InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Geschiedenis van Heineken

Geschiedenis van Heineken

Geschiedenis van Heineken Heineken is één van de grootste bierbrouwers ter wereld. Het Heineken merk is in vrijwel alle landen ter wereld verkrijgbaar en geldt als het meest waardevolle internationale biermerk.

Geschiedenis van Heineken

De geschiedenis van Heineken begon al in 1864, toen Gerard Adriaan Heineken aan de Amsterdamse Nieuwe Zijds Voorburgwal een brouwerij genaamd De Hooiberg overnam. Sinds die dag hebben vier generaties van de familie Heineken het merk steeds verder uitgebouwd en sterker gemaakt, zowel in Europa als in de rest van de wereld. Al snel wordt de productie verhoogd en start Heineken met de verkoop van meerdere biersoorten in binnen- en buitenland. In 1867 werd op de Stadhouderskade te Amsterdam begonnen met de bouw van een geheel nieuwe brouwerij. In 1873 werd een nieuwe vestiging gebouwd in Rotterdam. In 1873 werd Heineken’s Bierbrouwerij Maatschappij NV, tegenwoordig Heineken NV, opgericht. Vanaf de jaren dertig begint Heineken aan hun wereldverovering. Zij exporteert haar bier op grote schaal binnen en buiten Europa.

Merken

De toonaangevende portfolio van Heineken omvat meer dan 170 merken bier. Ze voeren grote merken als Heineken en Amstel, maar in het verleden hebben ze ook kleine regionale bieren aan hun assortiment toegevoegd. De onderneming Heineken bezit ongeveer 115 brouwerijen in meer dan 65 landen die een totaal volume van 131,9 miljoen hectoliter behaalden in 2006. De bekendste merken in Nederland zijn natuurlijk Heineken en Amstel. In het buitenland hebben ze meerdere sterke merken die in Nederland niet zo bekend zijn, zoals bijvoorbeeld: Cruzcampo, Tiger, Zywiec, Birra Moretti, Ochota en Murphy’s.

Positie in de markt

Heineken is de grootste bierbrouwer en distributeur in Europa. Hun wereldwijde bereik is verkregen door een combinatie van dochter- en zusterondernemingen, licentieovereenkomsten en strategische samenwerkingsverbanden en allianties. Veel van hun groothandelaren distribueren ook wijn, gedistilleerd en frisdranken. Hun internationale export­afdelingen leveren wereldwijd bier aan grote en winstgevende markten.

Door Heineken overgenomen brouwerijen sinds 1934:

1934Twentsche Stoom Beiersch Bierbrouwerij in Almelo
1941Van Vollenhovens Bierbrouwerij, Amsterdam (gezamenlijke overname met Amstel)
1952Sint Servatiusbrouwerij in Maastricht
1952Brouwerij Vullinghs in Sevenum
1953Brouwerij De Sleutel in Dordrecht
1959Brouwerij Henquet in Eysden
1968Amstel Brouwerij, Amsterdam
1982Brouwerij De Ridder, Maastricht
1989Brand Bierbrouwerij, Wijlre
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bierreis.com Heineken.com

Reageer op het artikel "Geschiedenis van Heineken"

Reacties

Zeno Rottink, 21-12-2012 13:35 #3
Freddie Heineken had in de begin jaren zestig een eigen vliegtuig, een Jodel, PH-INH.
Wie kan mij er iets meer over vertellen?

Groetren Zeno

Smits Anj, 12-10-2010 11:31 #2
In duitsland was het reinheitsgebod de reden dat niet alle soorten bier op de markt waren.
kunt u mij vertellen, wanneer heineken mocht worden verkocht in duitsland en de reden waarom
toen wel?

groeten. smits anj. 12--10--2010.

Dekker, 11-08-2008 22:09 #1
Hallo, Wie kan mij vertellen hoe oud de volgende fles is: deze fles heb ik in mijn tuin opgegraven, ziet er als volgt uit: groene fles, onderzijde staat H.B.M., onder de hals van de fles staat heinekens 2X. Tot hoe lang is deze fles gemaakt? Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-11-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 3
Schrijf mee!