InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > De vijf bieren van Pater Lieven

De vijf bieren van Pater Lieven

De vijf bieren van Pater Lieven Pater Lieven. Een Belgisch bier van de brouwerij Van Den Bossche. Deze, gevestigd in Sint-Lievens-Esse in Oost-Vlaanderen, brouwt een aantal diverse bieren, waaronder de belangrijkste de Pater Lieven. Pater Lieven wordt gebrouwen in vijf varianten, te weten de Pater Lieven Blond, Bruin, Tripel, Witbier en de Kerstpater. In dit artikel leest u een beschrijving van elk bier. In het kleine dorpje Sint-Lievens-Esse staat naast de kerk op het marktplein de brouwerij Van Den Bossche. Deze brouwerij is gestart in het jaar 1897 in een boerderij op dezelfde locatie.

Pas in 1957, bij een groots Livinus Feest, werden de bieren van Pater Lieven op de markt gebracht door Marc en Willy Van Den Bossche. Waarschijnlijk omdat de bieren een abdijachtige uitstraling hebben werd dit toch op het etiket vermeld. Toch heeft de brouwerij geen enkele verbintenis met een abdij.

In het jaar 1970 zijn de varianten op de Pater Lieven verder uitgebreid en kennen we onderhand momenteel vijf varianten van deze mooie brouwerij, namelijk te weten:

Pater Lieven Blond

De Pater Lieven Blond is een bier van hoge gisting. Het bier ondervindt ook een hergisting op de fles. Zoals de naam al doet vermoeden is het een mooi bier met een gelige kleur met een fijne witte schuimkraag. De geur is wat bitter en fris tegelijk. Het bittere accent komt door het gebruik van het mout. Ook in de smaak komt het mout weer naar voren wat een bittere smaak geeft met een droge afdronk. Met een alcoholpercentage van 6,5% is dit een fijn en zeer sympathiek bier.

Pater Lieven Bruin

De Pater Lieven Bruin is de tweede variant van de brouwerij Van Den Bossche. Het bier is net als de blond een bier van hoge gisting met nagisting op de fles. Deze donkerbruine variant heeft een ietwat cremekleurige schuimkraag. De geur en smaak zijn te omschrijven richting chocolade, cacao en koffie met een lichte bitterheid. Deze variant heeft net als de blonde ook een alcoholpercentage van 6,5%.

Pater Lieven Tripel

De Tripelvariant is persoonlijk mijn favoriet. Dit bier van hoge gisting en hergisting op de fles heeft een alcoholpercentage van 8%. Hierdoor is hij op de Kerstpater de zwaarste van de serie. Het is een bier met een bleke kleur en een mooie subtiele schuimkraag. Niet zo wit als de blonde, maar ook niet zo cremekleurig als de bruine. Ook in dit bier is in de geur de bitterheid sterk te vernemen. In de smaak is het eerst fris, waarin je goed de mout en alcolhol proeft. Maar in de afdronk overheerst de bitterheid opnieuw die tevens ervoor zorgt dat de afdronk lang aanwezig blijft.

Pater Lieven Witbier

Witbier... een echt zomerbier. Het is dan ook een bier met het lichtste percentage aan alcohol, namelijk 4,5%. Hierdoor is dit bier wat meer een doordrinkbaar bier, maar zeker bijzonder in z'n soort. De troebele kleur, zoals die bij witbier bekend is, ontrekt het bier uit het gebruik van tarwe en haver. Daarnaast gebruikt de brouwerij koriander en sinaasappelschil om de fris- en fruitigheid te geven aan dit hooggistend bier. Een bier wat op het terras heerlijk tot zijn recht komt.

Kerstpater

De laatste en speciale biersoort van de reeks Pater Lieven is de Kerstpater. Een stevig en zwaar bier van maar liefst 9% alcohol. De kerstpater is een donkerbruin bier met een rood accent. Net als de andere bruine variant van Pater Lieven komt ook hier de geur van chocolade sterk naar boven. Daarnaast heeft het ook zoete accenten van kandijsuiker en karamel.
Hierdoor krijgt het een lange en zoete afdronk. Een waardig kerstbier voor de donkere dagen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Internet: www.paterlieven.be
  • Boeken: Bieren van de Wereld; David Kenning

Reageer op het artikel "De vijf bieren van Pater Lieven"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 05-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!