InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecue

Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecue

Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecue Organiseer of heb je binnenkort een barbecue? Dan hoeft dit niet persé te betekenen dat dit vet en ongezond moet zijn. Je kunt een barbecue zelf namelijk zo gezond of ongezond maken als je zelf wilt. In dit artikel vind je een aantal handige tips en ideeën hoe je een barbecue gezond en verantwoord kunt laten zijn.

Barbecue-dikmakers

Om een gezonde en verantwoorde barbecue te organiseren of mee te maken, is het handig om eerst te weten welke voedselproducten bij een barbecue veel vet en calorieën bevatten. Zo bestaat kipfilet uit relatief weinig calorieën en vetten, terwijl een speklap behoorlijk dikmakend kan zijn. Hier eerst een lijst met barbecue-producten die dikmakend (kunnen) zijn:
  • Speklapjes
  • Satéstokjes
  • Saucijsjes
  • Hamburgers
  • Gepaneerd vlees
  • Frikadellen
  • Karbonades
  • Salades (uit de supermarkt)
  • Stokbrood
  • Kruidenboter
  • Mayonaise
  • Cocktailsaus
  • Knoflooksaus
  • Frisdrank
  • Alcoholische drank

Gezonde barbecue-producten

Naast ongezonde producten die bij een barbecue meestal gegeten worden, zijn er ook een aantal producten te noemen die minder calorieën en vetten bevatten, waardoor ze gezonder zijn:
  • Kipfilet
  • Biefstuk
  • Varkensfilet
  • Vleesspies
  • Zalm
  • Garnalenspies
  • Vis
  • Groenten
  • Rauwkostsalade
  • Ketchup
  • Zigeunersaus
  • Light-drankjes

In balans

Dat lekkere biefstukje of die overheerlijke steak hoef je echt niet te laten liggen wanneer je aan het barbecueën bent. Het is wel belangrijk om mate te houden als je gezond en verantwoord wilt barbecueën. Zo is het handig om naast vlees ook veel groenten te eten. Zo kunnen paprika, maïs en ui kunnen prima gecombineerd worden met veel soorten barbecuevlees. Maar ook kunnen verschillende soorten vis een verantwoorde keuze zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan een lekkere zalmmoot, visfilet of garnalen. Probeer gepaneerd vlees (en vis) zoveel mogelijk links te laten liggen en kies liever voor 'naturel'. Vlees of vis zijn trouwens meestal niet de 'grote dikmakers' bij een barbecue, maar wel de sauzen, salades en drankjes. In satésaus en vrijwel alle 'niet-rode' sauzen zitten vaak veel vetten en calorieën. En ook kant-en-klare salades kunnen erg ongezond zijn. Let bij een barbecue op de drankjes die je drinkt. Het is niet verkeerd om een wijntje te drinken, maar bedenk dat bepaalde drankjes echt bomvol calorieën zitten.

Zelf maken

Wie zelf een barbecue gaat organiseren, doet er goed aan om niet teveel producten kant-en-klaar te kopen. In kant-en-klaar producten zitten vaak veel onnodige vetten en conserveringsmiddelen. Je eigen dressings, sauzen en salades maken kan heel goed zijn. Maak bijvoorbeeld zelf een lekkere pastasalade, een rauwkostsalade of een kruidenboter. Ook kun je voor een bruin stokbrood kiezen in plaats van een witte. Ook lekker op een barbecue is een frisse fruitsalade, of fruitspiesjes. Zomers fruit als (water)meloen, ananas en aardbeien zijn overheerlijk bij een barbecue.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor een gezonde en verantwoorde barbecue"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!