InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)

Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)

Biermuseum Praag (Prague Beer Museum) In Tsjechië is bier erg populair, en ook veel bieren worden in het land zelf gebrouwen. In de hoofdstad van dit land is het biermuseum te vinden, met allerlei soorten bier die van over het hele land komen. Het biermuseum is niet zozeer een museum, maar meer een bar of grote proeverij van het bijzondere bier uit Tsjechië. De meeste bieren zijn afkomstig van kleine Tsjechische brouwerijen. Lees hier meer over het biermuseum (Prague Beer Museum).

Tsjechië en bier

In Tsjechië is bier een erg populaire drank; Tsjechen zijn dan ook de grootste bierdrinkers ter wereld met per inwoner een bierconsumptie van 145 liter per jaar. In tegenstelling tot Nederland is het in Tsjechië gebruikelijk om bier te serveren in halve liters. De industrie van het bierbrouwen in Tsjechië is al vroeg op gang gekomen. Het eerste Tsjechische bier werd al gebrouwen in het jaar 993 na Christus. Hierna is de industrie sterk gegroeid. Tegenwoordig wordt veel van het bier nog geëxporteerd, en maar weinig bier wordt geïmporteerd. Er bestaan nu 55 bierbrouwerijen en 130 kleinere bierbrouwerijen in Tsjechië. Veel van dit authentieke Tsjechische bier is te vinden in het biermuseum in Praag.

Biermuseum in Praag

In het centrum van Praag lis het biermuseum te vinden. het is eigenlijk geen museum, je zou het eerder een bar of grote bierproeverij kunnen noemen. Het is een bar met een 'stamkroeg'-idee en heeft daardoor een gezellige, toegankelijke sfeer. In het Prague Beer Museum worden 30 verschillende soorten Tsjechisch bier van de tap (!!) geschonken. Maar ook bieren uit fles worden geschonken. Het meeste bier is afkomstig van de kleinste bierbrouwerijen in Tsjechië. In grote boeken of drankenkaarten zijn de verschillende bieren te vinden. In de boeken wordt uitgelegd welk bier er te drinken is, hoe dat bier wordt gemaakt en welke smaken het bier daardoor heeft. Ook zijn er gegevens te vinden over de brouwerij waar het bier vandaan komt.

Bieren in het biermuseum Praag

In het biermuseum zijn veel bieren te vinden die worden gebrouwen in kleinere brouwerijen uit Tsjechië. Een aantal van de bieren die van de tap worden geschonken zijn hier opgesomd.

Rychtář NaturKvasarKonrádBudvar RingsMATUŠKA
Bernard unfiltered LagerCornel Red AleFerdinand Sedm Kulí Svijany weizen bierChotěboř Prémium
KlášterBernard Černá lavinaMerlin ČernýKout tmavýČerná Hora Velen

Ook is er een bier dat speciaal is gebrouwen voor het biermuseum, onder de naam Prague Beer Museum.

Lunchen, dineren en souvenirs in het biermuseum

Naast bieren en de informatie erover zijn in het biermuseum ook lunches en maaltijden te verkrijgen. Voor elke dag is er een menu opgesteld waaruit kan worden gekozen. Voor het actuele menu kun je het best de website van het biermuseum raadplegen.Ook souvenirs zijn verkrijgbaar, namelijk: t-shirts, buttons, bierglazen, hemden, bierflesjes en petten.

Adres, locatie en openingstijden van het Biermuseum in Praag

Prague Beer Museum
Dlouhá 46, Prague 1

Je vindt het biermuseum in het centrum van Praag, vlakbij het oude plein en de uitgaansplekken.

Het biermuseum is geopend van maandag tot zondag van 12:00 tot 03:00. Voor actuele openingstijden kun je het best de website www.praguebeermuseum.com bekijken.

Op zoek naar een biermuseum dichtbij huis?

  1. Ook in Nederland is een biermuseum te vinden. Dit is een echt museum, naast een proeverij is er ook veel te vinden over de geschiedenis van bier, de verschillende soorten (Nederlands) bier en de totstandkoming ervan. Het museum heet Nationaal Biermuseum De Boom en is te vinden in Alkmaar. Website: www.biermuseum.nl
  2. In Breda is het Bierreclame Museum. Hier is de grootste collectie van bekende bierreclames uit Nederland, België maar ook andere landen van Europa te vinden. Website: www.bierreclamemuseum.nl
  3. In 2014 zal een biermuseum openen in Brugge in België. In dit museum zal meer te vinden zijn over de vele bekende Belgische bieren, en de geschiedenis ervan. Het museum opent op de grote markt in Brugge.
© 2014 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tsjechische drank en drinken uit TsjechiëTsjechische drank en drinken uit TsjechiëHet bier uit Tsjechië is wereldwijd befaamd. De Tsjechen nemen hun bier (pivo) serieus en zijn er zeer trots op. Tsjechi…
Goedkoop vliegen naar Praag met SmartwingsGoedkoop vliegen naar Praag met SmartwingsGoedkoop vliegen tussen Amsterdam en Praag kan anno 2017 met Smartwings. De Tsjechische luchtvaartmaatschappij SmartWing…
Tsjechië als vakantielandIn Europa zijn verschillende populaire vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje en Italië. Deze landen trekken jaarlijks v…
Goedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGoedkoop vliegen naar Tsjechië met Click4SkyGa je op vakantie naar Tsjechië? Met Click4sky kun je bijvoorbeeld heel goedkoop vliegen naar Praag. Je kunt er voor kie…
Alkmaar, leuke terrassen en gezellig winkelenAlkmaar, leuke terrassen en gezellig winkelenAlkmaar, waarvan de naam voor het eerst voorkwam in een 10e eeuws aantekening en dat in 1254 stadsrechten kreeg is een g…
Bronnen en referenties
  • www.praguebeermuseum.com
  • Nl.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Biermuseum Praag (Prague Beer Museum)"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 06-06-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!