Wijn bewaren in een wijnrek in een wijnkelder: tips

Wijn bewaren in een wijnrek in een wijnkelder: tips Of het nu om witte wijn of rode wijn gaat, je bewaart je wijnverzameling niet zomaar ergens in je kelder. Integendeel, een degelijke wijnkelder is heel belangrijk. Hierbij hou je best rekening met de temperatuur en de vochtigheidsgraad. Grote temperatuurschommelingen en scherpe geuren zijn uit den boze in een goede wijnkelder. Bovendien bewaar je je wijnflessen best liggend in een wijnrek zodat de lucht in de buurt van de wijn zuiver blijft. Welke tips kunnen nuttig zijn om je waardevolle Château Margaux of je sublieme Saint-Emilion op de juiste manier te bewaren?

Temperatuur wijnkelder

De ideale temperatuur voor het bewaren van wijn is tussen 14 en 18° C. De grote bordeaux wijnen worden bij voorkeur bewaard bij een temperatuur van 14° C, maar dat is geen absolute must. Het allerbelangrijkste aan je wijnkelder is dat hij niet onderhevig is aan temperatuurschommelingen, want het is daardoor dat de wijn zijn kwaliteiten verliest.

Vochtigheidsgraad en licht

Vocht

De vochtigheidsgraad is belangrijk voor het bewaren van wijn vermits onder een bepaalde vochtigheidsgraad de kurken uitdrogen. Ook bestaat de mogelijkheid dat de wijnkisten lichtjes beginnen te rotten en de etiketten aangetast worden door het vocht.
Het ideale vochtigheidsgehalte voor je wijnkelder ligt tussen de 60 % en de 80 %.

Licht

Het is de bedoeling niet al te veel licht te maken in je wijnkelder, want wijn houdt niet van veel licht. Zowel zonlicht als kunstmatig licht kunnen invloed uitoefenen op de kwaliteit van de wijn en zelfs de smaak beïnvloeden. Om dezelfde reden koop je best geen wijn die in een winkel onder erg felle belichting tentoongesteld werd, zoals bijvoorbeeld in een etalage. Wijnflessen bewaren onder een uiterst beperkte verlichting (of duisternis) in je wijnkelder is dus aangeraden.

Geur

Bovendien loopt de kwaliteit van de wijn risico bij bepaalde sterke geuren. In een kelder kan er soms een bepaalde geur ontstaan die afkomstig kan zijn van het hout van kisten of van de muren. Een voorbeeld hiervan is schimmelgeur, wanneer een wijnkist aangetast is door rotting. Dan is het opletten geblazen want geuren kunnen de kwaliteit van een wijn ernstig aantasten. De wijn ademt immers via de kurk en kan op die manier een ongewenste geur opnemen. Hetzelfde risico loop je wanneer je wijn bewaart in de buurt van voedingsmiddelen zoals aardappelen en uien.

Wijnrek

Het is beter om de flessen wijn in je wijnkelder niet meteen op de vloer te bewaren, maar een eind boven de vloer. De temperatuur van de vloer kan een invloed hebben op de temperatuur van de fles. Leg de flessen dus boven de vloer en leg latjes onder de wijnkisten, waardoor de lucht kan ververst worden. Je bewaart de wijn dus bij voorkeur liggend om de kwaliteit ervan te beschermen. Je kan hierbij gebruik maken van een wijnrek, waardoor je de wijnflessen handig kan opslaan.

Wijn bewaren: tips

Verplaatsen

Bij het bewaren van wijn is het belangrijk om deze niet al te vaak te verplaatsen. Absoluut te mijden is het schudden van de wijn in de fles. Logischerwijze komt dit de kwaliteit van de wijn niet ten goede. Als je de wijn bijvoorbeeld in een wijnrek in de kelder bewaart let er dan op dat er geen geuren in de omgeving zijn die de wijnfles kunnen binnendringen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van een gas- of verwarmingsketel.

Verluchten

Ook grote temperatuurverschillen in de wijnkelder kun je het beste vermijden. Zo kan je je wijnkelder eventueel wel verluchten, maar maak je bij voorkeur geen tocht. Hierbij is het temperatuurverschil te groot.

Liggend

En een van de meest gekende en belangrijkste tips bij het bewaren van wijn is - last but not least - dat je wijnflessen nooit rechtopstaand mag bewaren. Wil je kwaliteit van wijn behouden, bewaar je wijnflessen dan liggend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wijn - bewaren van wijnen en tannineWijn - bewaren van wijnen en tannineIn iedere supermarkt en levensmiddelen winkel kom je het verschijnsel tegen, de wijnfles. Een gigantisch assortiment aan…
Eten bewaren: hoe houd je eten het langst versEten bewaren: hoe houd je eten het langst versHoe bewaar je allerlei eten? Het ene hoort in de koelkast het andere op de fruitschaal. Bananen horen niet in de koelkas…
Een wijnkelder inrichten: basisadviezenGoede wijn verdient een goede wijnkelder, maar niet iedereen beschikt over een mooie ruime kelder om dit goddelijke voch…
Wijnproeven, bewaren en serverenWijnproeven, bewaren en serverenWijn is meer dan zomaar een drank. Door de eeuwen heen werden wijnen tot over de landsgrenzen verhandeld en bij onderhan…

Is bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateIs bier gezond? Voordelen van bier drinken met mateWat smaakt er op een zonnige zomerdag beter dan een frisse pint bier? In bier proef je de natuurlijke smaak van sommige…
Trendy zomerwijnenTrendy zomerwijnenBij mooi weer horen gemakkelijke en soepele zomerwijnen. De trendy zomerwijnen voor 2009 worden dan ook weer gevormd doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.topwijnen.info/html/wijn_bewaren.html (geraadpleegd op 13/09/2015).

Reageer op het artikel "Wijn bewaren in een wijnrek in een wijnkelder: tips"

Reacties

Martijn, 15-04-2016 09:09 #2
Voor wie geen geschikte (wijn)kelder heeft, maar wel graag een groter aantal flessen wijn op de juiste manier wil bewaren, is een wijnklimaatkast de oplossing. Werkt echt perfect.

Huub Conemans, 21-02-2010 14:37 #1
Ik heb een vraag mbt het maken van een wijnkelder. Ik zou graag willen weten van welk materiaal ik het beste wijnrekken kan maken. Zelf denk ik om deze rekken van multiplex- of okumeplaten te maken.
Is het raadzaam om dit te doen of zijn hier nadelen aan verbonden? Is het mogelijk dat van deze platen "gassen" afkomen die de smaak/geur van de wijn kunnen aantasten. Ik heb hier al verschillende dingen over gehoord, dus zou graag een goed advies willen hebben. Bij voorbaat dank. Met vriendelijke groet. Huub.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-06-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijntips
Reacties: 2
Schrijf mee!