InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Vin cuit: gekookte wijn

Vin cuit: gekookte wijn

Vin cuit: gekookte wijn Vin cuit, ofwel 'gekookte wijn' is eigenlijk helemaal geen wijn. De basis van vin cuit is vers geperst vruchtensap. Welke vruchten gebruikt worden hangt van de streek af. Zowel appels, peren, kersen, pruimen als druiven kunnen gebruikt worden.

De geschiedenis van vin cuit

Vin cuit werd al in de Romeinse tijd gemaakt. Het werd toen gebruikt om vleesgerechten en toetjes mee te overgieten. Het werd ook geserveerd met ganzenlever. Vin cuit is een prima manier om fruit dat snel bederft, zoals kersen en pruimen, te conserveren. Fransen hebben echter de neiging te geloven dat alles waar alcohol in zit, een medicijn is. Zo werd ook aan vin cuit een medicinale eigenschap toegeschreven: versterkend bij een zwakke gezondheid.

Provence

In de Provence speelt vin cuit ook een traditionele rol en wel met Kerst. Goede wensen worden met Kerst bij een glas vin cuit uitgesproken.

Hoe vin cuit gemaakt wordt

Volgens Provençaalse boeren lijkt het maken van vin cuit simpeler dan het is. Eerst moet het fruit geperst worden. Onmiddellijk na het persen moet het sap opgewarmd worden. Het wordt heel langzaam aan de kook gebracht. Bij voorkeur op een vuurtje dat gemaakt is met hout van gesnoeide wijnranken, omdat dit hout langzaam kan smeulen. Dat langzame smeulen is nodig voor de juiste temperatuur voor het lange, langzame proces.

Bed in de keuken

Volgens de boeren moet je bij het maken van vin cuit je bed in de keuken zetten, want er moet constant op gelet worden. Gaat het proces te snel, dan is het eindproduct te zuur doordat de karamel zich niet kan ontwikkelen. Als de wijn te lang kookt, dan krijgt de wijn een te hoog suikergehalte wat de fermentatie in de weg staat. Het totale kookproces neemt ongeveer 24 uur in beslag.

Klaren

Als het kookproces is afgerond, kan de wijn afkoelen. Langzaam. Het klaren gebeurt tijdens het afkoelen. Daarna moet de wijn licht gefilterd worden en kan de fles in.

Verkoop

Vin cuit wordt niet voor december verkocht, want de drank is traditioneel bestemd voor de kersttijd.

Serveren

Vin cuit wordt gedronken als aperitief of als desertwijn. Het combineert met:
  • wild
  • ganzenlever
  • desserts op basis van koffie, karamel, chocolade of pruimen
  • kaasplateau
  • crème brûlée
© 2008 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Seasons, najaar 2006

Reageer op het artikel "Vin cuit: gekookte wijn"

Infoteur: Judithm
Gepubliceerd: 20-05-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!