InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Brand en zijn zeven bieren

Brand en zijn zeven bieren

Brand en zijn zeven bieren Bierbrouwerij Brand, gevestigd te Wijlre. Iedereen kent het merk wel dat afkomstig is uit een klein dorpje in het mooie zuiden van Limburg. Brand Pilsener is de bekendste van deze brouwer, maar Brand heeft naast dit pilsje nog meer verschillende bieren. Veelal seizoensbieren, maar zeker bieren die de moeite waard zijn om van te genieten. In dit artikel een beknopte omschrijving van de zeven varianten die de Limburgse brouwer in zijn assortiment voert. Zeven bieren worden er maar liefst gebrouwen door de bierbrouwerij Brand. Hieronder vindt u een overzicht met een beknopte omschrijving per biersoort.

De zeven varianten van Brand

Brand Pilsener

Dit is de bekendste en vertrouwde variant van Brand die elke bierdrinker wel kent. Vrijwel verkrijgbaar in elke supermarkt in de mooie "gouden" kratjes waar twaalf flesjes in zitten. Pilsener is een normaal bier dat vergelijkbaar is met de andere pilsbieren in Nederland, zoals Amstel, Heineken, Grolsch en Hertog Jan. Brand pils wordt in diverse horecagelegenheden ook vanuit de tap geschonken.

Kenmerken Brand Pilsener:
  • Alcoholpercentage: 5%
  • Serveertemperatuur: 6 - 8 graden Celsius
  • Ingrediënten: Water, hop en gerstemout

Brand Up

De Up van Brand is anders. Het is een heerlijk, zomers biertje dat gedronken wordt in een lang, smal en hoog glas. Voor vele mensen een onbekend biertje. Brand Up is een wat hoppig biertje met een krachtige smaak wat overigens wel als pils wordt beschouwd. Het is een pils die dan ook ietwat zwaarder is dan de normale pilsener van Brand.

Kenmerken Brand Up:
  • Alcoholpercentage: 5,5%

Brand Imperator

Brand Imperator. Een krachtige variant van de brouwer met een bijzondere kleur. Deze kleur heeft het bier te danken aan het gebruik van ambermout. Hierdoor heeft het een hopbittere smaak gekregen en is het zeer vol van smaak. Vergelijkbaar met een bockbier, maar dan zachter. De imperator is de oudste variant van Brand.

Kenmerken Brand Imperator:
  • Alcoholpercentage: 6,5%

Brand Lentebock

Lentebock van Brand is de voorjaarsklassieker van de brouwer. Een aantal jaren geleden had dit biertje nog de naam Meibock, maar nu heeft het de naam Lentebock wat door vele andere brouwerijen ook wordt gebruikt. Het is een fris en fruitig biertje dat heerlijk uit de tap smaakt. Enigzins lijkt het op een pils en drinkt het gemakkelijk weg. Door het net iets zwaardere alcoholpercentage is het een verradelijke variant.

Kenmerken Brand Lentebock:
  • Alcoholpercentage: 6,5%

Brand DubbelBock

Een andere bockbier van Brand is de DubbelBock. Een zwaardere, bovengistende variant van het stel, maar wel met een mooie uitgesproken smaak. Mild, ietwat zoet en toch vol van smaak. De robijnrode kleur van dit bier maakt het bier tot een heerlijk najaarsbier wat in de herfst volop verkrijgbaar is op de tap en fles.

Kenmerken Brand DubbelBock:
  • Alcoholpercentage: 7,5%

Brand Oud-Bruin

Oud-Bruin van Brand is een mild en zoet biertje van Brand. Deze variant heeft een mooie donkere kleur en wordt bij sommige zeer gewaardeerd, vanwege de lage alcholpercentage die dit bier bevat, namelijk 3,5%. Ook wordt dit biertje vaak gemengd met de normale pilsener van brand.

Kenmerken Brand Oud-Bruin:
  • Alcoholpercentage: 3,5%
  • Extra toevoegingen: Caramel (E150) en saccharine om het bier zoetig te maken

Brand Sylvester

Oudejaarsbier! Zo wordt deze variant ook wel genoemd van Brand. Een bier dat aan het einde van het jaar in de donkere dagen wordt gedronken. Een hooggistend bier met een robijnrode kleur, een smaak die doet denken aan fruit en zoete kruiden. Geweldig bier dat je een warm gevoel geeft.

Kenmerken Brand Sylvester:
  • Alcoholpercentage: 7,5%
Gerelateerde artikelen
Percentage alcohol in drank, hoe sterk is de drank?Wie een slijterij binnenstapt ziet daar een groot arsenaal aan diverse dranken, van dranken die slechts enkele procenten…
Bier: de smaak van pils vergelekenBier: de smaak van pils vergelekenPils is een alcoholische drank die voornamelijk bestaat uit gerstemout, water, hop en gist. Het is een ondergistend bier…
Bier, keuzes en calorieënBier, keuzes en calorieënBier kunnen we met uitstek één van de populairste alcoholische dranken noemen. Iedereen houdt wel van een biertje, voora…
Speciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren zijn populairder dan ooit. Hoeveel verschillende soorten bier zijn er nu eigenlijk? Brouwers en bierkenne…
Het schenken van een goed glas bierHet schenken van een goed glas bierOm optimaal van een goed glas bier te kunnen genieten, dienen we een aantal spelregels in acht te nemen. Met name het be…
Bronnen en referenties
  • http://www.brand.nl

Reageer op het artikel "Brand en zijn zeven bieren"

Reactie

Pierre van Dooren, 07-11-2010 16:11 #1
Als oud-maastrichtenaar van 84 jr oud kocht ik in een supermarkt in Bussum vier verschillende 6-pakken bokbier (ik ben niet "bokkig" geworden hoor!) om ze allemaal te proberen. Maar de lekkerste was de "Dubbelbok" van Brand. Ik ben meteen terug gegaan om nog een zespak dubbelbok te kopen, want zo vaak zie je in Bussum geen Brand's bier.
Dus bedankt voor de heerlijke smaak van jullie dubbelbok!
(Ik woon nu veertig jaar in Bussum, doordat ik een baan in Amsterdam kreeg, en na mijn pensionering ben ik hier blijven wonen, omdat mijn drie zonen en zeven kleinzonen hier dichtbij wonen. Anders was ik wel weer naar Limburg terug gekeerd. Maar ik blijf in hart en nieren Limburger, en ben ook lid van de Limburgse club hier in het Gooi. Het zou misschien eens leuk zijn als U voor het "Limburgs Stamboek" in het Gooi eens een praatje en proeven van Brands Limburgs bier zou willen verzorgen. Wij komen iedere tweede dinsdag van de maand samen in het café "Het Bonte Paard" in Laren)
Met groeten, P.J. van Dooren

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 30-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!