InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Het assortiment van Grimbergen

Het assortiment van Grimbergen

Grimbergen, een bier met een lange en rijke geschiedenis. Het is één van de bekendste abdijbieren die van Belgische afkomst zijn. Dit is mede te danken aan de ruime mate van verkrijgbaarheid van de vier varianten in zowel in supermarkten, horeca als slijterij. In dit artikel vindt u de vier bieren die Grimbergen in zijn assortiment voert.

Het assortiment van Grimbergen

Grimbergen heeft een assortiment van vier verschillende bieren, namelijk de Grimbergen Blond, Dubbel, Triple en de Optimo Bruno. Al deze bieren van hoge gisting zijn gebrouwen met de grootste zorg binnen de muren van de Abdij. Hiervoor worden de beste ingrediënten gebruikt volgens een eeuwenlange traditie. Dit is het grootste geheim van Grimbergen dat sinds eeuwen in bewaring is bij de broeders en met de meeste zorg wordt gekoesterd.

Grimbergen Blond

Dit abdijbier is de blonde variant van het kwartet. Met zijn 6,7% aan alcoholpercentage is het een bier die valt onder de zware, blonde abdijbieren. Grimbergen Blond lijkt qua smaak ietwat op een trappist. Dit komt door de zachtheid die men proeft bij het drinken van dit Belgisch goud. De smaak is zeer complex en kan worden omschreven als hoppig, zoet-bitter, licht fruitig en met een vol ronde smaak. De schuimkraag is schuimig en plakkend, waardoor het een mooi kantwerk kan achterlaten in het glas. Dit bier, van hoge gisting, komt het best op zijn recht, wanneer hij wordt geserveerd op 7 graden Celsius.

Grimbergen Dubbel

De tweede variant van Grimbergen is de dubbel. Deze heeft een alcoholpercentage van 6,5% en is daardoor minder zwaar dan zijn blonde variant. De dubbel heeft een mooi donker bordeauxrode kleur met een volle smaak en een fruitig moutaroma. Deze moutsmaak bevat accenten/toetsen van caramel en gebrande koffie. Deze smaak en kleur is ontstaan door de combinatie van de diverse moutsoorten en de dubbele gisting van het product. Deze Belgische abdijdubbel kan het best worden genuttigd op een temperatuur van 10-12 graden Celsius.

Grimbergen Triple

Grimbergen Triple is een bier met een amberblonde kleur. Met zijn 9% alcoholpercentage valt deze triple onder de zwaardere bieren van de brouwerij. De triple heeft een frisse, ietwat zoete en volle frisse smaak. Door de verschillende soorten mout die worden gebruikt bij het brouwen en het gebruik van blonde kandijsuiker krijgt dit bier zowaar een smaak die echt de naam triple waard is. Dit bier krijgt een sublieme smaak door de nagisting die het ondergaat in de fles. De triple is het lekkerst op een temperatuur van 6 graden Celsius en kan daardoor prima in de koelkast bewaard worden. Dit overigens wel op een staande manier.

Grimbergen Optimo Bruno

De vierde en laatste bier uit de brouwerij betreft de Optimo Bruno. Een donker, amberkleurig bier. Dit bier is de zwaarste van het assortiment met een percentage van 10% alcohol. Hierdoor heeft een krachtige afdronk waar men de alcohol goed in proeft. De smaak is ronduit complex te noemen en kan worden omschreven als een bier met wijnachtige zachtheid die goed in verhouding is door de combinatie van hop en mout.

Welk bier u ook kiest, drinkt of het lekkerst vindt.... u zult bij elke slok die u proeft de traditie en de kracht van het eeuwenlange geheim proeven. Een genot voor de zintuigen voor mooie momenten!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.grimbergenbieren.nl Bieren van de Wereld; David Kenning

Reageer op het artikel "Het assortiment van Grimbergen"

Infoteur: Martinq79
Gepubliceerd: 06-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!