komt het vaak aan op een paar sokken, een geurtje of wat scheerschuim. Maar soms wil je weleens wat anders geven. Dat kan... tegenwoordig zijn Belgische bieren helemaal in. Koop wat verschillende speciaalbieren en laat ze in een mandje inpakken. Staat er leuk bij binnenkomst bij het feestje in plaatst van een witte saaie envelop. Sinds de jaren '80 zijn Belgische bieren steeds meer draagvlak gaan krijgen in ons land. Steeds vaker kun je in cafes, slijterijen en supermarkten veel verschillende bieren kopen. Onze zuiderburen is Belgisch land nummer 1 als het om bieren gaat. Overal ter wereld zijn bieren verkrijgbaar in verschillende soorten en ieder land heeft zijn eigen kenmerken, maar de Belgische bieren doen het overal wel goed.
Daarom hier wat tips voor het vullen van een mandje. Hierbij wordt er uitgegaan van ongeveer 7-8 verschillende bieren die samen een prijs zullen vormen van gemiddeld 15 euro. Dit is uiteraard afhankelijk van het soort bier en verkrijgbaarheid.

Het mandje met Trappisten

Dit mandje vult u met de trappistenbieren. Het staat erg leuk en als u er nog wat extra informatie bij kan doen over de trappisten zelf. Hierdoor krijgt het cadeau zeker nog een stukje meerwaarde.
Trappisten zijn namelijk speciale bieren met een eigen receptuur die onder toezichtsoog van de monnikken worden gebrouwen. Het geld wat trappisten verdienen aan de verkoop van hun bieren is voor hun eigen levensonderhoud. Denk hierbij aan het voedsel e.d. van de monnikken, maar ook voor het onderhoud van het pand/klooster. Het overige gedeelte van het geld wordt geschonken aan de goede doelen... aan bijvoorbeeld arme kinderen in Indonesie.
Er bestaan over de hele wereld zeven trappisten. La Trappe is het enige Nederlandse trappistenbier en de overige zes kunt u vinden bij onze Belgische zuiderburen. Alle trappisten zijn goed te verkrijgen op de Westvleteren na. Dit bier is niet te koop in de winkel, maar alleen bij de abdij zelf. Dat maakt het lastig om alle zeven in het mandje te krijgen.
De zeven trappisten zijn in alfbetische volgorde:
  • Achel
  • Chimay
  • La Trappe
  • Orval
  • Rochefort
  • Westmalle
  • Westveleteren

De blonde mand

In deze mand kunt u verschillende bier plaatsen. Hierbij kunt u denken aan een blonde trappist, maar ook een blonde speciaalbier of abdijbier zijn welkom. Blonde bieren zijn vaak wat lichter qua alcholpercentage, tenzij u gaat voor een tripel. Een tripel bevat vaak een sterk alcoholpercentage, maar zijn over het algemeen wel blond van kleur. Sommige tripels zijn overigens wel blond, maar niet altijd helder van kleur. Ook de bekende pils is natuurlijk blond bier, maar past eigenlijk niet bij de mooie Belgen. Een mooie combinatie van blonde bieren kunnen de volgende zijn:
  • Christoffel Blond
  • Malheur 6
  • Grimbergen Blond
  • Floreffe Blond
  • La Trappe Blond
  • Lucifer
  • Julius
Nu kan het zijn dat sommige bieren moeilijk verkrijgbaar zijn. Een bier als Lucifer is een tijdje uit de markt geweest, maar volgens bronnen schijnt zij opnieuw in productie gegaan te zijn. Desalniettemin zal deze moeilijk te verkrijgen zijn en kunt u hem wellicht beter vervangen voor een ander mooi bier, zoals de Brugse Zot.

De 'dubbele' (donkere) mand

Hierbij kunt u net als de blonde mand allemaal verschillende bieren in plaatsen, zolang het maar donkere bieren zijn. Vaak zijn dit bieren die tussen een blonde versie en de tripel inzitten qua alcoholpercentage. Dan moet u denken aan zo'n 7,5% vol. en hebben vaak de benaming van een dubbel. Deze bieren zijn vaak sterk en krachtig van smaak, maar hebben vaak ook een ietwat zoetige kant. Sommige bieren, zoals de Kasteel Bruin, worden door de zoete smaak ook goed gewaardeerd door de vrouwen.
Een combinatie van donkere bieren:
  • Kasteel Bruin
  • Westmalle Dubbel
  • Gulden Draak
  • Maredsous 8
  • La Trappe Dubbel of Quadrupel
  • Rochefort 8 of 10
  • Leffe Dubbel

Een gevarieerd mandje

Dit moet u meer zien als een vorm van "Verrassing van de kok". Vaak staan er al pakketten klaar in slijterijen en/of supermarkten en kunt u deze zo kopen. Toch blijft het leuk om ze zelf samen te stellen. U kunt bijvoorbeeld donkere bieren met blonde bieren varieren. Dit kan handig zijn als u niet weet waar de cadeauontvanger precies het meeste van houdt. Ook zou u hier een geuzebier aan kunnen toevoegen als bijvoorbeeld de Lambic of de Kasteel Rouge. Dit zijn vaak de wat zuurdere bieren. Duchesse de Bourgogne is ook een zeer onbekend, maar wel verrassend lekker biertje die leuk staat in een mand. Een voorbeeld van een gevarieerd mandje zou kunnen zijn:
  • Brugse Zot
  • Achel blond
  • La Trappe Quadrupel
  • Gulden Draak
  • Rochefort 6 of 8
  • Maredsous Blond of dubbel
  • Karmeliet Tripel
  • Duchesse de Bourgogne
Wellicht komt u door dit artikel op een leuk idee en staat u binnenkort niet met een envelop of een paar sokken voor de deur, maar een mooi zorgvuldig uitgekozen biermand!
Gerelateerde artikelen
Affligem bier: Affligem Blond, Affligem Dubbel en TripelAffligem bier: Affligem Blond, Affligem Dubbel en TripelAffligem is een gekend en prestigieus merk in de bierwereld. Affligem heeft al vele internationale bierawards gewonnen.…
La Trappe, de enige Nederlandse trappistLa Trappe is het enige Nederlandse trappistenbier. Over de gehele wereld gezien bestaan er zeven trappisten. Zes hiervan…
De vijf bieren van Pater LievenDe vijf bieren van Pater LievenPater Lieven. Een Belgisch bier van de brouwerij Van Den Bossche. Deze, gevestigd in Sint-Lievens-Esse in Oost-Vlaandere…
Kasteelbier, Blond en DubbelKasteelbier, Blond en DubbelKasteelbier is een klassiek Belgisch biertje. Het dankt zijn naam aan het gebouw waar het in gebrouwen wordt; een 250 ja…
Texels speciaalbierTexels speciaalbierIn de Texelse Bierbrouwerij wordt Texels speciaalbier gebrouwen. Het bier is erkend als Echt Texels product omdat het ge…

Reageer op het artikel "Cadeau voor een man? Geef een bierpakket"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 27-08-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!